زخم ۵۴ میلیون تن بار در سال برتن جاده های نصف جهان/نصف جهان برای نو نواری راه های خود به ۳۰ هزار تن قیر نیاز دارد //افتتاح هزار و ۶۰ میلیارد تومان پروژه راهداری در دهه فجر/ تردد های بالا۱۲۰۰ کیلومتر از راههای استان اصفهان را تخریب کرد
سالانه در استان اصفهان ۳۰ هزارتن قیر برای اجرای پروژههای آسفالت استان نیازاست این در حالی است که سالانه فقط در حدود ۱۰ هزارتن قیر به استان تعلق میگیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان، به مناسبت چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی درگفتگو با خبرنگار ربیع و درپسخ به این پرسش که روند تخصیص قیر دولتی در سال جاری به استان اصفهان چگونه بوده است توضیح داد: سالانه ۳۰ هزارتن قیر برای اجرای پروژههای آسفالت استان نیاز داریم، این در حالی است که سالانه فقط در حدود ۱۰ هزارتن قیر به استان تعلق میگیرد.اگر چه امسال تأمین قیر بهبود یافت ولی در حال حاضر بیش از هزار میلیارد تومان قرارداد در استان داریم که ۵۰۰ میلیارد تومان آن در بخش آسفالت است برای اجرایی شدن پروژهها نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.
فرزاد دادخواه، در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ربیع مبنی برنیاز استان به مراکز معاینه فنی خودرو پاسخ داد:مراکز معاینه فنی خودرو براساس تراکم ناوگان باری در استان ایجاد شده است. اما باید به این مسئله توجه داشت که ما در شهرستانهای خور، نطنز، بویین میاندشت و فریدونشهر نیازمند احداث مراکزمعاینه فنی خودروهستیم. جانمایی این مراکز بر نقشه راههای استان انجام و آمار تعداد متقاضیان انجام شده است تا سرمایهگذاران نیز به ورود به این بخش تشویق شوند. در مجموع نیازمند احداث ۶ مرکز معاینه فنی دیگر در استان هستیم.
وی همچنین درباره عمر ماشینآلات سنگین استان به خبرنگار ربیع گفت:بیش از ۲۰ سال است، از عمر ماشین آلات در استان می گذرد این در حالی است که متأسفانه قطعات تعمیری این ماشینآلات نیز کیفیت مناسبی نداشته و قیمت بالایی دارد. در مجموع ۵۹۰ دستگاه ماشینآلات و ۲۰۰ دستگاه تجهیزات راهداری در اختیار داریم که نسبت به طول راههای استان بسیار کم است.
زخم ۵۴ میلیون تن بار در سال برتن جاده های نصف جهان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان در ادامه به این مسئله اشاره داشت که اعتبارات استانی برای رسیدگی به راههای استان بسیار ناچیز است. اما سعی شد از اعتبارات ملی برای بهبود راهها استفاده کرد. پیشبینی میکنیم خرابیهای شدید در یک بازه زمانی سه ساله تعمیر شده و از تخریب شدید خرابیهای متوسط نیز جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه با قراردادهای انجام شده، لکهگیری ۳۰۰ کیلومتر از راههای آسیبدیده استان تاکنون انجام شده است اما همچنان لکهگیری و روکش ۹۰۰ کیلومتر راههای اصلی و ۱۲۰۰ کیلومتر از سایر محورها باید انجام شود افزود: بالغ بر ۵۴ میلیون تن بار در هر سال از استان اصفهان جا به جا میشود، بیش از ۱۰ هزار بارنامه در هر روز در این استان صادر شده و بالغ بر هفت میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر نیز از این استان جا به جا میشود.
وی افزود: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تردد در هر روز از مسیرهای استان اصفهان انجام میشود که حجم زیاد آن منجر به تخریب رویه ۱,۲۰۰ کیلومتر از راههای استان شده است. با قراردادهای انجام شده، لکهگیری ۳۰۰ کیلومتر از راههای آسیبدیده استان تاکنون انجام شده است اما همچنان لکهگیری و روکش ۹۰۰ کیلومتر راههای اصلی و ۱۲۰۰ کیلومتر از سایر محورها باید انجام شود.
عمده تخلفات اضافه تناژ، حاصل از حمل بار معادن است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان گفت: در جشنواره شهید رجایی، ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان در شاخصهای اختصاصی و عمومی رتبه برتر و رتبه اول کشوری را به همراه پلیس راه استان در عملکرد مناسب و رضایتمندی کاربران جاده در سطح استان کسب کرد. همچنین در کاهش تلفات تصادفات جادهای استان اصفهان رتبه سوم کشوری را کسب کرده است.
دادخواه با بیان اینکه این ادارهکل با کمتر از ۵۰ درصد پرسنل تعریف شده در چارت اداری فعالیت میکند، اضافه کرد: تلاش میکنیم به رغم وجود هزینههای سنگین، عملیات لکهگیری و خط کشی راهها انجام شود. گفتنی است خط کشی بین راههای استان بیش از ۸۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با صرفهجویی و بهرهگیری از امکانات موجود در حال انجام است.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت آزادراه اصفهان-تهران، گفت: رسیدگی به وضعیت این آزادراه بر عهده بخش خصوصی است و اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فقط بر روند آن نظارت میکند.
دادخواه گفت: عمده تخلفات اضافه تناژ، حاصل از حمل بار معادن است. در شورای معادن هفته گذشته برای نصب باسکول در خروجی معادن مصوبهای در نظر گرفته شد که اضافه بار کنترل شده و از آسیب به راهها جلوگیری شود.
هزینه های میلیاردی برای ساخت یک تقاطع غیر همسطح
وی درخصوص نقاط پرتصادف استان اضافه کرد: ۱۰۹ نقطه پرتصادف در استان شناسایی و ۶۷ نقطه در لیست کشوری قرار گرفت. عملیات قابل انجام توسط ماشینآلات استان انجام شد و اکنون در حال رفع نقاط دارای تصادف روستایی هستیم. براین اساس تاکنون ۳۹ نقطه پر تصادف رفع شده و در مابقی نقاط نیز احداث روگذر، زیرگذر یا ایمنسازی انجام شده است. تلاش ما براین است که نقطه جدیدی در راههای احداثی ایجاد نشود. بیش از ۸۰۲ سهراهی در استان اصفهان قرار گرفته که ۳۵ تا ۴۰ درصد از آن ایمنسازی شده است. برای ساماندهی این سهراهیها نیازمند همراهی دهیاریها هستیم.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان گفت: برای ساخت یک تقاطع غیر همسطح امروز بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. باتوجه به این هزینهها، پروژههای رفع نقاط پرتصادف اولویت بندی شده است.
میانگین عمر ناوگان باری استان اصفهان ۲۳ سال است
دادخواه اضافه کرد: میانگین عمر ناوگان باری استان اصفهان ۲۳ سال و عمر ناوگان مسافر حدود ۱۴ سال است. این در حالی است که میانگین عمر ناوگان در سالهای گذشته در اصفهان حدود پنج سال بوده است. افزایش سرسامآور قیمت اتوبوس و تولید نشدن آن در حالی که امکان واردات نیز نداریم این مسائل را ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: همچنین به دلیل نبود قطعات با کیفیت شاهد خرابی بخشی از ناوگان اتوبوسرانی هستیم. ناوگان حمل بار نیز در تأمین قطعات و لاستیک با مشکلات فراوانی مواجه هستند و به رغم بالا بودن نرخ حمل بار، این کار به صرفه نیست.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان گفت: عمر مینیبوسهای فعال در استان ۲۵ سال است که این ناوگان را خطر آفرین کرده است و شاهد تصادفات دلخراشی در این حوزه هستیم. تلاش شده وام نوسازی برای این ناوگان تهیه شود. بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای بازسازی اتوبوسها به رانندگان تعلق میگیرد.
فرار ۲۰ تا ۲۵ درصد بار از اصفهان
دادخواه در ادامه درخصوص عوارض خسارات به جادهها گفت: تا این لحظه هیچ عوارضی در بخش آلایندگی و خسارت به راهها توسط صنایع و معادن پرداخت نشده است. صنایع بزرگ با پرداخت عوارض ۹ درصد حمل بار به این بخش کمک میکنند. پیگیر هستیم که سهم تردد استان اصفهان تناسب بیشتری با اعتبارات داشته باشد.
وی با اشاره به فرار ۲۰ تا ۲۵ درصد بار از اصفهان، ادامه داد: بخشی از حمل بار در استان اصفهان بدون اخذ بارنامه و یا حتی با صدور بارنامه در استانهای مجاور انجام میشود. اعتبار باید از محل استفاده از شبکه راههای استان تأمین شود و با جلوگیری از تخلفات میتوان به جذب اعتبارات کمک کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان با اشاره به نبود زیرساخت ریلی از استان اصفهان به شهرهای جنوبی، گفت: برای این کار نیازمند اعتبارات بیش از ۱۰ هزار میلیاردتومانی هستیم اما اگر انجام شود صنایع نیز برای حمل بار خود از آن استقبال میکنند.
افتتاح هزار و ۶۰ میلیارد تومان پروژه راهداری در دهه فجر
دادخواه با اشاره به آماده بودن مجموعاً هزار و ۶۰ میلیارد تومان پروژه برای افتتاح در دهه فجر، افزود: این پروژهها شامل ۵۳۰ میلیارد تومان روکش راههای شریانی و روستایی رفع ۱۱۵ نقطه پرتصادف با اعتبار بیش از ۶۹ میلیارد تومان، ایمن سازی سهراهیها با بالغ بر ۶۴ میلیارد تومان، ۳۶ کیلومتر احداث راه روستایی با اعتبار ۵۶ میلیارد تومان و ۱۱۶ میلیارد تومان پروژه نگهداری است.
مدیرکل راهداری حملونقل جادهای استان اصفهان با اشاره به بارشهای زمستانی، گفت: طرح راهداری زمستانی با ۷۵۰ نفر اپراتور ماشینآلات و ۲۰۰ دستگاه تجهیزات زمستانی در قالب ۱۰۲ اکیپ در حال انجام است و تاکنون به رغم حجم بالای بارشها همه راهها باز نگه داشته شد. البته در بازگشایی راههای روستایی به ویژه پشتکوه فریدونشهر همچنان با مشکل مواجه هستیم.
اجرای بیش از ۳۵۰ پروژه در حوزههای مختلف راهداری اصفهان
دادخواه اضافه کرد: بیش از ۳۵۰ پروژه در حوزههای مختلف معاونتهای ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان در حال اجراست. در سال جاری بیش از ۱,۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برگزاری مناقصه در اختیار این ادارهکل قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با پیگیریهای انجام شده ۱,۹۰۰ میلیارد تومان مصوبه برای پروژههای مرتبط با این ادارهکل در بازه زمانی سه ساله، در سفر رئیس جمهور به اصفهان اختصاص یافته که شامل ۱۰۰ میلیاردتومان برای روکش راهها، ۵۰۰ میلیاردتومان برای رفع نقاط پرتصادف، ۳۰۰ میلیاردتومان برای نگهداری و بهسازی راههای روستایی و ۱۰۰ میلیاردتومان برای نگهداری راههای استان است.
زهرا نصیری