روزنامه‌نگاران باید به دانش و بینش زمان خود مجهز باشند

روزنامه‌نگار حرفه‌ای مجهز به اخلاق حرفه‌ای، دانش نظری و دستگاه فکری لازم برای این کار است.

روزنامه‌نگاران باید به دانش و بینش زمان خود مجهز باشند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، محمدمهدی فرقانی دکترای علوم ارتباطات و رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تخصصی چهار دهه تجربه رسانه انقلاب اسلامی با اشاره به تاریخ ۱۸۰ ساله مطبوعات در ایران اظهار داشت: ما در این مدت دوره‌های کوتاهی از آزادی مطبوعات را تجربه کرده‌ایم و روزنامه‌نگاری در ایران همواره با محدودیت مواجه بوده است.

او افزود: روزنامه‌نگاری در ایران از دربار قاجار و به همت میرزا صالح شیرازی و با چاپ روزنامه کاغذ اخبار آغاز شد و تا دوره مشروطه روزنامه‌نگاری استبدادی مطلق داشتیم. دوره انقلاب مشروطه دوره گشایش اولیه در این زمینه است که البته دیری نپایید. دوره گشایش کوتاه بعدی در دوره نخست‌وزیری مصدق رخ داد که البته با کودتای ۲۸ مرداد مطبوعات دوباره به محاق رفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز شاهد افت و خیزهایی در این خصوص بودیم و هیچ‌گاه در این زمینه به مقصد نرسیده‌ایم.
وی ادامه داد: ما هنوز فاقد ساختار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و قوانین حمایت‌کننده از آزادی مطبوعات و حقوق روزنامه‌نگاران هستیم که باعث توسعه‌نیافتگی مطبوعات در ایران شده است و فقدان این تجربه تاریخی زیان‌هایی را متوجه مردم، روزنامه‌نگاران و دولت‌ها کرده است.
رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه نهاد رسانه باید مستقل از قدرت باشد، بیان داشت: حق جستجو و انتشار آزادانه اطلاعات، حق بیان عقاید، حق عدم افشای منابع خبری، حق عدم قبول فشار برای انتشار یا عدم انتشار مطالب و حق داشتن و عضویت در تشکل‌های صنفی از جمله حقوق مطبوعات است، اما حقوق و مسئولیت‌ها دو روی یک سکه هستند.
وی با بیان اینکه آموزش تخصصی دیگر رکن روزنامه‌نگاری حرفه‌ای است، اضافه کرد: روزنامه‌نگار حرفه‌ای مجهز به اخلاق حرفه‌ای، دانش نظری و دستگاه فکری لازم برای این کار است، حقوق شهروندان را می‌شناسد و تعریف درستی از رابطه خود با قدرت دارد. یک روزنامه‌نگار باید انسانیت را محور اصلی کار خود قرار دهد، نه راضی کردن قدرت سیاسی را. این فرد باید در حوزه‌های گوناگون سواد کافی داشته و در تمام حوزه‌ها دست به قلم باشد.
او با بیان اینکه به یک خبرنویس خوب تکنسین خبر می‌گویم و نه روزنامه‌نگار، خاطرنشان کرد: روزنامه‌نگاران باید به دانش و بینش زمان خود مجهز باشند.
گفتنی است؛ نشست تخصصی “۴ دهه تجربه رسانه انقلاب اسلامی” به همت فرهنگسرای رسانه وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با حضور اعضای خانه مطبوعات استان، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و جمعی از خبرنگاران اصفهانی ویژه دهه فجر برگزار شد.