استانها » اصفهان » تولیدی » خبر پوششی » فرزانه افسرطه » نمایشگاه
کد خبر : 493825
چهارشنبه - 2 آبان 1397 - 15:47
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان:

رویداد نمایشگاه کتاب، موجی موثر در افزایش سرانه مطالعه

در نشستی که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان و معاونت مطبوعاتی ارشاد با خبرنگاران بمناسبت برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب برگزار گردید، رونمایی از پوستر نمایشگاه انجام شد.

رویداد نمایشگاه کتاب، موجی موثر در افزایش سرانه مطالعه

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در نشستی که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان و معاونت مطبوعاتی ارشاد با خبرنگاران بمناسبت برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب برگزار گردید، رونمایی از پوستر نمایشگاه انجام شد.

حجه الاسلام محمدعلی انصاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری نمایشگاه کتاب از ۹ تا ۱۵ آبان به همت تعاونی ناشران در اصفهان با همکاری شرکت نمایشگاه های بین المللی استان و نهادهای دیگر با حداقل هزینه خبر داد و افزود: در واقع، بخش خصوصی عهده داربرپایی نمایشگاه شده ولی در سیاست های نمایشگاه دخیل هستیم و حمایت می کنیم.

انصاری با بیان آنکه با وزارتخانه برای یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به توافق رسیده ایم که ۱۰ درصد توسط وزارت فرهنگ و ارشاد، ۱۰ درصد از استان و ۱۰ درصد را خود ناشران پذیرفته اند، هزینه ها را شامل یارانه کتاب، هزینه های جاری و جانبی و موارد دیگر اعلام کرد.

وی یادآور شد: چندسالی است که این نمایشگاه در اصفهان برگزار نشده و از سال گذشته تلاش براین بود تا این رویداد بزرگ حتمن در شهر اصفهان برگزار شود که هم برای فعالان عرصه کتاب و هم برای اهالی فرهنگ و هنر و افزایش سرانه مطالعه اتفاق خوبی است.

حجه الاسلام انصاری، نمایشگاه کتاب را یک رویداد فرهنگی تاثیرگذار عنوان نمود و بدلیل موجی که در شهر ایجاد می کند، می تواند بر رونق اقتصادی کتابفروشان خرد در سطح شهر تاثیرگذار باشد.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه های بین المللی کتاب در بسیاری از شهرهای دنیا و تاثیر بر ارتقای سطح فرهنگی و سرانه مطالعه، اظهار کرد: در حال حاضر در ۲۲ استان کشور نمایشگاه برگزار می شود و طبق بررسی ها ۹ میلیون نفر از نمایشگاه های کتاب در سراسر کشور بازدید کرده اند.

انصاری با بیان آنکه مردم اصفهان چندسالی از نمایشگاه کتاب محروم بوده اند و بدلیل عدم برگزاری نمایشگاه کتاب، از بودجه فرهنگی نیز محروم مانده اند، تصریح کرد: برگزار نکردن نمایشگاه کتاب نه تنها کمکی در رسیدن به هدف نمی کند، بلکه ما را از هدف دورتر می سازد. وی از موانع فراوانی که در برپایی نمایشگاه کتاب در اصفهان وجود دارند، صحبت کرد و از همکاری بخش های مختلف در برپایی نمایشگاه کتاب ابراز قدردانی کرد.

مدیرکل ارشاد از حضور تعدادی ناشر خارجی و بین المللی در نمایشگاه خبر داد و مشکلات ارزی را مانعی برای حضور بیشتر ناشران خارجی دانست. وی محدودیت فضای نمایشگاهی استان را عمده ترین مشکل اعلام کرد و افزود: ۷۰۰ ناشر برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کردند ولی بدلیل ظرفیت محدود نمایشگاه، ۵۰۰ ناشر می توانند در ۵۳ غرفه و ۴ سالن به وسعت ۴ هزار متر مربع با ارائه ۴۰ هزار عنوان کتاب حضور یابند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گفت: بن کتاب هر ساله از ۲۹ مهر تا ۵ آبان بفروش می رسد و امسال نیز توسط بانک شهر برای دانشجویان، طلاب  و بن های دستی ویژه دانش آموزان با ۲۰ درصد تخفیف ارائه می شود. ضمن آنکه با بن ها می توان از کتابفروشی های سطح شهر خریداری کرد که در زمره سیاست های نمایشگاه برای رونق کار کتابفروشان است.

وی با عنایت به برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه با کیفیتی برتر و کمک به افزایش سرانه مطالعه، از طراحی برگزاری مسابقات مختلف در طول برپایی نمایشگاه، برنامه های جانبی متناسب با ایام سوگواری، هماهنگی با شهرداری و نهادهای دیگر بمنظور ارائه سرویس های رایگان برای حضور شهروندان علاقمند در نمایشگاه خبر داد و از تعامل موثر با نهادهای دیگری مثل بهزیستی، آموزش و پرورش، بانک شهر، اداره کل نهادهای کتابخانه های عمومی و استانداری بعنوان متولی اصلی ابراز خرسندی کرد.

وی بیان داشت: امسال غرفه ای برای جذب کتاب های خانگی مردم در نمایشگاه دایر است و مردم می توانند با اهدای کتاب های خود، به اختصاص آنها به کتابخانه های مدارس مناطق محروم کمک کنند.

انصاری در ادامه از برگزاری برنامه خاصی صحبت کرد که برای بانوان ناشر در نظر گرفته شده است. حجه الاسلام انصاری، مطبوعات و رسانه ها را از حوزه های قدرتمند در فرهنگ نامید و برای همکاری در اجرای برنامه های فرهنگی، اعلام آمادگی نمود.

حجه الاسلام انصاری گفت: آیین افتتاحیه بعد از ظهر چهارشنبه ۹ آبان با حضور مدیران از نهادهای مختلف و مسوولان وزارتخانه ها برگزار می شود. در خاتمه رونمایی از پوستر سیزدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان برگزار شد.