رونق تولید با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ که دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم نمود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان یک اقدام ضروری و واقع گرایانه و اصلاح گرانه اقتصادی پیشنهاد شده است. هدف دولت از حذف ارز ترجیحی جلوگیری از توزیع رانت و فسادی است که در سالهای گذشته مشاهده شده است و نتوانسته هدف مورد نظر را محقق نماید.

رونق تولید با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ که دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم نمود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان یک اقدام ضروری و واقع گرایانه و اصلاح گرانه اقتصادی پیشنهاد شده است.

هدف دولت از حذف ارز ترجیحی جلوگیری از توزیع رانت و فسادی است که در سالهای گذشته مشاهده شده است و نتوانسته هدف مورد نظر را محقق نماید. به نظر می رسد این پیشنهاد منطقی و ضروری می تواند زمینه های رانت و فساد را از اقتصاد کشور خارج کند و از ثروتمند شدن یک شبه برخی ژن‌های خوب و زرنگ های! رانتخوار جلوگیری نماید و دست های ناپاک را از جیب مردم کوتاه کند. از این جهت سیاست‌گذاری دولت سیزدهم در راستای حذف ارز ترجیحی و عدم تخصیص آن در بودجه سال آینده بسیار مورد تایید قرار می‌گیرد، چرا که دولت دست به اقدام شایسته و پسندیده‌ای در اقتصاد به منظور شفاف‌سازی کلیت اقتصاد کشور زده است؛ مشروط بر اینکه با برنامه ریزی درست بتواند بر موضوع اقتصاد مدیریت کند و از تورمی که عده ای از کارشناسان نگران آن هستند پیشگیری نماید و اجازه ندهد به بهانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرانی ها ادامه یابد و قیمت هایی که نزدیک به تثبیت هستند ترمز ببرد و غیر قابل کنترل شود یا مردم را برای مدتی نگران و به زحت بیندازد؟ این نقطه دغدغه دلسوزان کشور است چه آنهایی که کارشناس اقتصادی هستند چه آنهایی که از اقتصاد بهره‌ای ندارند اما مردمشان را دوست دارند و از بروز چالش جدید در مسیر اداره کشور نگران هستند!

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ضمن اینکه توزیع رانت را در کلیت اقتصاد از بین می‌برد اگر با شفافیتی که مورد نیاز بازار سرمایه است همراه شود، ضمن اینکه دولت از قیمت‌گذاری دستوری در بازار برای همیشه دست بکشد و شرکت‌ها مشمول قیمت‌گذاری دستوری نشوند قطعا راه برای تولید بیشتر و استقلال بیشتر در زمینه تولید بسیاری از کالاها باز می‌شود. بدیهی است حذف ارز ترجیجی و عدم قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد، به معنای بسترسازی بیشتر برای رقابتی شدن فضای اقتصاد و تولید کشور است. قطعا این موضوع تاثیر مثبت خود را در فضای تولید و بازرگانی خواهد گذاشت، همانگونه که تخصیص ارز ترجیحی تاثیر منفی بر فضای تولید وبازرگانی کشور گذاشته است و باید زمان زیادی صرف کرد تا خسارتهای وارده جبران شود. قطعا از بین رفتن رانت و عدم توزیع منابع ملی بین عده‌ای معدود یک دستاورد بزرگی است که مورد انتظار ملت است که می تواند به تک نرخی شدن ارز کمک کند و با مشخص شدن فضای قیمت‌ها در بازار زمینه برای آزادی کسب‌وکارها باز شود. در چنین شرایطی شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی سهل‌تر می‌توانند برای واردات مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز خود برنامه‌ریزی کنند و فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی خود را توسعه دهند. از طرفی این حذف می تواند در واردات کالا به کشور نیز تاثیر گذار باشد همچنین باعث تقویت فضای رقابتی در کسب‌وکارهای مختلف می‌شود. به نحوی که فضایی ایجاد می‌کند تا شرکت‌های بازار به فضای کسب‌وکار رقابتی کشیده شوند، موضوعی که تقویت تولید را در پی خواهد داشت. از سویی دولت با حمایت‌های خود و باز کردن مسیر برای تولید کننده می‌تواند از واردات تکنولوژی و مواد اولیه به داخل کشور حمایت کند. وقتی تکنولوژی وارد کشور شود و مواد اولیه و کالاها با قیمت آزاد و فارغ از هر گونه شبهه و رانتی وارد کشور شود، تولید کننده با برنامه‌ریزی بلند مدت می‌تواند تولید خود را توسعه دهد و این توسعه به اشتغال زیادی منجر خواهد شد که برکات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

امروز درد کشور کاهش تولید و استفاده حداقلی از ظرفیت های کارگاههای تولیدی است که با حذف ارز ترجیحی و باز شدن مسیر واردات و صادرات و بسته شدن روزنه‌های رانت و فساد تولید به ظرفیت واقعی خواهد رسید و تا حدی مشکل بیکاری را مرتفع می نماید. و اما هشدار! قرار است تخصیص این ارز از سال آینده حذف شده و مابه‌التفاوت ریالی آن به صورت یارانه نقدی در اختیار ۷ دهک درآمدی قرار گیرد که نقدینگی را چند برابر افزایش می دهد و ممکن است حتی دهک های ۷ گانه ای که یارانه مابه التفاوت دریافت می کنند به شدت متضرر شوند زیرا نقدینگی موجب گرانی های کاذب گردیده و همچنان پولداران بهره‌اش را خواهند برد چون آنها به راحتی با گران کردن خدمات یا تولیدات خود جبران می کنند اما مردم دریافت کننده یارانه چیزی دستشان نیست که گران کنند و جبران…گرچه اجرای دقیق این ایده (حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی) علاوه بر قطع دست دلالان می‌تواند در راستای تحقق و گسترش عدالت در جامعه نیز مفید باشد. در هر صورت برای حذف ترز ۴۲۰۰ تومانی لازم است تمامی ابعاد و جوانب کار سنجیده شود و تصمیم درست گرفته شود و البته از جو و غوغا سالاری رانتخوارانی که در گذشته منتفع گردیده اند و اکنون دستشان بریده می شود نباید ترسید. تصمیم حساب شده و ایجاد زیرساخت‌های لازم می تواند کار را تسهیل و از ایجاد نگرانی های بعدی پیشگیری نماید.

مظفر حاجیان حسین آبادی