فرهنگ و هنر » میراث فرهنگی و گردشگری
کد خبر : 665698
یکشنبه - 19 اسفند 1397 - 19:10

“سامن”؛چشم انتظار اعتبار

‌معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ‌گفت: قصد داشتیم برای عید نوروز مجموعه سامن را آماده افتتاح کنیم.

“سامن”؛چشم انتظار اعتبار

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، علی خاکسار در گفت‌وگو با ایسنا، ‌بیان کرد: اقدامات خوبی نظیر نورپردازی و ساخت ویترین برای نمایش اسکلت و اشیاء کشف شده، انجام شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه تکمیل شده اما به دلیل نبود اعتبار کافی هنوز تجهیز نشده است، ادامه داد: ساختمانی به متراژ ۲۰۰۰ مترمربع به عنوان ورودی و پایگاه این مجموعه احداث شده است.

وی افزود: این مجموعه برای سال ۹۸ آماده نیست و علاوه بر اعتبار سالانه ویژه نگهداری آن، برای راه‌اندازی فاز اول آن به ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

خاکسار توضیح داد: از سال ۸۶ اقدامات پژوهشی، مستندسازی و مطالعه در خصوص این پروژه انجام شده و  از سال ۸۷ نیز از انسان‌شناس برای مطالعه به روی اسکلت‌های انسانی دعوت به همکاری شد.

معاون میراث فرهنگی بیان کرد: بر اثر کاوش‌های صورت گرفته، ش۶۰ جسد مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعاتی نظیر سن، جنسیت و علت مرگ آنها مشخص شده است.

وی با بیان اینکه اشیاء کشف شده مربوط به دوره اشکانیان است، تصریح کرد: با توجه به نوع کاربری این مجموعه، افراد به صورت روی باز و گور دخمه دفن شده‌اند.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر، نحوه کشف سامن را چنین گفت: سال ۸۴ در طی عملیات عمرانی اداره مخابرات، مجموعه سامن کشف شد.

ابراهیم جلیلی، اظهار کرد: مجموعه سامن در بستری از سنگ گرانیت و در زیر معابر و ساختمان های اداری قرار داشته است.

وی با بیان اینکه این مجموعه ۳ هکتار است، ادامه داد: بیش از ۵۰ فضای کوچک با راهرو های متصل به هم مرتبط‌ هستند که عمق آنها ۳ تا ۶ متر از سطح زمین است.

وی با اشاره به اینکه سامن به صورت دستکند است، افزود: راه پله های این شهر به صورت سنگ های دست تراش هستند که به بیرون از سطح زمین هم راه دارند.

وی در خصوص آثار یافت شده، توضیح داد: دفینه و بقایای انسانی در کف این فضا وجود داشته، زیرا در دورانی از آن به عنوان محل تدفین افراد استفاده می‌شده است.

جلیلی در خصوص نوع کاربری این محل، بیان کرد: سامن در ابتدا به عنوان محلی برای تدفین سپس برای اجرای آیین های مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر، در خصوص اقدامات انجام شده، یادآور شد: نورپردازی و استحکام بخشی در این بنا صورت گرفته و در صورت تأمین اعتبار، سامن در سال آینده در هفته میراث فرهنگی افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/