زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه ترک تحصیل دانش آموزان یکی از معضلات اغلب جوامع است، از ترک تحصیل و فرار از مدرسه دانش‌آموزان به عنوان دغدغه‌ای اجتماعی یاد می‌شود زیرا در سایه نبود آموزش مهارت زندگی، طمع سوداگران مواد مخدر از فرصت پیش آمده بیش از بیش شده و زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی می شود.

اصطلاح بازماندگی از تحصیل برای گروه سنی بین ۶ تا ۱۷ سال به کار می‌رود که یا هرگز به مدرسه نرفته اند یا پس از گذر چند سال با ناملایمات و شرایط زندگی مجبور به ترک محل آموزش و تحصیل شده اند. بازماندن از تحصیل به دلایل نداشتن اوراق هویتی معتبر، فقر خانواده، کمبود امکانات و نبود اماکن آموزش در مناطق محروم، ازدواج در سنین پایین و تعصب‌های خانوادگی در ممانعت از حضور دختران در مدرسه رخ می‌دهد.

جامعه‌شناسان درباره علل ترک تحصیل دانش‌آموزان تاکید دارند که سه عامل اصلی فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌تواند بر ترک تحصیل دانش‌آموزان تأثیر بگذارد

در۱۶ اذر ماه امسال بود که وزیر آموزش و پرورش خبرازحضور ۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشوردادو اشاره به این مسئله داشت که باید برای کم شدن تعداد این کودکان تدابیری اندیشیده شودو نیاز است تا در بودجه ۱۴۰۲ به این موضوع توجه ویژه شود.

کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند کودکانی که توان تأمین هزینه تحصیل را ندارند مجبورهستند برای تأمین مخارج زندگی کار کنند و از درس خواندن منصرف شوندلذا در این زمینه آموزش و پرورش به عنوان گسترده‌ترین دستگاه فرهنگی کشور و مهمترین نهاد اجتماعی، نقش تعیین کننده در آموزش جامعه پذیری و اجتماعی کردن افراد برعهده دارد و بر اساس قوانین جاری کشور باید خدمات آموزشی و پرورشی برای همه در این نهاد اجتماعی یکسان و عادلانه باشد.

از۶ هزار و ۹۴۰ کودک بازمانده از تحصیل؛ ۸۰۰ دانش آموزاصفهانی به تحصیل بازگشتند

با تاکید بر اهمیت این موضوع مدیر کل امور فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان درگفتگو با کیمیای وطن خبرازشناسایی ۲ هزار و ۹۱۳ دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان اصفهان داد و اشاره کرد پیش بینی می شود طبق برآوردها افزون بر ۳هزار دانش آموز دیگر به این آمار اضافه شود.

  مسعود مهدویان فربا اشاره به اینکه میزان باسوادی در استان بر اساس آخرین آمارها ۹۸ درصد است گفت: باید تلاش کنیم تا این ۲ درصد بیسوادی نیز در جامعه ریشه کن شود .

وی تاکید کرد:از نیمه آذرماه امسال تا کنون ۶ هزار و ۹۴۰ کودک بازمانده از تحصیل در قالب این طرح در استان شناسایی شده است که نزدیک به ۸۰۰ نفر از آنها جذب تحصیل شدند.

وی در ادامه خبر ازامضای دو تفاهم نامه، شناسایی، ساماندهی و هدایت افراد بی هویت و بازمانده از تحصیل در اصفهان داد و گفت:قصد داریم در قالب اجرای طرح های مختلف به سرعت هویت افراد زیر ۱۸ سال فاقد شناسنامه بدسرپرست و یا سرپرست از دست داده ایرانی که پدران آنها دارای شناسنامه و هویت ایرانی بوده اند را به مرحله اجرا برسانیم.

مهدویان فرافزود: همچنین برای افراد بازمانده از تحصیل در سطح استانطرحی را با  مشارکت بسیج، استانداری و آموزش و پرورش برای جذب و آموزش دانش آموزان به مرحله اجرا گذاشته ایم که امیدواریم به عنوان الگو در سطح کشور عملیاتی شود.

تاکنون ۱۳۷ نفر در استان اصفهان فاقد مدارک هویتی هستند

مدیر کل امور فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه افزایش محرومیت ها بتدریج بِزِه را در جامعه افزایش می دهد، افزود: سَرریز این مسائل در لایه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و امنیتی خود را نشان می دهد از این رو باید با برنامه ریزی و اقدام از رُخداد آسیب های ثانویه پیشگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد و خیران برای شناسایی و کمک به افراد بازمانده ازتحصیل بسیار می توانند کمک کننده باشند افزود: با فرمانداری ها در شهرستان های ۲۸ گانه استان نیزمکاتبه شده است.

 وی به آمارهای تبت احوال درباره بارماندگان از تحصیل اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار فعلی تا اکنون ۱۳۷ نفر در استان فاقد مدارک هویتی شناسایی شده اند و البته معتقدیم افراد دیگری هم وجود دارند که هنوز شناسایی نشده اند. در این طرح افراد بالای ۱۸ سال که پدر آنها تابعیت ایرانی دارد پس از اثبات نسب، مدارک هویتی صادرمی شود.

نباید  فردی بی هویت باشد

مهدویان فربا اشاره به اینکه تلاش می کنیم فردی بی هویت نباشد افزود:بیشتر افراد بی هویت در استان فرزندان اتباع خارجی بوده اند که نمی توانند هویت ایرانی بگیرند.افراد واجد شرایط بایدبه نخستین واحد ثبت احوال مراجعه کنند تا پس از تشکیل پرونده شماره شناسایی اولیه آنها ثبت و سپس فرایند صدور مدارک هویتی آغاز شود.

این مقام مسئول گفت: هزینه صدور مدارک در این طرح در قالب تعرفه های اندک سازمان های مربوطه است و افراد متقاضی در این رابطه دغدغه ای نداشته نباشند.

وی افزود:تاکنون در طرح “شهید محمودوند” که با هدف انسداد مبادی بی سوادی درمقطع ابتدایی انجام شد، آدرس دانش آموزان بازمانده از تحصیل شناسایی و به هر پنج تا ۱۰ نفر از آنها یک مدیر یا معاون آموزشی اختصاص یافت.

تراکم دانش‌آموزی در مناطق حاشیه شهری کمی زیاد است که می‌تواند به کاهش کیفیت آموزشی منجر شود. تلاش‌های ما برای افزایش فضاهای آموزشی در حاشیه شهرها به سرعت مهاجرت نمی‌رسد و بر اساس اسناد تحولی آموزش و پرورش، سرانه تعداد دانش‌آموز به معلم و سرانه فضای آموزشی در این مناطق بالاتر از استانداردهای تعیین‌شده است.

سرویس رفت‌وآمد دانش‌آموزان مناطق روستایی و تغذیه دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی با مسائل و مشکلاتی مواجه است که باید این کمبودها به‌ویژه در حوزه بودجه رفع شود.

در حوزه آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان رشد داشته‌ایم. بنابراین نیازمندیم در حوزه مشاوره و نیروی انسانی مشاور تقویت شویم و بودجه‌های مرتبط با حوزه آسیب‌های اجتماعی اختصاص داده شود.

زهرا نصیری