طي دو دهه اخير:

روند کاهشی تعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در بخش برون شهری و روستایی

بررسی روند تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای طی سال‌های ۷۹ تا ۹۶ نشان‌دهنده متوسط نرخ کاهشی ۵ / ۴ درصدی در بخش برون‌شهری و روستایی است.

روند کاهشی تعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در بخش برون شهری و روستایی

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  فراوانی تعداد فوت‌شدگان حوادث ترافیکی از سال ۷۹ تا پایان سال ۹۶ نشان می‌دهد، پس از افزایش تلفات در سال‌های اولیه، تعداد متوفیان در پایان سال گذشته به ۱۶ هزار نفر سیده است که پایین‌تر از تعداد آن در سال مبداء می‌باشد.

براساس این گزارش، به منظور ارزیابی دقیق‌تر  وضعیت ایمنی و امکان قیاس با سایر کشورها از شاخص‌های بین‌المللی کشته به صدهزار نفر جمعیت (شاخص سلامت) و کشته به ده هزار وسیله نقلیه (شاخص مالکیت) محاسبه گردید که در دوره مورد بررسی هر دو شاخص از روند کاهشی برخوردار بوده است.
این گزارش حاکی است ارتقای ایمنی وسایل نقلیه، معاینه فنی وسایل نقلیه، تقویت نظارت بر حمل و نقل جاده‌ای، ارجای طرح‌های ارتقای ایمنی کاربران راه‌ها در کشور، انعقاد و اجرای تفاهم‌نامه‌ها و پروژه‌های مشترک در جهت مقاصد ایمنی از جمله اقداماتی است  که در کاهش این روند موثر بوده است.
شایان ذکر است، براساس دستورالعمل احداث و بهره‌برداری از مراکز معاینه فنی سنگینی در کشور از سال ۸۲، تعداد این مراکز به ۱۵۳ مرکز رسیده است و نظارت بر عملکرد آنها از سوی دفتر ایمنی و ترافیک انجام می‌شود.