به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد، اولین المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور از تاریخ ۳۰ آبان ماه با مشارکت ۳۷ فدراسیون ملی در قالب ۷۷ رشته ورزشی در سراسر کشور آغاز گردید و تا اواسط آذرماه به طول انجامید.

آقایان با ۴۶ رشته ورزشی و بانوان با ۳۲ رشته در این مسابقات به رقابت پرداختند.

این رویداد ورزشی به‌منظور کشف استعدادهای برتر از سوی وزارت در قالب طرح ملی به تمام هیات های ورزشی استان‌های کشور ابلاغ‌شده بود و در رشته‌های المپیکی یعنی حدود ۳۴ رشته ورزشی و در رده‌های سنی ۱۲ تا ۱۵ سال برگزار شد و هر رشته ورزشی را یک استان میزبانی کرد.

خراسان شمالی میزبان هیچ‌یک از این مسابقات نشد و به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان، خراسان شمالی در بحث وجود خوابگاه و زیرساخت‌های ورزشی دچار مشکل است و حتی یکسانت خوابگاه ورزشی استاندارد ندارد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی علت عدم پذیرش میزبانی استان را نداشتن حتی یک سانتی‌متر خوابگاه ورزشی استاندار عنوان کرد و گفت: از طرف دیگر با نپذیرفتن این میزبانی شاید وزارت به نیاز استان توجه بیشتر کند و در جهت ایجاد زیرساخت ورزشی و خوابگاه استاندارد کمک کنند و بودجه‌ای را به این مهم اختصاص دهند.

محمد فرحی مسئول ورزش قهرمانی خراسان شمالی با اشاره به مسابقات المپیاد استعدادهای برتر بیان کرد: این مسابقات به‌منظور پشتوانه سازی برای تیم ملی در رده پایه برگزار شد و در رشته‌های المپیکی و مورد تائید کمیته ملی المپیک بوده است.

وی از رشته‌های شطرنج، کاراته، دوومیدانی، شنا، بسکتبال، تیراندازی با تفنگ، اسکیت، بدمینتون، بوکس، بیلیارد، تکواندو، تنیس، تنیس روی میز، تیر و کمان، جودو، دوچرخه‌سواری، ژیمناستیک، سه‌گانه، شمشیربازی، قایقرانی، کبدی، کونگ‌فو، کوهنوردی، موتورسواری و اتومبیل‌رانی، والیبال، والیبال ساحلی، وزنه‌برداری، ووشو، هندبال، فوتبال، فوتسال و کشتی به‌عنوان رشته‌های تعیین‌شده از سوی وزارت برای برگزاری این مسابقات نام برد.

در این رقابت‌ها ۱۶۶۵ مدال توزیع شد و ۷۷ رشته ورزشی در المپیاد، مستعدین خود را شناختند.

۲۸۰ ورزشکار خراسان شمالی در ۲۴ رشته در این المپیاد حضور داشتند و رشته‌های همچون وزنه‌برداری، تیر و کمان، کبدی و قایقرانی در المپیاد شرکت نکردند.

ماحصل حضور ورزشکاران استان در این رویداد ملی ۱۸ مدال که از این تعداد ۳ طلا، ۲ نقره و ۱۳ برنز بوده است.

از این ۱۸ مدال ۱ طلا و ۴ برنز توسط جودوکاران، یک برنز اسکیت، یک برنز دوچرخه‌سواری، یک برنز در بوکس،۱ طلا و ۳ برنز توسط سنگ‌نوردان و ۱ طلا، ۱ نقره و ۴ برنز توسط کونگ‌فو کاران استان به‌دست‌آمده است.

یعنی خراسان شمالی از ۲۴ رشته اعزامی فقط در ۶ رشته مدال‌آور بوده و موفق‌ترین رشته‌ها کونگ‌فو، جودو و سنگ‌نوردی بوده است.

درمجموع خراسان شمالی در جدول رنکینگ این المپیاد ملی جایگاه سی و یکم را به دست آورد و در قعر جدول قرار گرفت تا بار دیگر محرومیت خود را به رخ بکشد.

اما به‌راستی محرومیت یا سوء مدیریت؟ این سؤالی است که مسئولان ورزشی استان بایستی طی جلساتی به ریشه‌یابی این عدم موفقیت بپردازند و به آن پاسخ بدهند.

استان‌های هم‌جوار خراسان شمالی مانند گلستان با ۳۳ مدال در جایگاه ۲۲، خراسان رضوی با ۱۲۲ مدال جایگاه دوم و خراسان جنوبی با ۲۴ مدال جایگاه ۲۹ را از آن خود کرد، سمنان نیز سی و دوم شد و استان محروم سیستان بلوچستان نیز با ۲۸ مدال در جایگاه ۱۸ جدول قرار گرفت.

محمد بروحی معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی در این خصوص گفت: با توجه به نبود و کمبود زیرساخت و سالن در هیات های خراسان شمالی متأسفانه ورزشکاران اعزامی نتوانستند به‌خوبی در این دوره از مسابقات بدرخشند.

قرار گرفتن در رتبه سی‌ویک زنگ خطری برای ورزش استان است و به نظر می‌رسد مسئولان ورزش استان کم‌کاری‌های خود را بر دوش محرومیت می‌اندازند زیرا ورزشکاران سایر استان‌های هم‌طراز با خراسان شمالی در عرصه محرومیت توانسته‌اند مدال‌های بیشتری را کسب کنند.

انتهای پیام/ ۷۱۰۱۳