اقتصادی » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1024701
چهارشنبه - 21 دی 1401 - 17:25
درگفتگو باربیع عنوان شد:

سایه سنگین حریق بر سر بازار تاریخی اصفهان /چند دستگی برای رسیدگی به بازار اصفهان این پهنه را سردرگم کرده است

بازار اصفهان مانند سایر بازارهای قدیمی و سنتی ایران، یکی از مراکز مهم تجاری و بازرگانی است که در مرکز بافت قدیمی شهر قراردارد. با افزایش بی رویه جمعیت وتوسعه شهری و با توجه به قدمت، بافت درهم تنیده و مسیرهای باریک آسیب پذیری بازار، افزایش یافته به گونه ای که اگر خدای ناکرده حادثه ای برای این بازار رخ دهد عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

سایه سنگین حریق بر سر بازار تاریخی اصفهان  /چند دستگی برای رسیدگی به بازار اصفهان این پهنه را سردرگم کرده است

 زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مسئله آتش سوزی در بازارهای تاریخی از داستان غمبار آتش سوزی در بازار تبریز آغاز شد و اواسط بهار سال ۱۳۹۸ پررنگ شد. این فاجعه زنگ خطر را برای بازارهای تاریخی در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان که بازار بزرگ آن یادگاری از عهد سلجوقی و صفوی است، به صدا درآورد با این حال برخی از اقدامات در اصفهان انجام شد، اما همین اقدامات تازه در ابتدای راه است و برای پیش برد آن زمان، مطالعه و همگرایی بیشتری از سوی دستگاه های متولی می طلبد.

از طرفی بازار اصفهان به دلیل تعدد متولی ، همچنین درگیری بسیاری از دستگاه های اجرایی دارای پیچیدگی اداری است و همین موضوع نیز روند رسیدگی به وضعیت آن را کند کرده است. دامنه این دستگاه ها از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا استانداری و شهرداری و اداره اوقاف و حتی شرکت توزیع برق کشیده می شود.

  آنچه در بازار اصفهان مشاهده می شود فرسودگی کالبدی و عدم استحکام و ایمنی بناهای آن است که نگهداری از این بناها نیازمند بهره گیری از مهارت های مختلف ازجمله برنامه ریزی شهری، طراحی شهری، معماری و همچنین بهره گیری از کمک بازاریان و مردمی است که از آن استفاده می کنند.با توجه به این که بخش زیادی از بازار بزرگ اصفهان به عنوان نمادی از تمدن، فرهنگ و عنصر اصلی اقتصاد شهر ایمن نیست، بازنگری در تأسیسات ایمنی و هشداردهنده بازار بزرگ اصفهان ضروری است.

بمب های مخفی که هر لحظه دربازاربزرگ اصفهان تهدید کننده حادثه هستند

به گفته مدیران آتش نشانی اصفهان ،چنانچه در یکی از حریق ها بازار تعطیل باشد شاهد حادثه ای فاجعه بارتر از بازار تبریز در اصفهان خواهیم بود «شبکه تارعنکبوتی برق کشی» در بازار اصفهان بسیار خطرناک است وهیچ نهادی تاکنون توجه ویژه به این امر نداشته است. طرح مطالعاتی پهنه بندی خطر و ارزیابی ریسک در بناهای تاریخی اصفهان توسط آتش نشانی و با همکاری دانشگاه اصفهان انجام شده و کتاب آن نیز چاپ شده است اما با این حال تاکنون تذکرات زیادی را به اداره کل میراث فرهنگی، اداره برق و اتاق اصناف برای ایمنی بازار شده است .

همچنین حضور برخی کارگاه های خطرناک از جمله کارگاه های طلاسازی موجب خطر پذیری این بازارشده است در این کارگاه ها از کپسول های ۱۱ کیلوگرمی گاز مایع و کپسول های هوا استفاده می شود که بسیار خطر آفرین است

 انبار کردن حجم قابل توجهی کالا و تراکم آنها در بازار سنتی و استفاده از انرژی های جدید سوختی همچون برق و گاز، بی احتیاطی در کار، غیراستاندارد بودن سیم کشی های برق، استفاده از لامپ های پرحرارت با ولتاژ بالا و بهره گیری از مواد قابل اشتعال در برخی از کاربری ها از جمله عواملی هستند که در تسریع آتش سوزی در بازارهای سنتی نقش بسزایی دارند.

تدارک ۳ ایستگاه آتش‌نشانی برای بازار اصفهان

در همین پیوند مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان درگفتگو با ربیع  ازجانمایی ۳ ایستگاه آتش‌نشانی در طرح مطالعاتی ایمن سازی بازار اصفهان خبر داد و گفت: برای تأمین ایمنی بازار اصفهان با دستگاه‌های مرتبط از جمله استانداری، میراث فرهنگی، مجمع امور صنفی و سایر دستگاه‌ها وارد مذاکره شده‌ایم، در واقع باید به اهمیت این موضوع  توجه داشته باشیم که امدادرسانی بازار اصفهان در زمان وقوع حادثه با شرایط بسیار سختی مواجه است.

 محمدباقر کلاهدوزان درباره تملک این فضاها افزود: هنوز این مکان‌ها از سوی شهرداری تملک نشده و طبق توافقات صورت گرفته بین شهرداری، اداره میراث فرهنگی و دانشگاه اصفهان طرح مطالعاتی ایمنی بازار در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مقرر شده  که در این طرح تحقیقاتی تهدیدات بازار و طرح پیگیری حریق و حادثه بازار از جمله فرونشست، خطر ریزش، آتش سوزی و برق گرفتگی و سایر حوادث احتمالی بازار شناسایی و سناریوهای پیشگیری نیز در آن لحاظ شود.

۱۲ هزار صنف در میدان امام و لزوم راه اندازی هیئت امنای بازار اصفهان  

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار صنف در میدان امام (ره) و اطراف آن استقرار دارند که شرایط ایمنی آنها باید در نظر گرفته شود ادامه داد: شهرداری مطالعات ایمنی و حریق بازار را در ۸ کیلومتر مشخص و کنترل خطر را از میدان امام علی (ع) تا میدان امام (ره) طبق یک استراتژی در دست گرفته و سه نقطه را برای آتش‌نشانی درنظرگرفته است.

کلاهدوزان با بیان اینکه در بازارهای مشابه در شهرهایی از جمله تبریز و تهران هیئت امنای بازار متولی رفع مشکلات است ابراز امیدواری کرد که به‌زودی هیئت امنای بازار اصفهان نیز تشکیل شود و با همکاری و مشارکت همه کسبه و نمایندگان اصناف، اوضاع بازار سامان یابد.

نصب سه پست برق برای ایمنی بازار بزرگ اصفهان

وی ازنصب سه پست برق جهت ایمنی بازار بزرگ اصفهان هم خبر داد و گفت:در سال‌های گذشته طول شبکه برق در سه راسته بازار با نصب پست برق با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت که یک مورد انجام شده و دو مورد دیگر در دست اقدام است همچنین نصب پمپ‌های هیدرات علاوه بر بازسازی و نوسازی بازار از میدان امام (ره) تا میدان امام علی (ع) مدنظر است.

کلاهدوزان گفت:تا زمان استقرار ایستگاه های آتش نشانی در بازار باید اتاق اصناف با مشارکت صنوف خاموش کننده‌های دستی را به مغازه داران الزام کنند.

زهرا نصیری