به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از خبرنگار فارس از البرز، سید محمد ابراهیمی رئیس مرکز فضایی ملى (ماهدشت ) در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز در دفتر اداره کل ارتباطات استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: روزانه ۴۸ پوشش ماهواره‌ای از کشور در مرکز فضایی ماهدشت انجام می شود.

وی اظهار کرد: تمام این تصاویرکاربردهای مختلفی دارد و در این مرکز آرشیو شده یکی دیگر از اقدامات است که در مرکز فضای ماهدشت دیتا سنتر برای نگهداری داده‌ها ماهواره ای انجام داده می شود.

فعالیت های زیادی در مرکز فضایی ملى در حال انجام است که این اقدامات قدمت بسیار طولانی دارد و در این سال  فعالیت‌های اخیر خود بسیار فعالیت زیادی در این مرکز در حال انجام است.

خدمات‌دهی ماهواره‌ای به ۳۳ کشور

رئیس مرکز فضایی ملى افزود: این منطقه از ابتدا قرار بود به ۳۳ کشور منطقه خدمات‌دهی کند و کاربردهای زیادی از تصاویر ماهواره‌ای در این مرکز ثبت شده است و اخذ داده‌های  ماهواره‌ای به صورت مستقیم  برای فعالیت‌های هواشناسی در حال دریافت است.

وی تصریح کرد: نقشه کاربری اراضی و نقشه پوشش‌های گیاهی کلی در این مرکز نگهداری می‌شود و موضوع پایش ماهواره رخ داد و پایش سبزینگی و پایش میزان برف و پایش آتش سوزی قابل انجام است و پایش آثار حاصل از زلزله نیز در این مرکز قابل رویت است.

پایش ماهواره‌ای دریاچه ارومیه و بختگان

وی با اشاره به اینکه در مرکز فضایی ملى (ماهدشت) به صورت لحظه ای می توان خطوط آسیب دیده از زلزله، خشکسالی و آسیب‌های خطوط ارتباطی و موارد مشابه را پایش کرد،گفت: پایش ماهواره‌ای دریاچه ارومیه و بختگان در حال حاضر در حال انجام است.

این کارشناس ادامه داد: اراضی کشاورزی به صورت ماهواره‌ای در مرکز ماهدشت رصد می شود، هر کدام از پدیده‌های مختلف سطح زمین در مرکز فضایی ماهدشت سنجش می شود، سنجنده پارامتر هندسی در مرکز فضایی ماهدشت انجام شد و ارتباطات بانکی و کارت سوخت و ارتباطات روستایی توسط ماهواره مخابراتی روستاها در مرکز فضایی ماهدشت انجام می شود. مرکز فضایی ماهدشت ارتباط هزار روستا را برقرار کرده است.

وی با بیان اینکه دو رصد خانه در مرکز فضایی ملى (ماهدشت)  ماهدشت مستقر است،گفت: فعالیت شناسایی اجرام آسمانی تا هزار کیلومتر در مرکز فضایی ماهدشت انجام می شود.

وی با بیان اینکه برای اینکه فعالیت‌های مرکز اطلاع‌رسانی شود درب‌ها بر روی مردم باز شد، گفت: ۳۲۰۰ نفر ساعت از مرکز فضایی ملى (ماهدشت) بازدید کرده اند.

ابراهیمی با بیان اینکه قوی‌ترین مرکز فضایی کشور در ماهدشت است،گفت: مرکز پژوهش‌های کاربردی سنجش از دور و مرکز فناوری منطقه ای نیز در ماهدشت راه اندازی می شود، ایران جزء چند کشوری است که فناوری چرخه فضایی را دارد و کشورهای زیادی خواستار مشارکت ایران در آموزش در این حوزه هستند.

انتهای پیام/پ/۱۱۰۳/س/۳/ن