تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1012437
چهارشنبه - 12 آبان 1400 - 17:04

رفاه در عصر ظهور

آن چه از روایات استفاده می شود این است که در عصر طلایی ظهور حضرت حجت (عج)، مشکلات اقتصادی جامعهٔ بشری در سطح کلان حل خواهد شد.

رفاه در عصر ظهور

به گزارش پایگاه خبری ربیع، آن چه از روایات استفاده می شود این است که در عصر طلایی ظهور حضرت حجت (عج)، مشکلات اقتصادی جامعهٔ بشری در سطح کلان حل خواهد شد. رفاه و آسایش پدید خواهد آمد و عوامل سلطه بر فکر و فرهنگ و اقتصاد از بین خواهد رفت و با زدودن فقر و تهیدستی، زمینهٔ رشد و تکامل مادی و معنوی انسان ها فراهم خواهد شد، محصولات کشاورزی عمده ترین عنصر در رونق اقتصاد جوامع بشری محسوب می شود که خود وابسته و متوقف بر نزولات آسمانی و باران های مناسب فصلی است. طبق تصریح آیات و احادیث شریفه، رعایت تقوا، احکام الهی و اجرای عدالت و برابری، و رفع ستم، تبعیض و بیدادگری… نزولات آسمانی را در پی خواهد داشت، لذا در سورهٔ نوح می خوانیم: «سپس گفتیم: از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او آمرزنده است تا از آسمان برای شما پی در پی باران فرستد و شما را به اموال و فرزندان، مدد کند و برایتان بستان ها و نهرها بیافریند». و در آیه ای دیگر می خوانیم: «اگر مردم آبادی ها، ایمان آورده و تقوا پیشه ساخته بودند، برکات آسمان و زمین را به روی ایشان می گشودیم».

در عصر ظهور حضرت حجت (عج) با توجه به حاکمیت اصل عدالت و برابری و اجرای دقیق احکام الهی بر کل جهان هستی، رحمت الهی و برکات آسمانی در قالب نزول باران های مناسب فصلی، تجلّی بیشتری پیدا خواهد کرد و زمینهٔ رشد حصولات کشاورزی فراهم خواهد شد.

از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است که: «امت من در زمان ظهور مهدی، به نعمت هایی دست می یابند که پیش از آن، در هیچ دوره‌ای دست نیافته بودند. در آن روزگار آسمان باران فراوان دهد و زمین هیچ رویدنی را در دل خود نگاه ندارد».

در عصر ظهور حضرت حجت (عج) از یک طرف با اجرای احکام و استقرار نظام عدالت و برابری، و نابودی ظلم، ستم و تبعیض و بی عدالتی در تمامی چهره و ابعادش، زمین نیز برکات «منابع و ذخایر» خود را بدون هیچ گونه امساکی عرضه خواهد کرد. و از طرف دیگر با پیشرفت علوم و فنون، کشاورزی و دامداری نیز رونق گرفته و محصولاتشان چندین برابر خواهد شد. با توسعهٔ علم و دانش، تمامی منابع و ذخایر رو زمینی و زیر زمینی، شناسایی و کشف شده همه و همه دست به دست هم خواهند داد و در جهت تأمین رفاه و آسایش انسان، در آن عصر طلایی و رؤیایی بسیج و استخدام خواهند شد.

 

در حدیثی راجع به عصر ظهور می خوانیم: «انسان در عصر حاکمیت جهانی حضرت مهدی، هر آنچه از انواع دانه‌های زراعی بر زمین بیفشاند، هفتصد برابر، برداشت می کند همان گونه که خدای متعال در قرآن کریم فرموده است: «مثل آنان که مآلشان را در راه خدا انفاق کنند، به مانند دانه‌ای است که از یک دانه، هفت خوشه بروید و در هر خوشه‌ای صد دانه باشد، و خداوند برای هر کس که بخواهد می افزاید».

از جملهٔ اقدامات و برنامه‌های اقتصادی حکومت حضرت مهدی (عج) که نقش مؤثری در ایجاد رفاه و آسایش اقتصادی و خشکاندن ریشه‌های فقر و محرومیت در کل جهان دارد؛ اخذ مالیات اسلامی و توزیع عادلانهٔ آن، در بین افراد مستمند، علیل و بیمار و مستحق خواهد بود. آن گونه که در روایات آمده است، تارکین مالیات اسلامی و مانعین از پرداخت زکات، مجازات سنگینی در انتظارشان خواهد بود. لذا در روایتی می خوانیم: «خون دو کس در اسلام هدر است، ولی این حکم را کسی اجرا نمی کند تا حضرت قایم (عج) قیام کند، یکی خون مرد زن دار زناکار است که آن حضرت او را سنگسار می کند و دیگر خون کسی است که از پرداخت زکات خودداری می کند. حضرت مهدی (عج) گردن او را خواهد زد.»

در عصر ظهور، مالیات اسلامی به صورت دقیق، جمع آوری و کاملاً عادلانه توزیع و تقسیم می گردد و نظام طبقاتی حاکم قبل از ظهور، نابود گردیده و جامعه‌ای مبتنی بر معیارهای اسلامی و انسانی، به وجود خواهد آمد. جامعه‌ای که در آن، با نفی تبعیض و بی عدالتی، همه از امکانات رفاهی، بهره مند خواهند شد. در عصر حکومت حضرت مهدی (عج) حقوق غصب شدهٔ انسان های مظلوم، حتی اگر در زیر دندان‌های انسان های ظالم و ستمگر هم باشد، گرفته شده و به صاحبان اصلی آن، مسترد خواهد شد.

بذل و بخشش های خود سرانه و غاصبانه ای که قبل از ظهور صورت می گیرد. و عده ای از طریق رفاقت و پارتی بازی به نان و نوایی می رسند، در دورهٔ حکومت حضرت مهدی (عج)، این اموال و اراضی به صاحبان اصلی آن برگردانده خواهد شد و نظام های ظالمانه و غاصبانهٔ حاکم فعلی بر جهان، نابود خواهد گردید. لذا از امام صادق (ع) نقل شده است که: «هنگامی که قایم آل محمد (ص) قیام کند، قطایع از میان می رود و دیگر اقطاعی در میان نخواهد بود». قطایع، زمین هایی از اراضی خراجی است که از راه امتیاز، به نزدیکان حکّام و سلاطین؛ داده می شود و این گونه بذل و بخشش های خود سرانه، موجب تشکیل طبقهٔ ممتاز در جامعه می گردد.

آری! حضرت حجت (عج) با قاطعیت و نظارت دقیق، جریان اقتصادی جامعهٔ بشری را، سر و سامان می دهد، تمام ثروت ها و ذخایر زیرزمینی و روزمینی که در اختیارش قرار می گیرد، به صورت عادلانه؛ تقسیم و توزیع نموده، جلوی فعالیت های خود سرانه و آزمندانهٔ زراندوزان دنیاطلب را می گیرد و از چپاول ثروت های مردمی و مکیدن خون انسان های مظلوم و مستضعف، توسط افراد زالوصفت و فرصت طلب، جلوگیری نموده و عوامل اصلی فقر، محرومیت و کمبود را از میان بر می دارد.

از امام باقر (ع) نقل شده است که: «همهٔ اموال جهان در نزد مهدی گرد آید، آنچه در دل زمین است و آنچه بر روی زمین، آنگاه حضرت مهدی به مردم بگوید: بیایید و این اموال را بگیرید. اینها، همان چیزهایی است که برای به دست آوردن آن، قطع رحم کردید. و نزدیکانتان را رنجانیدید، خون های بناحق ریختند و مرتکب گناهان شدید، بیایید و بگیرید».

از ویژگی‌های منحصر به فرد دوران حکومت های مهدی (عج) که در احادیث و روایات معصومین (ع) فراوان ذکر شده و مورد تأکید و توجه قرار گرفته است، استقرار عدالت اجتماعی در تمام زوایای زندگی جامعهٔ بشری از جمله عدالت در تقسیم بیت المال و توزیع ثروت های ملی و مردی؛ می باشد. تعبیر «یملأ الارض قسطا و عدلدً کما ملئت ظلما و جورا» تعبیر آشنایی است که از طرق مختلف، در ده ها حدیث که دوران طلایی و زندگی ساز عصر ظهور را ترسیم می کنند؛ آمده است. در پرتو اصل محبوب عدالت اجتماعی است که نابسامانی های سیاسی، ستم اجتماعی و ظلم اقتصادی که زایدهٔ نظام ظالمانهٔ تبعیض، ستم و بی عدالتی است، سامان می یابد.