اقتصادی » تولیدی » زهرا زرفشانی
کد خبر : 1044517
شنبه - 3 شهریور 1403 - 14:50
معاون ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور مطرح کرد؛

رفع معضلات فرهنگی ۶۶ محله آسیب پذیر استان توسط کانون های مساجد

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور از اجرای«طرح ۲۰۲۰»در محلات آسیب پذیر استان اصفهان خبر داد.

رفع معضلات فرهنگی ۶۶ محله آسیب پذیر استان توسط کانون های مساجد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، محمد تقی محمدیان در نشست خبری به مناسبت ۳۱ مرداد روز جهانی مسجد و برپایی ۸۰۰ موکب توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد در ایران و عراق گفت: در این طرح، محلات آسیب پذیر و حاشیه نشین توسط وزارت کشور شناسایی شده و قرارگاه فرهنگی هنری کانون های مساجد در ۲۴ محله شهر اصفهان همچون زینبیه، حصه، جوی آباد و … و ۴۰ محله در شهرستان های استان به رفع معضلات فرهنگی اتباع، اعتیاد و حاشیه نشینی و غیره می پردازند.

وی ادامه داد: در استان اصفهان ۲۰۰۰ کانون فعالیت می کنند که در راستای توسعه عدالت فرهنگی، نیمی از کانون های ما روستایی و عشایری است و در این کانون ها ۱۲۰۰ کتابخانه مخزن دار با قفسه های باز در مساجد و همچنین ۶۰ کانون تخصصی بانوان با ماموریت های دخترانه و ناظر بر موضوعات جمعیتی فعالیت می کنند. وی افزود: متاسفانه کانون های فرهنگی هنری مساجد تنها در ۳۴ درصد مساجد استان فعال هستند و کار فرهنگی عزم جهادی و فهم شفاف نیاز دارد و سهم مساجد با توجه به بودجه تخصیصی به آنها از منابع کشور مشخص و بیش از انتظار بوده است .

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور همچنین به خرده گیری ها از کم رونقی مساجد اشاره و عنوان کرد: هر کجا مساجد ما مسجد بود نه نمازخانه و هر کجا پیش نماز، رهبر بود، حضور پر شور جوانان و نوجوانان و بزرگان را در مساجد داریم و هم اکنون در دل مساجد کشور ۱۲۰۰۰ کتابخانه دایر است و ۵/۲ میلیون برنامه فرهنگی در آنها به اجرا در می آید.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۳ هزار کانون تابستانه در مساجد ایجاد شده است، گفت: ایجاد پایگاه های قرآنی با ۳۰هزار کرسی تلاوت، برپایی مدرسه تئاتر شبستان،تشکیل کانون های تربیت محور و عضویت ۳۰۰ کانون در بنیاد نخبگان که تربیت نخبگان علمی و فرهنگی و هنری وظیفه آنهاست از دیگر برنامه های اجرایی کانون های فرهنگی هنری مساجد بوده است.

در ادامه این نشست مدیر کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد اربعین کانون‌های مساجد کشور گفت: ستاد اربعین کانون‌های مساجد کشور ۸۰۰ موکب دارد که در مسیر منتهی به مرز عراق و عتبات عالیات، مرزهای غربی و شرقی مستقر هستند و به زوار خدمت‌رسانی می‌کنند.

حجت‌الاسلام پیمان قربانی‌پور افزود: ستاد اربعین کانون‌های مساجد برای سومین سال متوالی است که تحت عنوان« قرارگاه حسینی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور» تشکیل شده و امسال ۸۰۰ موکب به زوار اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مواکب کانون‌های مساجد به وسیله بچه‌های خود مساجد اداره می‌شوند، تصریح کرد: در ستاد اربعین کانون‌های مساجد ۱۵ قرارگاه تشکیل شده که هشت قرارگاه در مرزهای شرقی و غربی مستقر شده و هفت قرارگاه دیگر در داخل ایران و عراق فعالیت دارند.

حجت‌الاسلام قربانی‌پور با اشاره به استقرار برخی از مواکب کانون‌‌های مساجد در مرزهای شرقی کشور گفت: قرارگاه پیامبر اعظم (ص) در مرز میرجاوه که توسط اهل سنت اداره می‌شود و اکثر زوار پاکستانی از این مرز عبور می‌کنند و تاکنون درحدود ۲۳ هزار نفر از این مرز عبور کرده‌اند؛ علاوه بر این قرارگاه امیرالمؤمنین(ع)، موکب حضرت زهرا(س) و کانون فرهنگی شهدای دولت‌آباد نیزاز طرف استان اصفهان در مرزهای شرقی مشغول به خدمت‌رسانی هستند.

وی ادامه داد: قرارگاه حضرت زهرا(س) در مرز چزاپه، قرارگاه امام حسن مجتبی در مرز شلمچه، قرارگاه امام سجاد(ع) در مرز خسروی، قرارگاه امام باقر (ع) که در مرز باشماخ توسط اهل سنت اداره می‌شود، قرارگاه امام جعفر صادق(ع) در مرز تمرچین و قرارگاه امام حسین(ع) در مرز مهران از دیگر قرارگاه‌های کانون مساجد در ایام اربعین است.

حجت‌الاسلام قربانی‌پور یادآور شد: برخی از قرارگاه‌ها فعالیت‌های خاصی دارند به طور مثال تمام هیئت امنای و خادم‌های موکب کریمه اهل بیت(ع) بر عهده بانوان هستند علاوه بر این موکب کانون شهدای دولت‌آباد به تعمیر وسایل نقلیه می‌پردازند.

زهرا زرفشانی