سرانه فضای ورزشی در آموزش و پرورش ۳۸ صدم مترمربع است
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ورزش دانشآموزی ابزاری برای سلامت و کاهش آسیبهای اجتماعی محسوب میشود، گفت: سرانه فضای ورزشی در آموزش و پرورش تنها ۳۸ صدم مترمربع است که از این میزان، ۲۱ صدم مربوط به فضاهای درونمدرسهای و ۱۷ صدم به فضاهای برونمدرسهای اختصاص دارد.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت آموزشوپرورش، محمد جعفری با اشاره به سیاستهای دولت چهاردهم در این حوزه اظهار کرد: توسعه عدالت آموزشی و تربیتی از اولویتهای دولت است و رئیسجمهور جلسات متعددی را با مسئولان کشوری و استانی برگزار کرده است تا این هدف در عمل محقق شود که در همین راستا، ایجاد فضاهای ورزشی استاندارد در مدارس، جزو محورهای جدی آموزش و پرورش است.
وی افزود: سرانه فضای ورزشی در آموزش و پرورش تنها ۳۸ صدم مترمربع است که از این میزان، ۲۱ صدم مربوط به فضاهای درونمدرسهای و ۱۷ صدم به فضاهای برونمدرسهای اختصاص دارد. این رقم بسیار پایینتر از استانداردهاست و طبق برنامه هفتم توسعه، باید طی پنج سال آینده به یک مترمربع ارتقا پیدا کند.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر میخواهیم دانشآموز در مسیر سلامت، نشاط و رشد قرار بگیرد، نمیتوانیم تنها به یک ساعت درس تربیتبدنی در هفته بسنده کنیم. مدارس باید به میدانهای پویا تبدیل شوند، میدانهایی که صبحها میزبان دانشآموزان و بعدازظهرها محل فعالیت خانوادهها و محلهها باشند.
وی با اشاره به اینکه این رویکرد مشارکتمحور است و یعنی تمام باید پای کار بیایند تصریح کرد: از شهرداریها و دهیاریها گرفته تا خیران و اولیای دانشآموزان اگر تنها منتظر اعتبارات دولتی بمانیم، نه مدرسهای ساخته خواهد شد و نه فضاهای ورزشی به استاندارد لازم خواهد رسید.
جعفری با توجه به کارکردهای چندگانه ورزش دانشآموزی گفت: ورزش نهتنها به ارتقای سلامت جسمانی کمک میکند بلکه در ایجاد نشاط، امید اجتماعی، پیشگیری از آسیبها و حتی کشف استعدادها نقش اساسی دارد. به همین دلیل، وزارت آموزش و پرورش تفاهمنامههای متعددی با استانها و دستگاههای مختلف منعقد کرده است.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش تصریح کرد: طرح افتتاح ۵۱ فضای ورزشی در شهرستانهای استان تهران با عنوان میدان همدلی در راستای استمرار طرح شهید سردار سلیمانی آغاز شد و هدف آن ارتقای سرانه ورزشی در مناطقی است که بیشترین محرومیت و کمترین امکانات را دارند.
وی با اشاره به کیفیتبخشی آموزش خاطرنشان کرد: کیفیتبخشی ابعاد مختلفی دارد؛ از مدیریت مدرسه و توانمندسازی معلمان گرفته تا ایجاد فضاها و تجهیزات استاندارد؛ همه اینها باید در کنار هم دیده شود تا مدرسه بتواند نقش واقعی خود را در پرورش نسل آینده ایفا کند.