وزیر صنعت، مهدن و تجارت در آیین تجلیل از صادرکنندگان استان اصفهان:

رونق صادرات در سال ۹۸، هدف اصلی در مقابله با تحریم است

در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان که به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، هیات همراه، استاندار اصفهان، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مدیران استانی برگزار شد، از صادر کنندگان بعنوان سربازان جنگ اقتصادی در شرایط فعلی، تجلیل شد.

رونق صادرات در سال ۹۸، هدف اصلی در مقابله با تحریم است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان که به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، هیات همراه، استاندار اصفهان، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مدیران استانی برگزار شد، از صادر کنندگان بعنوان سربازان جنگ اقتصادی در شرایط فعلی، تجلیل شد.

۷/۱ صادرات در ۹ ماهه گذشته

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در اصفهان در آیین تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان با گرامیداشت روز صادرات در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: از ۵۰ نفر صاردکننده ای که معرفی شدند، ۷ نفر در سطح ملی، ۲۰ صادرکننده نمونه استانی و ممتاز انتخاب شدند.

وی در ارائه گزارشی از وضعیت صادرات استان، گفت: ۷/۱ میلیارد دلار صادرات در ۹ ماهه گذشته داشته ایم که بعد از تهران، ۳۴۰ میلیون دلار ثبت ارز و حدود ۶هزاریورو درخواست را تایید کرده ایم.

اسرافیل احمدیه، از تفویض اختیار به کاشان خبر داد و افزود: لازم نیست که فعالان اقتصادی به اصفهان مراجعه کنند.

تبغ کشی بانک ها از تولیدکننده

مسعود گلشیرازی، رئیس کمیسیون تجارت، صنایع و خدمات اتاق بازرگانی اصفهان، کلیپ تهیه شده توسط سازمان صنعت معدن و تجارت که در ابتدا پخش شد را مغایر با وضعیت فعلی صنایع، اشتغال و تولید در اصفهان عنوان کرد و با اشاره به بدحالی فعلی صنایع در استان اصفهان، تعطیلی واحدها و بالا بودن نرخ بیکاری، افزود: اگر هرچه زودتر به داد صنایع نرسیم، با مشکلات عدیده و غیرقابل جبرانی مواجه می شویم که مورد سرزنش آیندگان قرار خواهیم گرفت.

وی در بیان موانع و راهکارها، خواستار اصلاح قانون شد و ارزان شدن نرخ ارز را تهدیدی برای صادرکننده دانست و خرید تضمینی دلار و تبادل کالا به کالا یا بازار به بازار را توصیه کرد.

گلشیرازی استفاده از کشورهای همسایه برای دورزدن تحریم ها در جهت از دست ندادن بازارصادراتی و تسهیل در صادرات را مطرح کرد و با انتقاد از عملکرد بانکها که بیشتر نقش خود را عنوان تنه تنومند اقتصادی ایفا می کنند، افزود: بانک ها، تیغ کشی از فعالان اقتصادی را مجددا شروع کرده اند.

تعطیلی صنایع و رشد بیکاری در استان اصفهان

موسوی لارگانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کلیپ غیرواقعی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، آن را مانعی برای نمایندگان در دفاع از حق اصفهان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.

وی با اشاره به تعطیلی کارخانه ها در شهرک های صنعتی، شهرک صنعتی اشترجان را مثال زد که با ۱۲ هزار نفر شاغل در سال ۹۰، اکنون بدلیل تعطیلی و بیکاری، ۴۵۰۰ نفر فعال هستند. لارگانی از مشلات مالیاتی، عدم ترخیص بموقع ازگمرک و تشدید بحران و تورم، تامین اجتماعی و نوسان ارز صحبت کرد و خواستار تسهیل در بروکراسی شد.

وی استفاده از بازار های عراق و افغانستان، قبل از آنکه چین بطورکامل جذب کند را، توصیه کرد و یادآور شد: در این جنگ اقتصادی، نباید به فشارها و تحریم دامن بزنیم.

لزوم تغییر در مدیران

حجه الاسلام سالک با بیان آنکه امریکا گروه ۴۰۰ نفره را برای تحریم ایران بسیج کرده، گفت: آیا نباید گروهی ۴ نفره برای دورزدن تحریم تشکیل می شد؟ وی با انتقاد به عملکرد جزیره ای، توصیه هایی برای نجات صنایع، رشد نقدینگی به سمت تولید ملی و اصلاح قوانین بانکی کرد. سالک به وزیر توصیه کرد: تغییراتی در مدیران خود بدهد.

باید در مجامع بین المللی اعتراض کنیم

رئیس  خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، با اشاره به رنج صادرکننده، خواستار قائل شدن امتیاز و شاخص هایی برای صادرکننده شد. وی گفت: تحریم هرروز مارا تضعیف میسازد ولی مسئولان بدون آنکه اقدامی انجام دهند، ادعا می کنند که در مقابل تحریم، ایستاده ایم.

عبدالوهاب سهل آبادی تاکید کرد: باید در مجامع بین المللی اعتراض کنیم.

وی با انتقاد از تامین اجتماعی که دفاتر کارگران را مهر نمی کند، تبدیل دیون بانکی تولید کننده به جریمه های سنگین و مشکلات دیگر، بیان کرد: در چاهی افتاده ایم که ته ندارد.

مدیر سنگ انداز، در اصفهان نمی ماند

عباس رضایی، استاندار اصفهان، در تایید مشکلات فوق، اصفهان را مظلوم و محروم نامید و با انتقاد از اینکه مشکلات اصفهان، از جمله رودخانه بی آب نادیده گرفته می شود، از وضعیت بسیار بغرنج در برخی از مناطق اصفهان خبر داد.

وی بیان مشکلات را معظلی دیگر دانست و افزود: باید به اصلاح قوانین و راه حل بپردازیم. استاندار اصفهان از تشکیل کمیته رفع موانع تولید خبر داد و تاکید کرد: اگر مدیری سنگ انداخت، نمی گذارم یک روز در اصفهان بماند.

وی با اشاره به توانمندی استان های اصفهان و آذربایجان شرقی، تعامل این دو استان را مایه توسعه کشور دانست.

لزوم ثبات نرخ ارز

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین تجلیل از صادرکنندگان استان اصفهان، صادرکنندگان را سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی نامید و رونق صادرات در سال ۹۸ را از اهداف اصلی کشور بیان کرد.

وی فقدان ثبات ارز را چالش جدی صادرات عنوان کرد و از تلاش برای ثبات نرخ ارز صحبت کرد و افزود: طبق توصیه مقام معظم رهبری، راه مقابله با مشکلات اقتصادی، حفظ وضع موجود کارخانجات، تولید و اشتغال و استراتژی مقابله با تحریم است.

وی نرخ بالای ارز را توجیهی برای صادرات و مقابله با قاچاق اعلام کرد و افزود: باید سهم واردات کشورهای منطقه از ایران را افزایش دهیم.