استانها » الناز حسینی » تولیدی » کردستان
کد خبر : 779465
شنبه - 5 مرداد 1398 - 11:28
مدیر عامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان در گفت و گوی اختصاصی با کیمیای وطن:

رشد معلولین و معلولیت در کردستان سیر صعودی دارد

انجمن ضایعات نخاعی کردستان یکی از انجمن‌های فعال کردستان است که خدمات مناسبی را به افرادی که دچار ضایعات نخاعی هستند ارائه می‌کند. در این زمینه با سینا کریمی کردستانی مدیر عامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان به کفت و گو پرداختیم.

رشد معلولین و معلولیت در کردستان سیر صعودی دارد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، انجمن ضایعات نخاعی کردستان یکی از انجمن‌های فعال کردستان است که خدمات مناسبی را به افرادی که دچار ضایعات نخاعی هستند ارائه می‌کند. در این زمینه با سینا کریمی کردستانی مدیر عامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان به کفت و گو پرداختیم.

ابتدا در مورد جامعه آماری معلولین استان و رشد آن توضیح دهید و چه دستگاه‌هایی مستقیم یا غیر مستقیم متولی این بخش از جامعه هستند؟

متاسفانه یاید اعلام کنم که رشد معلولین و معلولیت در کردستان سیر صعودی دارد و روزبه‌روز در حال رشد است. رشد این آمار مستقیماً ناشی از وضعیت جاده‌های کردستان است و یکی از دستگاه‌های متولی و مرتبط با این ضایعه، راه و شهرسازی است. سال ۸۵ که من به انجمن ضایعات نخاعی برای تشکیل پرونده مراجعه کردم، ۲۴ نفر عضویت داشتند، در حال حاضر آمار ۲۵۰ نفر معلول ثبت شده در انجمن وجود دارد، این آمار جدا از حدود ۳۵ نفری است که به بهزیستی مراجعه نکرده‌اند.

آیا تمام معلولین استان دارای انجمنی مختص به خود هستند؟

خیر، تمام معلولین استان انجمن ندارند، این‌جا در مرکز استان یک نماینده دارند، که بنده هستم، من نماینده جامعه معلولین استان هستم و با مسائل و تصمیم‌گیرهای کلان، مناسب‌سازی و بحث‌های بهداشتی درمانی مرتبط هستم.

استان در بحث مناسب‌سازی دارای چه وضعیتی است، کدام شهر اقداماتی انجام داده و در کدام شهر نیاز به اقدامات بیشتری هست؟

اگر بخواهیم ریشه‌ای به این موضوع مهم نگاه کنیم، کل شهرهای استان نیاز به کارهای ویژه و اساسی دارد. در همین راستا می‌توان در مرکز استان به موردهای خوبی اشاره کرد. طی یک سال اخیر توانسته‌ایم بیش‌تر بانک‌هایی که در آن‌ها تردد و مراجعه معلولین به شعبه‌های مرکزی زیاد است را مناسب‌سازی کنیم،. اما متاسفانه حرکت کند و لاکپشتی بوده است و نتوانسته‌ایم آن‌گونه که خودمان دغدغه مناسب‌سازی را داریم، کار جلو برود.

انجمن ضایعات نخاعی چه اقداماتی برای اعضا انجام می‌دهد، مشکلات و تنگناهای سر راه این انجمن کدام است؟

اقداماتی که برای اعضا انجام می‌دهیم تفکیک شده است. از اعضایی که در مراحل نوجوانی، جوانی و مقاطع مختلف تحصیلی هستند، به شیوه‌های مختلف ورزشی تحصیلی حمایت می‌کنیم، کلاس‌های تابستانی و موضوعاتی که اعضا را از کنج خانه خارج کند و به شیوه‌ای زندگی کردن نوین و جدید را به آن‌ها نشان بدهد، می‌گذاریم. اعضای مسن را به شیوه دیگری حمایت می‌کنیم. در امور درمانی بستر و زخم بستر، فیزیوتراپی، رادیولوژی و… آسان‌سازی و حمایت می‌شوند. یک قشر دیگر از معلولین خانم‌ها هستند که آن‌ها را به طرف کارهای دستی و تولیدات دست‌باف و نمایشگاهی سوق می‌دهیم و بالاخره یک قشر دیگر را که توان هیچ کاری را ندارند، به شکل‌های مختلف از جمله سبد کالا، حمایت می‌کنیم.

لازم می‌دانم اشاره کنم که انجمن‌ها و انجمن ضایعات نخاعی کاملاً مردمی و به صورت خیریه اداره می‌شود و تمام اعضا انجمن، بدون هیچ چشم‌داشت و درآمدی، چه اعضای افتخاری و چه اعضای هیات مدیره کار می‌کنند.