به گزارش پایگاه خبری ربیع، جای تاسف است که در بررسی و ورود به هرمسئله ای در کشور مجبوریم به دامنه قیمت دلار اشاره کنیم و شاهد تاثیر بی ثباتی بازار آن بر سایر موضوعات باشیم. اما واقعیت اقتصاد بحران زده ما چنین است و باید آن را پذیرفت.

در میان بسیاری از آسیب های منفی ناشی از نوسان قیمت ارز، شاهد یک رشد مثبت در عرصه گردشگری و توریستی کشور بودیم. به گونه ای که در شش ماه اول سال جاری، بیش از ۵۱ درصد این آمار افزایش داشته است.

این افزایش مسلماً برای کشور فواید بسیاری دارد که حداقل آن ورود ارز به کشورمان است. اما این فواید در شرایطی که امروز ما قرار داریم به گونه عکس عمل می کند و نمی تواند به عنوان رشد جایگاه اقتصادی کشورمان تلقی گردد . در تایید این ادعا می توان به اخبار و مشاهدات مردم در شهرهای مرزی اشاره داشت که براساس آن بسیاری از خارجی هایی که وارد مرزهای کشورمان شده اند به سبب کاهش شدید ارزش ریال ایران در مقابل دیگر ارزها، اقدام به خریدهای بیش از حد عرف نموده و با افزایش میزان تقاضا تعادل بازار داخلی ایران را برهم زدند.

ناگفته نماند این مسئله موجب رونق بازار گردید اما به سبب نبود امکانات و زیرساخت های لازم برای تامین و جایگزین کردن اقلام مورد استفاده توریست ها، شاهد عدم توازن و تاحدی بی اثر شدن آمار رشد گردشگری فعلی هستیم. شاید بتوان این طور گفت که افزایش رشد گردشگری در وضعیت فعلی صرفاً از بابت جذب جاذبه توریستی ایران نبوده است، بلکه گردشگران صرفاً به سبب قدرت ارزی که در مقابل پول ملی ما پیدا کرده اند به سمت ایران سرازیر شده اند.

نکته قابل توجه دیگر اینکه باید دید آیا افزایش این آمار گردشگری، با استانداردهای توریستی در دیگر کشورهای جهان ومنطقه مطابقت دارد یا خیر؟!. براساس استانداردهای گردشگری، هرمسافر و توریست خارجی به صورت متوسط باید هزار تا ۱۵۰۰ دلار درکشور مقصد هزینه کند. به عنوان مثال در سال گذشته هر ایرانی در ترکیه به طور متوسط هزار دلار خرج کرده است. حال باید دید آمارهایی که درمورد افزایش گردشگری در کشورمان مطرح می شود، از حداقل استانداردهای مالی برخوردار هست؟!

البته کاهش پول ملی برای جذب توریست یک سیاست تشویقی از سوی کشورهای مختلف می باشد، اما این سیاست زمانی کارساز خواهد بود که زیرساخت های جذب توریست همچون هتل های مناسب، حمل و نقل عمومی و جاده ای مناسب، راه ها و جاده های استاندارد، مواد خوراکی، وحتی سرویس های بهداشتی فرنگی و تمیز، و… فراهم باشد.

رشد گردشگری باید با فراهم بودن زیرساخت های مورد نیاز اعم از توازن و ثبات ارزش پول ملی تا امکانات رفاهی موجب اشتغال زایی و رونق کسب و کارگردد. درغیر این صورت ما رفاه عمومی خود را با قیمتی کم عرضه می کنیم و مسافران خارجی داشته های مورد نیاز برای زندگی عادی جامعه ما را به خود اختصاص می دهند. مسلماً درآمد حاصل از این سبک گردشگری و جذب مسافر با مبلغی بیشتر خرج تامین و جایگزین داشته ها و نیازها جامعه خواهد شد.