رتبه برتری اصفهان در نصب سیستم مدیریت و کنترل آنلاین ناوگان اتوبوسران/تعداد اتوبوس های اصفهان باید به ۱۰۰۰ دستگاه برسدی
حمل و نقل یکی از مهمترین عرصههای اقتصاد است و جمعیت بزرگی در بخشهای مختلف این حوزه از جمله حمل و نقل عمومی، بار، مسافر، درون و برون شهری، هوایی، زمینی و هوایی فعالیت میکنند، اهمیت این موضوع تا بدان جا است که حدود ۲ هزار نفر در ناوگان اتوبوسرانی اصفهان فعال هستند، اما نوسانات اقتصادی دوران کرونا سبب ضرر به این بخش شده و نیاز است تا بخش خصوصی هر چه بیشتر در این زمینه وارد میدان شود .
به گزارش پایگاه خبری ربیع، هفته حمل و نقل بهانه ای شد تا با سید عباس روحانی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان گفتگویی در رابطه با فعالیت ها و برنامه های این شرکت از یکسال گذشته تاکنون داشته باشیم که متن آن را در ادامه می خوانید .
مدیرعامل اتوبوس رانی اصفهان در خصوص اقدامات زیست محیطی شرکت واحد اتوبوسرانی، به این موضوع اشاره داشت که اتوبوسهای فعلی شرکت اتوبوسرانی دارای یورو چهار و پنج بوده و ذرات معلق و سایر ذرات را توسط فیلترهای خود تصفیه میکنند، همچنین بر اساس تلاش و برنامهریزی صورت گرفته از گازوئیل پاک در شرکت اتوبوسرانی اصفهان استفاده میکنیم.
سید عباس روحانی تصریح کرد: پالایشگاه اصفهان برای شرکت اتوبوسرانی شهرداری گازوئیل مخصوص با کمترین میزان آلودگی را تولید میکند؛ بر این اساس، سهم ما از آلایندگی هوا بسیار ناچیز است.
۸۰ درصد آب مصرفی در اتوبوسرانی اصفهان استحصال می شود
وی افزود: ایجاد تصفیه خانه آب در توقفگاه شهید مهرابی، از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره در شرکت واحد اتوبوسرانی است، چرا که مصرف آب به جهت شست و شو خودروها در شرکت اتوبوسرانی زیاد است و با استفاده از تصفیه خانه، ۸۰ درصد آب مصرفی دوباره در چرخه استفاده قرار میگیرد، این تصفیه خانه باعث میشود که آبهای آلوده وارد سفرههای زیرزمینی نشود.
وی درباره تعداد ناوگان موجود در شرکت اتوبوسرانی اصفهان و اینکه نصف جهان به تعداد اتوبوس نیاز دارد تا بتواند چرخه خدمت رسانی خود به شهروندان را تکمیل کند به خبرنگار کیمیای وطن گفت:در دورههای قبل مدیریت شهری، بهدلایل مختلف چون شیوع ویروس کرونا اتوبوسهای لازم خریداری نشده است؛ حتی قرارداد خرید ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در دوره چهارم مدیریت شهری امضا شده بود که در دوره قبل لغو شد؛ اما در دوره ششم مدیریت شهری از سال گذشته تاکنون، ۲۸۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری و ۲۴۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و تعمیر شده است.
برای حل کمبود ناوبرتدبیر شده است؛نیاز واقعی اصفهان ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس است
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه در سال ۹۹ فقط ۳۹۵ دستگاه اتوبوس بهصورت فعال وجود داشت، گفت: با توجه به افزایش استقبال شهروندان و بازگشایی مدارس در سال جاری، بازسازی، خرید و تجهیز دستگاههای مختلف اتوبوس در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفت که بر این اساس، ۴۵ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری و ۵۳ میدلباس تاکنون خریداری و ۱۸۵ دستگاه اتوبوس جدید دیگر سفارش تولید شده که با توجه به واریز هزینهها، طبق قرارداد تا خرداد ۱۴۰۲ وارد چرخه ناوگان حملونقل شهری میشود.
روحاتنی ادامه داد: این شرکت در حال حاضر با ۱۰۰ خط اتوبوس و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در اصفهان مشغول به فعالیت است که باید این تعداد به ۱۰۰۰ دستگاه برسد البته نیاز واقعی اصفهان ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس است تا بتوانیم خدمت رسانی بهتری را به شهروندان داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه پروژه مطالعاتی شناسایی خطوط لازم برای بهکارگیری ونها و میدلباسها در سطح شهر در حال انجام است گفت:اکنون مشکل جذب راننده جدید داریم که برای رفع این مشکل از سال گذشته تدابیر لازم برای جذب نیرو اتخاذ شده است.
وی تصریح کرد: در عرصه شهری، ناچاریم از مدلهای مختلف حملونقل عمومی متناسب با شرایط معابر شهری استفاده کنیم. بر این اساس تاکسیهای شهری، اتوبوسهای ۱۲ متری، ۱۵ متری و ۱۸ متری و میدلباسها در زنجیره حملونقل شهری در نظر گرفته شده است.
اصفهان اولین شهری است که به سیستم مدیریت و کنترل ناوگان اتوبوسرانی آنلاین دست یافت
روحانی درباره مرکز مانیتورینگ، مدیریت و کنترل ناوگان اتوبوسرانی به ربیع توضیح داد: این مرکز از سال ۸۹ وارد فاز اجرایی طرح ایاف سی در اصفهان شد ودر کمتر از یک سال توانست بهعنوان اولین کلانشهر در بین کلانشهرها این طرح را اجرا کند.
وی ادامه داد: از سال ۹۹ توانستیم سامانه اصرو را اجرایی کنیم که طی ماههای آینده به بهرهبرداری صددرصدی میرسد. در این مرکز، مدیریت حدود ۱۰۰ خط که با ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در اصفهان فعالیت میکند، رصد میشود.
نصب فیلتر برای اتوبوسهای شهری
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان ، با اشاره به اینکه نخستین تکلیف بر گردن شهرداری، نصب فیلتر برای اتوبوسهای شهری است، ادامه داد: اگر شهروندان مشاهده کنند در ماههای اخیر، کمتر شاهد اتوبوسی با دود سیاه و آزاردهنده در سطح شهر بودهاند زیراروغن مصرفی برای اتوبوسها کنترل می شود و همین امرزمان تعویض روغن رادو برابر افزایش داده است.
وی تاکید کرد: استاندارد روغن مصرفی این است که باید روی ۱۰ هزار کیلومتر تعویض شود، اما در حال حاضر، روغن اتوبوسها را روی پنج هزار کیلومتر تعویض میشودهمچنین طبق این برنامه جامع، شهرداری مکلف است افزودنیهایی برای کاهش آلایندگی به روغن و گازوئیل اضافه کند.
زهرا نصیری