استانها » تولیدی » خبر پوششی » سمیرا قادری ندیب » همدان
کد خبر : 655211
چهارشنبه - 8 اسفند 1397 - 09:01
رئیس کل دادگستری همدان:

رعایت حقوق وکلا اولویت قضات باشد

رئیس کل دادگستری همدان گفت: قضات محترم استان علی رغم مشغله های فراوان باید بتوانند حقوق وکلا را نیز در اولویت امور قضایی قرار دهند.

رعایت حقوق وکلا اولویت قضات باشد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رئیس کل دادگستری همدان گفت: قضات محترم استان علی رغم مشغله های فراوان باید بتوانند حقوق وکلا را نیز در اولویت امور قضایی قرار دهند.

توکل حیدری در همایش گرامیداشت روز وکیل با اشاره به تقارن این روز بزرگ با ولادت بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا (س) اظهار داشت: قضات و وکلا در قوه قضاییه به عنوان دو بازوی توانمند احقاق حق بوده و در اجرای عدالت رکن اصلی به حساب می‌آیند.

وی در ادامه تحقق حق و پایمال شدن حق را دو نقطه حساس در این شغل دانست و گفت: همه وکلا میدانند که در هر شعبه ای قضات بیش از هر شخص دیگری به حضور وکلا در جلسات مشتاق‌اند و تجربه ثابت کرده حضور وکلا در جلسات شعب قضایی روال کار را بسیار تسهیل کرده و هر پرونده ای نیازمند یک وکیل با تجربه است.

رئیس کل دادگستری استان همدان عدم تعصب به پرونده موکل‌ها را یکی از مهمترین مسایل در امر وکالت برشمرد و افزود: بسیاری از وکلا در استان همدان در اجرای احکام قضایی هرجا متوجه شدند که پرونده ناحق است و موکل حقی ندارد از پرونده کنار کشیده و از ناحق دفاع نکردند.

وی تصریح کرد: اگر وکلا ملزم به احکام شرعی و اخلاقی باشند، قطعا احقاق حق‌های بسیاری صورت گرفته چه بسا موکل‌هایی بوده‌اند که به دلیل فقدان مدارک کافی مسائل حقوق را بسیار دشوار کرده‌اند اما وکلا و قضات توانسته اند شرایط را بر اجرای عدالت تغییر دهند.

حیدری گلایه های وکلا در خصوص رعایت نشدن شأن کاری آنها در دادگاه را از دیگر مسائل دانست و گفت: دستگاه قضایی به دلیل حجم بالایی از پرونده ها هیچ فرصتی برای همراهی و هم صحبتی ندارد به همین دلیل عدم باز شدن برخی مسائل سوء تفاهم هایی در پی داشته، صدای وکلا شنیده نشده و وجود خستگی ها و عدم رعایت جایگاه را در اذهان وکلا مطرح کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در برخی استان های حساس به ویژه استان های مرزی به دلیل مسائل امنیتی مجبور به بالا بردن مسائل حفاظتی در دادگاه‌ها هستیم که این امر نیز خاطر وکلا را مکدر ساخته اما باید وکلا نیز شرایط کنونی کشور را درک کرده و با مسائل امنیتی راه بیایند و محدودیت ها را قابل تحمل تر کنند.

وی در ادامه خواستار برگزاری جلسات هم اندیشی و گفتمان های وکلا و قضات در استان شد و افزود: برگزاری گفتمان های مکرر در استان مسائل و سوء تفاهم ها را برطرف ساخته و در راستای عملکرد بهتر موثر بوده و احقاق حقوق وکلا و موکلان را سهل میکند.