اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1024518
جمعه - 16 دی 1401 - 16:56
در گفتگو با ربیع عنوان شد:

راه اندازی مرکز ساماندهی و غربالگری ویژه کودکان متکدی زیر ۱۸ سال دراصفهان

از پیامدهای جامعه مدرن و البته در حال توسعه وجود افرادی است که امکانات اولیه برای زندگی خود را ندارند؛ وبه اصطلاح کارتن خواب هستند.

راه اندازی مرکز ساماندهی و غربالگری ویژه کودکان متکدی زیر ۱۸ سال دراصفهان

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، از پیامدهای جامعه مدرن و البته در حال توسعه وجود افرادی است که امکانات اولیه برای زندگی خود را ندارند؛ وبه اصطلاح کارتن خواب هستند.

دلیل عمده کارتن خواب شدن افراد به مهاجرت برمی‌گردد. به حاشیه رانده شدن افراد به دلیل فقر و سپس رفتن این افراد از حاشیه‌ها به کنار پل، جوی، پارک و گوشه‌های خیابان به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود امکانات، کارتن خوابی را به امری رایج در گوشه و کنار شهرهای بزرگ تبدیل کرده است.البته

افزایش محرومیت، فقدان امکانات رفاهی و همچنین روند رو به رشد ناامیدی در بین جوانان جامعه، باعث روی آوردن افراد به اعتیاد و زندگی در پارک‌ها برای تأمین مواد مورد نظر خود، ازدیگر دلایل است.اگر چه پدیده کارتن خوابی در همه جای دنیا وجود دارد ولی در کشورهای در حال توسعه به دلیل بالا بودن نمودار فقر، بیکاری و نبود امید در بین جوانان برای زندگی مناسب در آینده حجم کارتن خواب‌ها روز به روز افزایش می‌یابد.

به گفته جامعه شناسان از بین بردن محرومیت در بین حاشیه نشینان راهی برای کمک به این افراد است. تعدادی از افراد به دلیل اعتیاد از خانواده‌های خود طرد شده‌اند و چون جایی برای زندگی نداشتند به کارتن خوابی پناه آورده و در کنار معابر زندگی می‌کنند؛ تا کنار افرادی باشند که مواد مصرفی آنها را به راحتی تأمین کنند. متأسفانه زندگی در خیابان تا جایی ادامه پیدا می‌کند که افراد یا به خاطر سرمای زمستان و یا به دلیل مصرف بیش از حد مواد از بین می‌روند.

اگر چه در طول سال های گذشته از سوی مدیران شهری برای حل مشکل کارتخوابی در شهر ها تدابیری در نظر گرفته شده است اما باز هم این پدیده هیچ گاه تمام شدنی نبوده و با ورود مهاجران و معتادان پدیده کارتن خوابی در شهرها وجود داشته است .راه‌حل اساسی از بین بردن کارتن خواب‌ها نگهداری کوتاه‌مدت این افراد در گرمخانه‌ها نیست؛ بلکه باید تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های کشور، سیاست‌های ریشه‌ای را برای رفع این معضل در پیش گرفته و بودجه مناسبی را برای حل این آسیب اجتماعی در نظر بگیرند.

اگر کارتن خواب‌ها از طریق مکان‌های درمانی، رفاهی و به طور کلی، مورد پذیرش مردم جامعه قرار نگیرند؛ برای ادامه زندگی خود و تهیه مواد مخدر دست به انواع جرایم می‌زنند؛ از تکدی‌گری و سرقت گرفته تا جرایم‌های نابخشودنی.

فعالیت شبانه روزی اکیپ‌های گشت پیشگیری و رفع تخلفات شهری در مناطق  پانزده‌گانه شهرداری اصفهان،برای ساماندهی کارتن خواب ها

در همین پیوند مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در گفتگو با ربیع درباره تدابیری که شهرداری اصفهان با شروع فصل سرما برای افراد کارتن خواب در شهر درنظر گرفته است  گفت: با توجه سرمای شدید هوا در فصل زمستان اکیپ‌های گشت پیشگیری و رفع تخلفات شهری مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان، کارتن‌خواب‌ها را به مرکز مربوط به ساماندهی هدایت می‌کنند.

 روح الله ابوطالبی افزود:  محل‌های تجمع کارتن خواب ها در تمام محلات شهر شناسایی شده و هدایت آنها به مراکز مجهز شده جهت غربالگری و اسکان در دستور کار است.

وی درباره ساماندهی کودکان متکدی نیز افزود: مرکز ساماندهی و غربالگری ویژه کودکان متکدی تا سن زیر ۱۸ سال مطابق با استانداردها و دستورالعمل‌های مربوطه درحال تجهیز است و به زودی راه اندازی میشودو  اکیپ‌های گشت پیشگیری این افراد را به مکان مورد نظر  هدایت می کنند.‌

وی افزود: در گام نخست حدود ۱۲۰ کودک متکدی شناسایی و به مراکزنگهداری هدایت شده اند.

زهرا نصیری