تحلیل ها » تولیدی » خبر دریافتی
کد خبر : 350410
شنبه - 23 تیر 1397 - 07:59
سرمقاله آفرینش/

ساختار معیوب حمل و نقل و مرگ درجاده ها

« ساختار معیوب حمل و نقل و مرگ درجاده ها » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم حمیدرضا عسگری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

ساختار معیوب حمل و نقل و مرگ درجاده ها

به گزارش پایگاه خبری ربیع، حادثه سنندج و انفجار تانکر سوخت در برخورد با یک دستگاه اتوبوس مسافربری و کشته شده دست کم ۱۱ نفر از هموطنان، دل مردم ایران را به درد آورد. بعد از این حادثه و در روز جمعه نیز واژگونی و انفجار یک تانکر سوخت در ساعت هشت دقیقه بامداد (۲۲ تیرماه) دو کشته بر جای گذاشت. شدت حادثه به قدری بود که هیچ اثری از اجساد قربانیان نیز به دست نیامده است.

دو روز پیش از این حادثه نیز ، ورود تانکر سوخت به یک مغازه در حاشیه جاده بندرعباس میناب، دو کشته و ۴ مجروح بر جای گذاشت.در یک هفته گذشته این سومین حادثه آفرینی خودروهای سوخت است که ۱۶ کشته و ده ها زخمی برجای گذاشته اند.

گفتن از آمار ۱۶ هزار نفری جان باختگان و افسوس خوردن برای مسافرانی که در هر ساعت ۲ نفر از آنها در جاده های کشور جان خود را از دست می دهند، دردی را دوا نمی کند و تلاش های پلیس راهور نیز با توجه امکانات محدودی که در اختیار دارند، آنچنان که باید و شاید نتوانسته در کاهش این آمار موثر واقع شود. چرا که اشکال کار در ساختار سیستم حمل و نقل جاده ای کشور است.این ساختار متشکل از غیراستاندارد بودن جاده ها، کیفیت پایین وسایل نقلیه، عدم هوشمند بودن نظارت ها در حمل و نقل عمومی و باری، عدم رعایت پرتکول های نظارتی و صنفی، و عدم آموزش و فرهنگ سازی مناسب در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.

درحادثه انفجار تانکر در سنندج، بر اساس بررسی ابتدایی کارشناسان پلیس راهور و مشاهدات حاضران، این اتفاق هولناک در منطقه ای رخ داده است که به لحاظ مهندسی جاده ای منطقه ای پرخطر و حادثه است. پلیس راهور مدعی است که خطرآفرین بودن این مسیر را بارها اعلام کرده است اما مسئولان مربوطه توجهی به تغییر این مسیر خطرناک نداشته اند.

نکته دیگر ضعف در سیستم ترمز وسایل نقلیه باری است که تاکنون جان هزاران نفر به سبب عدم کنترل و عمل به موقع سیستم ترمزماشین های سنگین، باعث حادثه آفرینی شده است.

اما چرا سازمان استاندارد و کنترل کیفیت از تردد این ارابه های مرگ در جاده جلوگیری نمی کنند، باز میگردد به همان ساختار معیوب که همچون حلقه های زنجیر در کنارهم تکمیل می گردد.

نبود سامانه کنترل هوشمند دروسایل نقلیه باری، یکی دیگر از مولفه های ساختار معیوب حمل و نقل جاده ای است. این سامانه طی چند سال گذشته با نصب بر روی اتوبوس های مسافری و نظارت آنلاین برعملکرد راننده، بخش قابل توجهی از تخلفات را ازبین برده و زمینه بروز حادثه را تاحد ملموسی کاهش داده است. اما این سیستم هنوز برای ماشین های سنگین باری راه اندازی نشده و هیچ نظارتی بر زمان حرکت، نوع رانندگی، توقف و حرکت راننده در ساعات شبانه روز وجود ندارد.

درچرخه معیوب ساختار حمل و نقل جاده ای باید به عدم رعایت پرتکول های صنفی و نظارتی از سوی رانندگان توجه داشت. پلیس راهور مدعی است که تانکرهای سوخت اگر به سیستم هوشمند کنترل مجهز نباشد، حق تردد در شب(۱۲ نیمه شب به بعد) در جاده ها را ندارند، چرا که مسائلی همچون خستگی و خواب آلودگی می تواند در شب بسیار خطرآفرین باشد. این سیستم هوشمند در ناوگان باری کشور می تواند مشکلات صنفی و معیشتی رانندگان را نیز مرتفع سازد. وقتی نظارت کامل بر مسافت و حرکت ماشین باری باشد، قطعاً مسائلی همچون اعتراضات اخیر رانندگان کامیون به کرایه ها پیش نخواهد آمد و نظارت دقیق تری بر حق و حقوق آنها وجود خواهد داشت. ضمن اینکه ایمنی سفر و سلامت راننده و مسافران نیز تامین خواهد شد.

اما نکته آخر و البته از همه مهمتر، رعایت نکات ایمنی و فرهنگ رانندگی در کشور ماست. متاسفانه در بسیاری از حوادث منجر به فوت، عدم رعایت قانون از سوی رانندگان موجب حادثه آفرینی شده و تلفات جانی و مالی به بار آورده است. بارها دیده شده که رانندگان خودروهای سواری و رانندگان اتوبوس ها و کامیون ها، براساس ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی در جاده ها حرکت نمی کنند و این عدم تمکین از قانون، در کنار غیراستاندارد بودن جاده ها و کیفیت پایین خودروها و نبود سیستم نظارت هوشمند و… چرخه افزایش تلفات جاده ای را تکمیل می کند.

شاید اخبار مربوط به تلفات این تانکرها تا چند روز دیگر از ذهن ها پاک شود و کشته شدن مسافران در جاده ها به امری عادی برای ما تبدیل شده باشد، اما واقعیت این است که درهر حادثه همچون انفجار تانکرها و نمونه های دیگر تلفات جاده ای، صدها نفر و ده ها خانواده دچار خسارت می شوند که بارهزینه های مادی و معنوی آن بسیار فراتر از حد تصور است.