حج و زیارت و وقف » فرهنگ و هنر
کد خبر : 504027
چهارشنبه - 9 آبان 1397 - 20:43

زیارت اربعین، نشانگر بذل خون امام حسین(ع) در راه خداست

یک کارشناس مذهبی گفت: در زیارت اربعین اشاره شده که امام حسین(ع) نه‌ تنها جان دادند و گرفتاری‌ها را تحمل کردند، خون دل هم خوردند که چطور باید به انسان‌ها حق را فهماند.

زیارت اربعین، نشانگر بذل خون امام حسین(ع) در راه خداست

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی خیرآبادی  درخصوص زیارت اربعین و اهمیت آن اظهار کرد: جمله «بذل مُهجتهُ فیک لیستنقذ عِبادک مِن الجهاله و حِیرهِ الضّلاله» به این معناست که امام حسین (ع) خون دل خود را در راه خدا بذل کردند و مردم را از جهالت و نادانی نجات دادند؛ ضمن این‌که هیچ چشم‌داشتی به پول، دنیا و حکومت هم نداشتند.

وی ادامه داد: زیارت اربعین شاید خیلی صراحت نداشته باشد و منظور قرائت زیارت اربعین باشد؛ اگرچه بسیاری از علمای گذشته و فعلی ما تحلیلشان این است که زیارت اربعین، همان قرائت زیارت اربعین است که در مورد امام (ع) وارد شده است؛ ولی قول و احتمالی هم در کنار آنچه برای زیارت اربعین گذاشته شده هست و آن این‌که آنچه به عنوان علامت مؤمن هست، زیارت کردن ۴۰ مؤمن یا برادر دینی است؛ یعنی این‌که یک انسان، منزوی و دور از جمعیت و گوشه‌گیر نباشد و اهل اجتماع باشد و با خوبان سروکار داشته باشد و با آن‌ها رفت‌وآمد داشته باشد؛ بعضی هم این احتمال را دادند؛ اگرچه که عمدتا برداشتشان از این حدیث همین قرائت زیارت اربعین امام حسین(ع) است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: زیارت اربعین امام حسین(ع) هم از نظر سند جزو زیارت‌هایی است که از امام (ع) رسیده است. مانند بعضی از زیارت‌های دیگر مثل زیارت امین‌اللّه، زیارت وارث و … که این‌ها از امام (ع) نقل شده‌اند که البته این‌گونه زیارات ارزش خیلی بالاتری دارد تا این‌که فقط زیارت کنیم.

خیرآبادی خاطرنشان کرد: با این‌که زیارت کردن، سلام دادن و عرض ارادت کردن، به‌خودی‌خود زیارت و سلام محسوب می‌شود اما سلام‌هایی هم هستند که بعضی از مردم بعد از نماز می‌گویند و یا گاه و بی‌گاه به امام حسین(ع) یا حضرت رضا(ع) و … سلام می‌دهند که این‌ها از امام نقل نشده‌اند اما اشکالی هم ندارند. یک علت آن شاید این باشد که زیارت اربعین اهمیت دارد و بعد هم محتوایی که در زیارت اربعین به کار رفته و دقت‌هایی که شاید اصلا در زیارات دیگر نباشد؛ چون به عنوان مثال یکی از فرازهای موجود در این زیارت این است که عده‌ای از انسان‌ها پیدا شدند که رسما برای اندک دنیا و فقط به طمع رسیدن به مال، هر ارزش و حقیقت و واقعیتی را زیر پا می‌گذارند و حتی با شخصی مانند امام حسین(ع) مبارزه و قتال می‌کنند و نهایت امام(ع) را از بین می‌ببرند و در این حد دنیا و آخرتشان را می‌فروشند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در زیارت اربعین به این نکته اشاره شده و از آن طرف هم به امام حسین(ع) اشاره شده که ایشان تنها جان ندادند، خون دل هم خوردند؛ یعنی خیلی‌ها که انسان‌های نسبتا مطرحی در جامعه خودشان بودند و قیافه حق‌به‌جانبی را به خود می‌گرفتند، از باب نصیحت به امام حسین(ع) می‌گفتند که نروید و این کار شما نتیجه ندارد و حتی بعد از شهادت هم خیلی حق به‌جانب می‌گفتند که ما قبلا به شما گفتیم؛ ولی این انسان‌ها درک نمی‌کردند و نمی‌فهمیدند.

خیرآبادی افزود: این چند نکته باعث شد که قرائت زیارت اربعین و به‌طور کل برنامه‌ی اربعین مهم‌تر تلقی شود و علاقه‌مندان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت اهمیت ویژه‌ای برای این قضیه قائل باشند.

انتهای پیام/