تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1016489
یکشنبه - 4 اردیبهشت 1401 - 16:44

روز قدس روز فریاد حق خواهی

«امیدوارم که مسلمانها روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالک اسلامی، در روز قدس، در روز جمعه آخر ماه مبارک، تظاهر کنند، مجالس داشته باشند، محافل داشته باشند، مسجد داشته باشند، در مساجد فریاد بزنند. وقتی یک میلیارد جمعیت فریاد کرد، اسرائیل نمی تواند، از همان فریادش می ترسد…» (صحیفه امام؛ ج ۱۳، ص ۸۰)

روز قدس روز فریاد حق خواهی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، «امیدوارم که مسلمانها روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالک اسلامی، در روز قدس، در روز جمعه آخر ماه مبارک، تظاهر کنند، مجالس داشته باشند، محافل داشته باشند، مسجد داشته باشند، در مساجد فریاد بزنند. وقتی یک میلیارد جمعیت فریاد کرد، اسرائیل نمی تواند، از همان فریادش می ترسد…» (صحیفه امام؛ ج ۱۳، ص ۸۰)

دور اندیشی امام خمینی (س) در روزهای اول انقلاب اسلامی و در آن دوران حساس موجب شد که نه تن‌ها ریشه درخت مقاومت در برابر صهیونیست ها و حامیان غربی شان خشک نشود، بلکه محمل جدیدی برای اتحاد مسلمانان جهان با محوریت آزادسازی قدس ایجاد شد.

امام خمینی (س) با طرح روز قدس و نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس، به طور عملی نشان داند که مشکلات مسلمانان مانند دانه‌های زنجیر به هم پیوسته اند و آنان نباید اجازه دهند که دشمنان امت اسلامی با اتکا بر تفاوت های مذهبی و نژادی در جهان اسلام تفرقه اندازی کنند و توطئه های سوء خود را پیش ببرند.

قدس شریف در نگاه مسلمانان به دلیل وجود مسجدالاقصی از ارزش والایی برخوردار است، زیرا این مکان مقدس نخستین قبله مسلمانان و به ویژه جایگاه معراج آسمانی رسول‌الله (ص) است. با وجود اهمیت این سرزمین و اینکه امروز قدس شریف در حصار صهیونیست‌ها قرار گرفته است، مردم مظلوم این دیار چشم انتظار یاری مسلمانان برای رهایی بیت‌المقدس از دست صهیونی است ها هستند. در این میان تدبیر و دور اندیشی امام خمینی (ره) و رهبری دلسوزانه مقام معظم رهبری نتیجه داد و روز جهانی قدس، نماد بیداری جهان اسلام شناخته شد. خیزش و بیداری ملت‌های مسلمان منطقه، باعث شده تا روز قدس اهمیتی روز افزون بیابد. امروز مسلمانان امیدوار به آزادی قدس در زمانی نزدیک هستند چرا که از ۱۵ سالی که رهبر جهان اسلام فرمودند چیز زیادی نمانده است و بطور قطع این پیش بینی محقق خواهد شد و جهان اسلام نابودی اسرائیل را جشن خواهد گرفت.

جمعه آخر ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس از طرف امام خمینی (ره) از سال‌ها پیش شناخته و مطرح شد. در دنیای اسلام و در میان ملت‌ها نیز این روز، مهم و حساس به شمار می رود. در واقع این روز بهانه و فرصتی است، برای روح‌های علاقه مند به مسأله فلسطین و دل‌های پرشور جوانان و قشرهایی از ملت‌های مسلمان که در چنین روزی از مردم مظلوم فلسطین حمایت و دفاع کنند.

در خصوص اهمیت این روز و حضور مسلمانان برای اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا، مروری بر بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در سال های مختلف، خواهیم داشت.

«مساله فلسطین یک مساله اساسی است و مخصوص دولت‌ها و کشورهای اسلامی هم نیست؛ مساله فلسطین یک مساله انسانی است؛ وجدان‌های انسانی وادار به واکنش می شوند در مقابل آنچه بر سر ملت فلسطین آمد، صرفاً مساله اسلامی نیست؛ البته برای مسلمان‌ها این کار اهمیت بیشتری دارد، اولویت بیشتری دارد و غیر از جنبه انسانی، جنبه‌های شرعی و دینی هم دارد، ولی مساله، مساله انسانی است. بنابراین راه‌پیمایی روز قدس که دفاع از فلسطین است به وسیله حضور مردمی، همیشه مهم است، امسال مهم‌تر است به خاطر این کارهای خیانت‌باری که بعضی از دنباله‌های آمریکا دارند در منطقه انجام می دهند برای جا انداختن «معامله قرن» که البته جا نخواهد افتاد و هرگز تحقق هم پیدا نخواهد کرد و آمریکا و دنباله‌هایش حتماً در این قضیه هم شکست خواهند خورد. فرقشان با گذشته‌ها این است که حالا صریحاً می گویند که می خواهیم مساله فلسطین را کأن‌لم‌یکن کنیم و حذف کنیم از مسایل مطرح دنیا، که البته چنین کاری را نخواهند توانست و ناکام خواهند ماند». (بیانات در دیدار با جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها، ۱۰ خرداد ۱۳۹۸)

نیز فرمودند: روز قدس بسیار مهم است. صرفا این نیست که ما از یک ملت مظلومی که از میهن خود و از خانه خود رانده شده داریم دفاع می کنیم؛ ما در واقع داریم با این کارمان با یک نظام سیاسی ظالمانه و استکباری مبارزه می کنیم. امروز دفاع از فلسطین، دفاع از حقیقت است؛ حقیقتی بسیار گسترده تر از مساله فلسطین. امروز مبارزه با رژیم صهیونیستی مبارزه با استکبار است، مبارزه با نظام سلطه است. همچنانکه می بینید شما که علیه رژیم صهیونیستی حرف می زنید آن مسوول و سیاستمدار آمریکایی، احساس دشمنی و خصومت با شما می کند؛ احساس می کند که به او ضربه زده اید؛ واقع قضیه هم همین است. بنابراین روز قدس را باید بزرگ دانست، راهپیمایی روز قدس هم خیلی مهم است. (بیانات رهبری در دیدار با اساتید و پژوهشگران دانشگاهی، ۳۱ خرداد ۱۳۹۶)

من قلباً متأسفم ما یعنی دنیای اسلام که باید همه نیروی خودمان را صرف کنیم، برای مقابله با توطئه رژیم صهیونیستی و این حرکتی که علیه قدس شریف و مسجدالاقصی انجام دادند

که همه دنیای اسلام را بایستی به حرکت در بیاورد امروز ناچاریم به گرفتاری‌هایی که استکبار در درون دنیای اسلام به‌وجود آورده مشغول بشویم؛ چاره‌ای نیست. در واقع پرداختن به مساله تکفیر، چیزی است که بر علمای دنیای اسلام و زبدگان و فرزانگان دنیای اسلام تحمیل شده است؛ این را دشمن به‌صورت مشکل دست‌ساز وارد دنیای اسلام کرده است و ناچاریم به آن بپردازیم، لکن مساله اصلی، مساله رژیم صهیونیستی است؛ مساله اصلی، مساله قدس است؛ مساله اصلی، مساله قبلهٔ اول مسلمین، مسجدالاقصی است؛ اینها مسایل اصلی است. (بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، چهارم آذر ۱۳۹۳)

روز قدس یک روز بین المللی اسلامی و روز بزرگ و مهمی است که ملت ایران و دیگر ملت های مسلمان، حرف حقی را که استکبار حداقل شصت سال برای خاموش کردن آن سرمایه گذاری کرده بود، فریاد می کنند. تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران و اعلام روز قدس و تبدیل سفارت رژیم صهیونیستی در تهران به سفارت فلسطین، حرکت تهاجمی بود که در مقابل توطئه شصت ساله استعمار برای محو فلسطین از نقش جغرافیای جهان، ایستاد. روز قدس پشتوانه امنیت کشور نیز است و هر ایرانی که روز قدس به خیابان می آید، در واقع به امنیت کشور و ملت و حفظ دستاوردهای انقلاب کمک کرده است. به لطف خداوند امسال نیز روز قدس در کشور و در کشورهای اسلامی با عظمت تر برگزار خواهد شد. (بیانات رهبری در جمع استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها، دوم شهریور ۱۳۹۰)