اخبار نهادها و سازمان‎ها » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1031517
سه شنبه - 28 شهریور 1402 - 19:33
درگفتگو با ربیع عنوان شد:

راه اندازی پنجمین خط اتوبوس تندرودر اصفهان /قیمت اتوبوس ۷ میلیارد ؛عمرناوگان اتوبوسرانی نصف جهان ۱۰ سال

با توجه به اینکه ایجاد حمل‌ونقل ریلی هزینه‌بر و زمان‌بر است، توسعه خطوط بی‌آرتی و هوشمند به‌عنوان ابزاری که در زمان کوتاه و هزینه مختصر می‌توان آن را ایجاد کرد در دستور کار مدیریت شهری اصفهان قرار گرفت و نخستین خط آن سال ۹۲ راه‌اندازی شد.

راه اندازی  پنجمین خط اتوبوس تندرودر اصفهان /قیمت اتوبوس ۷ میلیارد ؛عمرناوگان اتوبوسرانی نصف جهان  ۱۰ سال

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، برای شهر اصفهان ۱۲ خط اتوبوس تندرو بی‌آرتی در نظر گرفته شده که تاکنون چهار خط آن اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.  همچنین کارشناسی‌های اولیه خط پنجم بی‌آرتی صورت گرفته است که بر این اساس خط ۳۴ فعلی حدفاصل ترمینال قدس، خیابان امام خمینی، میدان جمهوری اسلامی، خیابان کاشانی تا صفه بی‌آرتی می‌شود.

  مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه درباره اهمیت خطوط بی‌آرتی و شرایط فعلی ناوگان اتوبوسرانی این شهر در گفتگو با ربیع گفت: امسال اضافه شدن ۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری برای خطوط بی‌آرتی به مرحله قرارداد رسیده است، با انجام این خرید و تحویل به شهر اصفهان شاهد تحولی در ناوگان حمل‌ونقل همگانی شهر خواهیم بود؛ با امضای این قرارداد پس از ۷ماه تحویل اتوبوس‌ها آغاز خواهد شد.

 سیدعباس روحانی، با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود ۷۵۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم که وظیفه جابه‌جایی شهروندان را بر عهده دارد افزود: برنامه ما برای تعمیرات، اورهال و بازسازی به گونه‌ای بوده که در مهرماه حداقل ۹۰۰ اتوبوس فعال را در شهر اصفهان داشته باشیم.

۱۵۰ دستگاه اتوبوس برای اصفهان در حال تولید است

 وی اضافه کرد:با احتساب اتوبوس‌های بخش خصوصی  در حال حاضر۸۸۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر داریم. بر اساس استانداردها باید به ازای هر اتوبوس دو نفر راننده داشته باشیم، اما در حال حاضر ۱۴۹۸ راننده اتوبوس در بخش دولتی و خصوصی اتوبوسرانی فعال هستند و با کمبود راننده مواجه هستیم.در این زمینه  باید به ازای هر اتوبوس ۲.۲ نیرو داشته باشیم ،  تاکنون حدود ۴۰۰ راننده توسط شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان جذب شده‌اند؛ اما همچنان در صدد جذب راننده هستیم .

 وی با اشاره به اینکه حداکثر سن ناوگان اتوبوسرانی باید پنج سال باشد، افزود: هرچه ناوگان جوان‌تر و نزدیک‌تر به استاندارد روز دنیا باشد، شاهد کاهش آلاینده‌ها در شهر هستیم.سال گذشته توسط شرکت واحد اتوبوسرانی ۲۵۳ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده که از این تعداد حدود ۱۰۰ دستگاه وارد ناوگان شده و ۱۵۰ دستگاه دیگر در حال تولید است.

روحانی ، با اشاره به‌ اینکه بطور متوسط ۲,۲۰۰ تومان از شهروندان بابت هزینه اتوبوس دریافت می‌شود و مابه‌التفاوت آن را شهرداری در قالب یارانه پرداخت می‌کند افزود: در حال حاضر ون‌ها به شهرک‌های اصفهان سرویس‌دهی می‌کنند.

 مدیر عامل اتوبوسرانی اصفهان،با اشاره به اینکه در ناوگان اتوبوسرانی اصفهان تعداد کمی اتوبوس‌های یورو ۳، تعداد زیادی یورو ۴ و تعداد کمی یورو ۵ وجود دارد که سال گذشته توسط شرکت واحد اتوبوسرانی خریداری شده است افزود:همچنین ۵۰ تابلوی هوشمند در بعضی ایستگاه‌های پرتردد اتوبوس برای نمایش زمان رسیدن اتوبوس و اطلاع از خطوط فعال اتوبوس نصب شده است.

تزریق اتوبوس‌های تازه‌نفس درخطوط با عمر ناوگان بالا   

وی تاکید کرد:بیش از ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر اصفهان معاینه فنی دارد و از استانداردهای لازم برخوردار است ،تلاش شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان خرید اتوبوس‌های به‌روزتر در حد یورو ۵ است که در داخل کشور تولید می‌شود؛ بخش دیگر از این موضوع، مربوط به مسائل فنی و محدودیت واردت قطعاتی است که داخل بازار تولید می‌شود اتوبوس‌های دودزا اجازه فعالیت در سطح شهر را ندارد و تمام اتوبوس‌ها باید معاینه فنی شود.

روحانی با اشاره به اینکه به محض ورود اتوبوس‌های جدید، در خطوطی که عمر ناوگان بالا دارد، اتوبوس‌های باکیفیت و تازه‌نفس را تزریق خواهیم کرد افزود: طرح‌های توسعه‌ای شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان پس از ورود ناوگان جدید اجرا خواهد شد؛ ایجاد خط جدید حدفاصل خیابان هسا تا بیمارستان غرضی نیز در دستور کار اتوبوسرانی اصفهان است.

روحانی با اشاره به اینکه در دوره قبلی مدیریتی من، ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر وجود داشت که حداقل ۱۰۰۰ دستگاه آن فعال بود افزود: شیوع ویروس کرونا، استفاده‌ نکردن مردم از اتوبوس در محیط‌های جمعی، تعداد زیادی از ناوگان متوقف شد و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر به ۳۹۵ دستگاه اتوبوس رسید.همچنین تعدادی از اتوبوس‌ها به علت فرسودگی از رده خارج شد، ضمن اینکه در سیاست‌های کلان دولت نیز اتوبوس جدیدی به ناوگان عمومی کلان‌شهرها اختصاص پیدا نکرده بود و ناوگان حمل‌ونقل عمومی در حداقل‌ها بود.

قیمت اتوبوس ۷ میلیارد ؛عمرناوگان ۱۰ سال

مدیر عامل اتوبوسرانی اصفهان یکی دیگر از عوامل کمبود اتوبوس را افزایش چشم‌گیر قیمت این وسیله عنوان کرد و گفت: در دولت نهم و دهم قیمت اتوبوس ۱۰۰ میلیون تومان بود که ۲۰ درصد هزینه آن را شرکت واحد اتوبوسرانی پرداخت می‌کرد و ۸۰ درصد دیگر یارانه دولتی بود، این در حالی است که در حال حاضر قیمت اتوبوس به هفت میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه  دردولت سیزدهم برای تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی شهرها اقدامات بهتری شده است و امیدواریم اتوبوس‌های جدید به مرور زمان تزریق شود گفت:طبق برآوردهای شرکت واحد اتوبوسرانی سالانه باید ۱۵۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شود که این اقدام انجام نشده و موجب شده است عمر ۴.۵ سال ناوگان در سال ۱۳۹۴ به ۱۰.۵ سال در حال حاضر برسد.