پروانه شریفی » تولیدی » دولت و مجلس » سیاسی » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 466178
یکشنبه - 15 مهر 1397 - 12:32

راه نفوذ را برای دشمن هموار نکنیم

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به «پالرمو»، یکی از پرسروصداترین لوایحی است که در مجلس دهم مطرح شده است.

راه نفوذ را برای دشمن هموار نکنیم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به «پالرمو»، یکی از پرسروصداترین لوایحی است که در مجلس دهم مطرح شده است.
الحاق به کنوانسیون پالرمو و تأمین مالی تروریسم بخشی از ۴۰ الزامی است که گروه FATF برای ایران ایجاد کرده‌اند که در قالب اجرای آنها ایران را از لیست سیاه خارج کنند.
این لایحه جنجالی موافقان و مخالفانی دارد
و قرار است به‌زودی در خانه ملت تعیین تکلیف شود.
دکتر حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن با اشاره به دیدگاه‌های موافقان و مخالفان این لایحه گفت: دولت به حل مشکلات اقتصادی کشور با دیدگاه سیاسی می‌نگرد و به همین دلیل با این لایحه موافق است؛ در صورتی که راه‌حل مباحث اقتصادی کشور، سیاسی نیست که ما به آمریکا و کشورهای اروپایی دل ببندیم؛ بلکه صددرصد داخلی است.
کامران ادامه داد: این تفکر که اگر ایران قوانین FATF را قبول کند، اوضاع مملکت دگرگون خواهد شد، اشتباه است؛ بارها مطرح کرده‌ایم برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید از خودمان شروع کنیم و وابسته به خارج نباشیم.
وی افزود: در جلسه امروز مجلس قرار است موافقان، مخالفان و فراکسیون‌های مختلف مجلس این موضوع را بررسی کنند و به یک جمع‌بندی برسند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت و همین‌طور نمایندگان مجلس نباید خود را اسیر این موضوعات فرعی کنند. فراموش نکنید در مذاکرات و مباحث هسته‌ای هم این موضوع مطرح شد که درصد زیادی از مشکلات کشور حل خواهد شد که این‌گونه نبود.
کامران با بیان اینکه بهتر است مخالفان و موافقان FATF در یک سیستم باز اظهارنظر کنند، گفت: نمایندگان باید برای نظرات خود دیدگاه علمی و کاملا بررسی‌شده داشته باشند؛ ولی در کل پذیرش این دست لوایح به صلاح کشور نیست.
وی ادامه داد: برای پرکردن ضعف خود نیازی به این لوایح نیست؛ بلکه باید یک مدیریت قوی داشته باشیم؛ همان‌گونه که در مباحث موشکی این مدیریت وجود دارد و مردم در حادثه اخیر اهواز نتیجه آن را دیدند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر لایحه‌ای که دولت می‌دهد باید بر مبنای مصالح و منافع ملی چکش‌کاری شده باشد و بعد وارد عرصه اجرایی کشور شود؛ نه اینکه بیشتر به نفع دشمنان ایران باشد.
کامران افزود: این لایحه هنوز به صورت قانون برای اجرا درنیامده است و ما شاهد دخالت بیگانگان هستیم؛ اگر به صورت قانون تصویب شود، باز هم بیگانگان به خود اجازه می‌دهند در جایی که نباید اظهارنظر و دخالت داشته باشند و این کار را انجام می‌دهند؛ پس نباید اجازه دهیم با دست خودمان قوانینی تصویب شود که راه نفوذ را برای آنها هموار کند.