استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 585584
سه شنبه - 4 دی 1397 - 00:00
در شورای نهضت سواد آموزی خراسان شمالی مطرح شد

ریشه‌کنی بی‌سوادی در خراسان شمالی تا ۱۴۰۰ / ارتقا سواد انتخاب مردم را آگاهانه می‌کند

مسئولان آموزش‌وپرورش خراسان شمالی در شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی استان از برگزاری جشن ریش کنی بی‌سوادی در خراسان شمالی تا سال ۱۴۰۰ خبر دادند.

ریشه‌کنی بی‌سوادی در خراسان شمالی تا ۱۴۰۰ / ارتقا سواد انتخاب مردم را آگاهانه می‌کند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد، جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی خراسان شمالی با حضور اعضای این ستاد برگزار شد.

عباس سعیدی، سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای سوادآموزی در خراسان شمالی گفت: طی سال گذشته ۳۰۰ بی‌سواد ۱۰ تا ۴۹ ساله عشایر در استان تحت پوشش خدمات نهضت سوادآموزی قرارگرفته‌اند.

وی همچنین از برگزاری ۱۲۶ برنامه طی هفته سوادآموزی در شهرستان‌های خراسان شمالی خبر داد و گفت: بنا بر آمار به‌دست‌آمده پس از انقلاب باسوادی جمعیت استان بیش از ۴۳ درصد  افزایش‌یافته است.

مهدی مودی معاون امور سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی در با اشاره به اینکه ۶۳ درصد شرکت‌کنندگان در آزمون پایانی سوادآموزی قبول می‌شوند تصریح کرد: این آمار نشان از مردودی ۳۷ و نیم درصدی سوادآموزان دارد که از این تعداد ۳ ونیم درصد ترک تحصیل می‌کنند و در آزمون پایانی شرکت نمی‌کنند.

وی از همکاری ۲۵ دستگاه اجرایی در امر سوادآموزی خبر داد و گفت:  ۸۵ درصد مصوبات شورای پشتیبانی سوادآموزی در شهرستان‌های استان اجرایی شده و بالغ‌بر دو هزار و ۲۰۹ نفر نیز از طریق اعلام ادارات جذب سوادآموزی شده‌اند.

مودی در انتها گفت: سال ۱۴۰۰ امیدواریم تا باسوادی در جامعه هدف به‌صورت کامل محقق شود.

محمود ثمینی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه در ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب تولید بی‌سوادی معنا ندارد اظهار کرد: نهضت سوادآموزی مظلوم واقع‌شده است و باید تلاش شود تا بخشی از اعتبارت به این موضوع تخصیص یابد.

وی با اشاره به اینکه باید طرح انسداد و جلوگیری از تولید بی‌سواد به‌صورت جدی انجام شود ادامه داد: راه ورود به بی‌سوادی باید با همکاری دستگاه‌های مختلف بسته شود و امیدواریم تا ۱۰ سال آینده تولید بی‌سواد و افراد لازم تعلیم در سنین غیر کاهش یابد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی استانداری خراسان شمالی در ادامه گفت: سوادآموزی متعلق به یک دستگاه نیست و همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی در راستای فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از بی‌سوادی دارای نقش هستند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع فرهنگ بستن کمربند ایمنی توسط رانندگان اظهار کرد: جریمه‌های اخذشده توسط پلیس تأثیری در راستای این فرهنگ نداشت بلکه دستگاه‌های فرهنگی همچون صداوسیما توانستند با پخش برنامه‌های گوناگون این عمل مثبت را رواج دهند.

ثمینی در انتها افزایش آگاهی افراد جامعه را درگرو ارتقا سواد دانست و ادامه داد: ایجاد آگاهی در جامعه باعث می‌شود تا تصمیمات مردم در پای صندوق‌های رأی هیچ نگرانی برای کسی نداشته باشد.

انتهای پیام/