اجتماعی » خواندنی
کد خبر : 910961
جمعه - 6 دی 1398 - 17:48

راه های کاهش دلهره های پیش از مراسم ازدواج

آشنایی با علت استرس ازدواج و نحوه درمان آن ضروری و لازم است چراکه باعث می‌شود افراد بتوانند تصمیم درست بگیرند.

راه های کاهش دلهره های پیش از مراسم ازدواج

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از هنر زندگی/ آشنایی با علت استرس ازدواج و نحوه درمان آن ضروری و لازم است چراکه باعث می‌شود افراد بتوانند تصمیم درست بگیرند. ازدواج تمام زندگی انسان‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد به همین دلیل در این دوره استرس و اضطراب بسیار زیادی را افراد تجربه می‌کنند که حدی از آن طبیعی می‌باشد. استرس ازدواج نشانه‌هایی دارد که از آن‌ها می‌توان به اختلالات خواب، تحریک پذیری، حالت تهوع و غیره اشاره کرد. این دوره به دلیل بار روانی، اقتصادی و کاری زیادی که دارد باعث استرس در افراد می‌شود. برای حل این استرس راهکارهای زیادی وجود دارد که بهترین راه حل آن کمک گرفتن از روانشناس می‌باشد. در ادامه مقاله به بررسی کامل علائم استرس ازدواج و نحوه درمان آن می‌پردازیم.

علائم استرس ازدواج
اضطراب و استرس قبل از ازدواج نشانه‌هایی دارد که برخی از آن‌ها شامل عوامل زیر است.

اختلال در خواب و دفع
کاهش یا افزایش اشتها
افزایش سرعت تنفس و ضربان قلب
حالت تهوع و سرگیجه
اشکال در تمرکز یکی از علائم استرس ازدواج
زود رنج بودن و پایین آمدن آستانه تحمل
تحریک پذیری و عصبانی شدن‌های بی‌دلیل

علت استرس ازدواج | چرا ازدواج با استرس و اضطراب همراه است؟
دوره ازدواج یک دوره فشرده است که طی آن افراد باید آگاهی و شناخت کافی نسبت به یکدیگر کسب کنند و تصمیمی بگیرند که کل زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرف دیگر آمادگی‌های ازدواج همچون تهیه جهیزیه و جشن عروسی نیز از نظر فکری، کاری و اقتصادی فشار زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. به همین دلیل، دوره ازدواج یکی از پراسترس‌ترین دوره‌ها می‌باشد.

علت و دلایل استرس قبل از ازدواج
همه افراد قبل از ازدواج دچار استرس و اضطراب می‌شوند. این اضطراب تا حدی طبیعی است و به دلایل زیادی ایجاد می‌شود که شامل عوامل زیر است.

ترس از نشان ندادن خود واقعی
همه افراد در هنگام ازدواج، سعی می‌کنند که تا حد امکان خودشان را در بهترین حالت ممکن نشان دهند و در نظر فرد مقابل، خود را خوب جلوه کنند. این اتفاق کاملا طبیعی است اما نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی را برای زوجین ایجاد می‌کند. آن‌ها می‌ترسند که فرد مقابلشان آن چیزی نباشد که نشان می‌دهد و پس از شروع زندگی مشترک با مشکل مواجه شوند. به همین دلیل در انتخاب خود دودل هستند و ترس از آینده باعث ایجاد اضطراب در آن‌ها می‌شود.

مشاهده مشکلات زندگی والدین
برخی از افراد به زندگی طولانی والدین خود نگاه می‌کنند و نگران این هستند که همسرشان نیز مانند یکی از والدین ناسازگار بشود و زندگی مشترک آن‌ها نیز همچون زندگی مشترک والدین‌شان با مشکل مواجه شود. به همین دلیل دچار استرس و اضطراب می‌شوند.

ترس از مسئولیت
ازدواج باعث می‌شود که نقش فرد در خانواده تغییر بکند و فرد باید مسئولیت‌های جدیدی را به عهده بگیرد. تا قبل ازدواج دختر و پسر نقش دیگری در خانواده خود دارند و بار مسئولیت‌های آن‌ها نیز نسبتا سبک است. اما با ازدواج کردن این نقش‌ها تغییر می‌کند و فرد باید الگوهای رفتاری خود را متناسب با آن تغییر دهد. ترس از مسئولیت‌های آینده باعث اضطراب افراد می‌شود.

ترس از افزایش طلاق در جامعه
متاسفانه امروزه به دلایل بسیار زیادی همچون مشکلات اقتصادی، مشکلات خانوادگی، خیانت زوجین و غیره میزان طلاق در جامعه افزایش یافته است. بسیاری از جوانان نسبت به این مشکلات آگاهی دارند و به همین دلیل از ازدواج می‌ترسند و اضطراب دارند.

علت استرس ازدواج | درمان استرس قبل از ازدواج
برای اینکه بتوانید به استرس و اضطراب قبل از ازدواج غلبه کنید، می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید.

استفاده از تجربیات دیگران
با زوجین خوشبختی که می‌شناسید صحبت کنید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید. از آن‌ها بخواهید که راز موفقیت‌شان در ازدواج را به شما بگویند و در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

شرکت در کلاس‌های قبل از ازدواج
کلاس‌ها و کارگاه‌های زیادی با عنوان کلاس‌های قبل از ازدواج وجود دارند که اطلاعات بسیار زیادی را در زمینه ازدواج به شما ارائه می‌دهند. این کلاس‌ها مطالبی را بیان می‌کنند که شاید به فکر شما نرسد و از این طریق باعث می‌شوند که اضطراب‌تان تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

صحبت کردن در مورد نگرانی‌ها
بدون هیچ نگرانی و احساسات خجالتی با همسر آینده خود در مورد ترس‌ها و نگرانی‌های خود صحبت کنید. این کار به معنی داشتن ضعف در شما نیست بلکه نشان می‌دهد که شما نسبت به خودتان آگاهی دارید. مثلا اگر نگران ادامه تحصیل بعد از ازدواج هستید، با طرف مقابل‌تان صحبت کنید تا به یک راهکار مشترک برسید. صحبت کردن در مورد نگرانی‌ها باعث می‌شود که علاقه و صمیمیت میان شما نیز افزایش پیدا کند.

علت استرس ازدواج | مشاوره قبل از ازدواج
بهترین کار برای کاهش اضطراب و ترس قبل از ازدواج، کمک گرفتن از روانشناس می‌باشد. روانشناس فردی است که در این زمینه آموزش حرفه‌ای دیده است و با بررسی همه جانبه شرایط شما و طرف مقابل‌تان، راهکارهای موثری در این زمینه به شما ارائه می‌دهد و به کاهش اضطراب نیز کمک بسیار زیادی می‌کند.