اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1022901
یکشنبه - 22 آبان 1401 - 15:08
درگفتگو با ربیع عنوان شد:

رعایت حق مولف وجای خالی کتابخانه دیجیتال در کشور

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار” ما همانیم که می‌خوانیم” از ۲۱ تا ۲۷ آبان در سراسر کشور برگزار می‌شود،امسال نیز بر قرار سال های قبل که روز ۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است دراستان اصفهان این امکان فراهم آمده است که مشتاقان مطالعه می توانند با مراجعه به کتابخانه های عمومی سطح شهر عضویت رایگان یکساله از کتابخانه ها به عنوان یک مشوق برای علاقمند کردن خانواده ها به کتابخوانی استفاده نمایند.

رعایت حق مولف وجای خالی کتابخانه دیجیتال در کشور

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، درهمین پیوند مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان درگفتگو با خبرنگار ربیع درباره نیازسنجی کتاب‌ها و اینکه خرید کتاب ها در کتابخانه های عمومی بر چه مبنایی انجام میشود گفت:خریداری در گروه منابع انجام می‌شود در مرداد ماه امسال همزمان با اجرای طرح بهار کتاب ۵۰۰ هزار نسخه کتاب برای کتابخانه های عمومی استان خریداری شد که معادل یک ششم به موجودی کتابخانه های عمومی اضافه شد.

حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی، تاکید کرد: بخشی از این خرید ها از بودجه های اعتباری و بخشی هم ازمحل کمک های اهدایی انجام شده است .

وی دررابطه به استقبال ازکتاب های کمک درسی در کتابخانه های عمومی به کیمیای وطن پاسخ داد : ما بابت کتاب های کمک درسی هزینه ای پرداخت نمی کنیم و ناشران این کتاب ها را به صورت هدیه به کتابخانه ها اهدا می کنند، این در حالی است که این گونه کتاب ها از پربازدید ترین بخش ها در کتابخانه های عمومی هستند.

کتابخانه چند زبانه نداریم

وی درباره پرداخت  سهم نیم درصد شهرداری به کتابخانه ها ی عمومی به کیمیای وطن گفت:همه شهرداری ها سهم خود را برای این موضوع پرداخت می کنند و سهم شهرداری اصفهان هم مستقیما به حساب نهاد واریز می شود .

وی در رابطه با طرح کتابخانه دیجیتال و کتابخانه های چند زبانه به کیمیای وطن گفت: بیش از ۲۷۰۰ پرتال کتابخانه عمومی در کشور به صورت مستقیم به مردم ارائه خدمت می کنند ، اما به دلیل مشکلاتی که در بحث حقوق مولف در کشور وجود دارد دربحث کتابخانه دیجیتال نتوانسته ایم کارزیادی انجام دهیم . همچنین در رابطه با کتابخانه های چند زبانه کاری صورت نگرفته است.

حجت الاسلام معتمدی با تاکید به اینکه اصفهان برای دستیابی به وضعیت مطلوب مطالعه و زیرساخت‌های آن، نیازمند اطلس فرهنگی در حوزه کتابخانه‌هاست افزود: با توجه به به تعدد کتابخانه‌ها در استان باید سامانه واحدی در قالب اطلس کتابخانه‌ها تهیه شود تا وضعیت استان از لحاظ آمار کتابخانه‌ها، تعداد کتاب‌ها، اعضاء و دیگر اطلاعات در این زمینه در کشور مشخص شود.

مراجعان اندک در کتابخانه‌ها  

حجت الاسلام معتمدی یکی از چالش‌های موجود در استان را کاهش تعداد مراجعان به کتابخانه‌های عمومی استان عنوان کرد و گفت: ازجمعیت پنج میلیون نفری استان تنها ۳ درصد و حدود ۱۵۰ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی عضو هستند.این در حالیست که بطور نرمال باید تعداد اعضای کتابخانه‌ها ۱۰ درصد جمعیت استان باشد که علت این کاستی هم به نهاد کتابخانه‌های عمومی و هم به مردم برمی‌گردد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان افزود: ارائه نشدن تازه‌های نشر، منابع و کتاب های مورد نیاز خانواده‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و کودکان و به‌روز رسانی نشدن کتاب‌ها از جمله ضعف‌های مُبتلابه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان است.همچنین بی‌رغبتی مردم و خانواده‌ها به حضور  در کتابخانه‌ها و استفاده از این ظرفیت از دیگر دلایل کاهش مراجعه به این مراکز فرهنگی است.

نیاز شهرستان‌های استان به کتابخانه مرکزی و باغ کتاب

وی همچنین به نیاز شهرستان‌های استان به کتابخانه مرکزی و باغ کتاب اشاره کرد و گفت: باید با دایر کردن این مراکز به جذب اقشار مختلف مردم به مطالعه و فرهنگ کتابخوانی در استان پرداخته شود.

حجت الاسلام معتمدی ،با اشاره به اینکه یکی از ضرورت های توسعه زیرساختی، فیزیکی و نرم‌افزاری کتابخانه‌های عمومی در استان تشکیل انجمن خیران است افزود:برخی از خیران بصورت انفرادی اقدام به مشارکت در تامین منابع کتابخانه‌ها یا ساخت بخشی از این مراکز فرهنگی می‌کنند ولی ساختاری بعنوان انجمن خیران در استان وجود ندارد.

کتابخانه‌ها باید خانواده محور، مسجد محور، مدرسه محور و دانشگاه محورباشد

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان  با بیان اینکه سرانه منابع در کتابخانه‌ها به ازای هر نفر چهار جلد کتاب است گفت: با همین ۲۹۴ کتابخانه، استان اصفهان رتبه اول کشور در حوزه تعداد کتابخانه را داراست بر این اساس اکنون باید ۲۰ میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های استان وجود داشته باشد در حالی که منابع فعلی چهار میلیون و ۲۰۰ جلد است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های ما باید خانواده محور، مسجد محور، مدرسه محور و دانشگاه محور باشد که لازمه آن وجود هیئتی اندیشه‌ ورز از روحانیون و اساتید دانشگاه است افزود: در واقع ما از تک خدمتی خارج شده ایم و تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف بسته شده که در قالب آن، خدمت‌هایی در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود، یعنی آنچه که نیاز یک خانواده در حوزه اندیشیدن و مطالعه است در کتابخانه تأمین می‌شود.

زهرا نصیری