تولیدی » سرمقاله » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 249919
سه شنبه - 22 اسفند 1396 - 15:21
خبرنگار: نفیسه الله دادی

رقابت هسته‌ای در خاورمیانه

رقابت هسته‌ای، نخست میان آمریکا و روسیه درگرفت که به بازدارندگی هسته‌ای ختم شد؛ زیرا هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای مساوی است با محو زندگی در کره زمین.

رقابت هسته‌ای در خاورمیانه

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رقابت هسته‌ای، نخست میان آمریکا و روسیه درگرفت که به بازدارندگی هسته‌ای ختم شد؛ زیرا هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای مساوی است با محو زندگی در کره زمین. با وجود دکترین بازدارندگی باز هم شاهد قدرت‌نمایی کشورهای غربی در زمینه هسته‌ای بوده‌ایم؛ بنابراین بازدارندگی هسته‌ای خود تهدیدی برای کشورهاست؛ زیرا ابراز می‌کنند «سلاح هسته‌ای و پیشرفته داریم، اما فعلا استفاده نمی‌کنیم.»
کشورهای خاورمیانه نیز از این نظریه بی‌بهره نمانده‌اند. شاید تا سال‌ها خاورمیانه از بعد از ظهور این سلاح‌های اتمی در این منطقه از جهان به آن بی‌میل بود؛ اما اکنون کشورهای خاورمیانه نیز به دنبال به‌روزرسانی بعد نظامی خویش هستند.
با رویکرد هسته‌ای ایران، خاورمیانه از خواب بیدار شد. جمهوری اسلامی ایران از آغاز هم گفته بود فناوری هسته‌ای را صرفا مسالمت‌آمیز می‌خواهد و به سمت بمب هسته‌ای نخواهد رفت؛ با وجود این همچنان موجب نگرانی دولت‌هایی شده است که خود در ساخت سلاح‌های اتمی پیشرو هستند. ایران در راستی‌آزمایی تعهد خویش را به برجام نشان داد؛ اما باز هم آمریکا و پیروانش توهم دارند.
آمریکای ترامپ از روز نخست سر ناسازگاری با برجام داشته و با کلام تهدیدآمیز با آن برخورد کرده است و در این برهه تاریخی به دنبال تجهیز رقیب ایران در خاورمیانه است. برای سعودی‌ها اگرچه یک برنامه هسته‌ای راهبردی برای ادامه رقابت با ایران در منطقه است، اما این موضوع همچنین گامی رو به جلو در اشاعه تسلیحات هسته‌ای در یکی از بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان است. ایران تا به حال در کارنامه نظامی خویش تجاوزگری نداشته است، اما عربستان حتی در تولد گروهک‌های افراطی دست برتر داشته است.
شاید در نگاه اول رقابت باشد، اما در اصل مسلح‌کردن عربستان برای جهان خطرآفرین است. رقابت با ایران برای عربستان تبدیل به موضوعی شده است که هر روز آن را آشفته‌تر می‌کند و حاضر است برای برد در این رقابت ضرر و زیان میلیاردی بدهد و آمریکا نیز از خاورمیانه بحرانی لذت خواهد برد.
توازن هسته‌ای و بازدارندگی در صورتی که میان بازیگرانی عاقل باشد، بعد عملی آن بیشتر خواهد بود؛ اما نه درباره عربستانی که در اشاعه تفکر تکفیری و افراطی دست برتر را دارد.