زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، با وقوع بحران بی آبی و خشکسالی های متمادی که نزدیک به یک دهه است سختی و دشواری آن بیش از پیش در کشورمان نمایان شده و سایه شوم این خشکسالی ها در مناطق خشکی چون استان اصفهان با خشک شدن زاینده رود بیشتر پدیدار شده ، مدیران بخش کشاورزی اصفهان را برآن داشت تا تحقیقات ثمر بخشی برای برون رفت کشاورزان از مخمصه کم آبی انجام دهند. خوشبختانه این تحقیقات در طی این سال ها در قالب طرح های زود بازده کشاورزی و جایگزینی کشت ها به بارنشست و هم اکنون  دراستان اصفهان۱۵ هزار هکتار انواع محصولات کم آب بر جایگزین محصولات پر آب بر شده است .

رسیدن به این حجم از محصولات کم آب بر درنصف جهان حکایت از آن دارد اصفهان اولین استانی است که در بحث الگوی کشت تحقیقات درستی انجام داده و توانسته این طرح الگوی کشت را برای کل شهرستان‌های شمال ، جنوب ، شرق و غرب وبرای اراضی دیم ، آبی و باغات  وحتی در دهستان‌ها به مرحله اجرا برساند. اما به گفته کارشناسان بخش کشاورزی شرط استفاده درست ازاین طرح باید در هر منطقه ای با تامین آب به اندازه کافی و در زمان مناسب انجام شود تا بدون مشکل به نتیجه دلخواه برای کشاورز منجر شود .

دو هزار و ۴۰۰ هکتارکشت گلخانه‌ای دراصفهان

درهمین راستا معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ربیع درباره الگوی کشت مناسب در مناطق کویری گفت: کشت پنبه،غلات و گلرنگ در مناطق کویری دراولویت هستند البته برای مناطق کویری کشت‌ در فضای گلخانه‌ای هم در نظر گرفته شده که دارای شرایط خاصی است .

اصغر رستمی، با اشاره به اینکه در الگوی جدید کشت که برای کشاورزان استان اصفهان تعریف شده است  کشت‌های کم‌آب بر و  گلخانه‌ای در نظر گرفته شده و گیاهان پر‌آب‌بربه طور کامل حذف شده است افزود:هم اکنون در استان اصفهان دو هزار و ۴۰۰ هکتار به کشت گلخانه‌ای اختصاص دارد که در صورت ارائه تسهیلات این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه با توسعه کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان نیازمندافزایش صنایع تبدیلی ،سرت وبسته‌بندی مناسب هستیم گفت:بیشترین سطح کشت گلخانه‌ای در شهرستان‌های تیران و کرون، دهاقان، شهرضا، اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان و شاهین شهر است.

تجهیز۱۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، زراعی و باغی نصف جهان به سیستم‌های نوین آبیاری 

رستمی، با اشاره به اینکه سورگوم علوفه‌ای و دانه‌ای و ارزن علوفه‌ای و دانه‌ای تامین کننده قسمتی از علوفه دامی استان شده است به این مسئله اشاره داشت که در راستای طرح الگوی کشت بیش از ۱۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، زراعی و باغی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.

وی با بیان اینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه کشت حبوبات، جایگزینی گیاهان کم‌آب بر با پر آب‌بر، اصلاح روش‌های نوین آبیاری و جایگزینی با آبیاری‌های سنتی در راستای بهره‌وری بهتر از آب در اجرای طرح الگوی کشت توصیه شد، افزود: کاهش شدید سطح کشت گیاهان پر‌آب‌بر، حفظ باغات درجه یک در همه شهرستان ها و اصلاح باغات درجه دو و حذف باغات درجه ۳ بدون بازده اقتصادی و جایگزینی آن با ارقام باغی با نیاز آبی کم و مناسب مانند پسته‌کاری و کشت انار در شرق اصفهان، استفاده از ارقام میان‌رس و زودرس از اهداف الگوی کشت بوده است.

کشور سالانه ۱۶.۵ تن در هکتار فرسایش خاک دارد

وی با بیان اینکه کشور سالانه ۱۶.۵ تن در هکتار فرسایش خاک دارد افزود: استان اصفهان نیز متأثر از این موضوع است که اجرای طرح‌های آبخیزداری باید مورد توجه باشد زیرا علاوه بر جلوگیری از خسارات سیل و تغذیه منابع زیر زمینی روی فرسایش می‌تواند تأثیر گذار باشد و به بیابان زدایی بیانجامد.

حائزاهمیت است، با توجه به اینکه ۹۰ درصد مساحت استان اصفهان راعرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده و اصفهان به لحاظ منابع طبیعی و کشاورزی موقعیتی خاص دارد لذا لازم است بخشی از این استان که با عرصه‌های جنگلی و مناطقی با خشکی و مشکلات آب و اقلیم درگیراست با اجرای برنامه های هدفمند و پیشگیرانه دراین زمینه از بیابان زایی و فرسایش خاک جلوگیری شود و وظیفه اداراتی مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی ، محیط زیست و غیره برای حفظ عرصه‌های کشاورزی اصفهان ومنابع طبیعی در این زمینه بسیار خطیر و مهم است.

زهرا نصیری