اقتصادی » پیشخوان » تولیدی » یادداشت میهمان
کد خبر : 948549
پنجشنبه - 14 فروردین 1399 - 14:09
فاطمه پاسبان کارشناس اقتصادی

سازوکار حمایت از اقتصاد در دوره کرونا

بانک مرکزی مورخ ۲۱ اسفند ماه در پی مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص کمک به صاحبان کسب و کارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا با مشکلاتی مواجه شده‌اند، مصادیق کسب و کارهای مشمول که به تصویب کمیته منتخب دولت رسیده بود را اعلام نمود.

سازوکار حمایت از اقتصاد در دوره کرونا

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بانک مرکزی مورخ ۲۱ اسفند ماه در پی مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص کمک به صاحبان کسب و کارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا با مشکلاتی مواجه شده‌اند، مصادیق کسب و کارهای مشمول که به تصویب کمیته منتخب دولت رسیده بود را اعلام نمود.

عناوین بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهایی که به طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند و شامل امکان بهره‌مندی از تعویق پرداخت تسهیلات در اسفند ۹۸ و دو ماهه اول سال ۹۹ شده اند، به شرح زیر است:
۱) مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها (و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت)
۲) مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین‌راهی (و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)
۳) حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی
۴) دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری
۵) تولید و توزیع پوشاک
۶) تولید و توزیع کیف و کفش
۷) مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه
۸) مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی
۹) مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی
۱۰) مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی

در تعیین مصادیق اشاره شده دو معیار لحاظ شده است :

۱)کسب و کارهایی که به طور مستقیم متاثر از ویروس کرونا شده‌اند.

۲) کسب و کارهایی که با شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه شده باشند.

با توجه به تصمیم اتخاذ شده چند نکته از منظر اقتصادی در ارتباط با این مصوبه قابل طرح است:

۱) جدول داده ستانده ساختار تولید و مصرف اقتصاد کشور را نشان می‌دهد، ابزاری را فراهم می‌کند که روابط متقابل بین بخش‌های اقتصادی را نشان می‌دهد. به عبارتی عرضه و تقاضای اقتصاد را بررسی می‌کند.

در تعیین مصادیق ذکر شده چرا تنها کسب و کارهایی که مستقیم از شیوع ویروس کرونا متضرر شده در نظر گرفته شده و ارتباطات پسین دیده نشده است. به عبارتی کسب و کارهایی که نهاده‌ها و کالاهای واسطه را تامین می‌کنند، نادیده گرفته شده‌اند. به عنوان نمونه مراکز اقامتی و هتل‌ها و پذیرایی و امثال آن بخشی از مواد اولیه خود را از بخش کشاورزی و صنایع فرآوری تامین می‌نمایند. حال تعطیلی یا از رونق افتادن فعالیت آنها، کسب و کارهایی که تامین کننده نهاده‌ها و لوازم مورد نیاز آنها هستند هم متضرر می‌شوند. چرا رویکرد زنجیره ارزش بر این تصمیم‌سازی حاکم نیست؟ نبود اندیشه زنجیره ارزش در تصمیمات ممکن است ضرر و زیان بیشتری را به کشور تحمیل نماید.

۲) نوع و میزان حمایت و به عبارتی بسته حمایتی دولت برای کسب و کارهایی که مستقیم و غیر مستقیم از شیوع ویروس کرونا متضرر شده یا خواهند شد، مشخص نیست. حمایت‌های دیگر به چه میزان خواهد بود و برای چه فعالیت‌هایی؟ آنچه مسلم است تعیین میزان ضرر و زیان و جبران آن توسط حاکمیت نیازمند تحقیق و بررسی میدانی است تا در وهله اول میزان زیان در طول باززه زمانی محاسبه و برآورد شود و در وهله دوم بهترین ابزار سیاستی برای حمایت با مشارکت ذینفعان حاصل شود. در مقابل این حمایت‌ها چه خروجی و پیامدهایی انتظار می‌رود و مسوولیت اجتماعی گیرنده حمایت چیست؟

۳) در صورتی که بسته حمایتی تنظیم و تدوین شود بر حسب نوع کسب و کار، نکته مهم دیگر آن است که این حمایت‌ها بر اساس اندازه فعالیت واحد کسب و کار به طور مسلم باید متفاوت باشد. کسب و کار کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس مشکلات متفاوتی داشته و با هزینه‌های متفاوتی روبه‌رو هستند که نیازمند شناسایی مشکلات و هزینه‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و سپس ارائه راهکار است. از طرف دیگر این مشکلات و هزینه از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. نگاه یکسان و نبود برنامه‌ریزی منطقه‌ای، رویکرد عقلایی نیست. همچینن مشخص نیست این حمایت‌ها قرار است به کسب و کارهای دارای پروانه کسب، خانگی، تعاونی، خصوصی، خواداشتغالی و … تعلق گیرد.

۴) نکته دیگر جدول زمان‌بندی بسته حمایتی است. ضرورت دارد پیش‌بینی از زمان اتمام شیوع ویروس کرونا انجام شده و بر اساس آن حمایت‌های فوری و آنی، کوتاه‌مدت و بلندمدت مشخص شود. طبیعتا این جدول زمان‌بندی نیازمند مطالعه و برآورد خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا (میزان و نوع آن) دارد. برخی هزینه‌ها را می‌شود فوری و کوتاه‌مدت جبران نمود، برخی هزینه‌ها نیازمند رویکرد کوتاه‌مدت و بلندمدت است که آثار منفی به حداقل یا صفر برسد. ماندگاری شوک ناشی از ویروس کرونا بر کسب و کارها و زنجیره ارزش هر فعالیت نیازمند مطالعه است که چند دروه و به چه میزان خواهد بود.

۵) توجه به تقاضا در این شرایط امری ضروری است. اگر فقط طرف عرضه دیده شود و تقاضا دیده نشود این رکود و تعطیلی کسب و کارها ادامه داشته و جبران هزینه‌ها توسط حاکمیت غیرممکن خواهد شد. لذا ضرورت دارد برای افزایش تقاضا راهکارهایی بر حسب نوع کسب و کار و اندازه آن در نظر گرفته شود. به عنوان نمونه یافتن بازارهای جدید خارج از کشور، یا تغییر نوع تولید یا تغییر شیوه عرضه محصولات به صورت الکترونیک و ….

۶) جبران همه هزینه‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بر کسب و کار و بازیگران زنجیره ارزش از تامین کننده تا مصرف‌کننده از عهده دولت و حاکمیت خارج است و از این رو ضرورت دارد منابع موجود بدون مطالعه و توجیه اقتصادی، اجتماعی و توسعه‌ای و بدون اولویت‌بندی تخصیص داده نشود. تخصیص بهینه منابع ضرورت دارد و همه اینها به مطالعه و تحقیق بر می‌گردد. الان که دانشگاه‌ها تعطیل و اساتید و دانشجویان در خانه مانده‌اند آیا بهتر نیست دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را با برنامه مدون وارد مرحله مطالعه و تحقیق نمود تا تصمیم‌سازی عقلایی شود؟

در این میان مردم و سازمان‌های مردم نهاد هم در حال کمک هستند. ضرورت دارد که منابع مالی دولت و مردم درست و بهینه در جای مناسب به کار گرفته شود. این «قاعده بهینگی» نیازمند حکمرانی خوب، تدوین برنامه، مشارکت و کنترل، نظارت و ارزیابی دارد.