راهی به جز «فهمیدن» وجود ندارد

نشستی دیگر از مجموعه نشست‌های جوانی، فصل رویش به همت فرهنگسرای پرسش سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نشستی دیگر از مجموعه نشست‌های جوانی، فصل رویش به همت فرهنگسرای پرسش سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.

در این نشست «علیرضا نبی»، دکترای اقتصاد بین الملل، کارآفرین نمونه و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و مطالعات کاربردی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در مقابل خیل جمعیت مشتاقی که سرتاسر سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان را پُر کرده بودند، ایستاد و درباره تصورات نادرست ذهنی انسان در زمینه توانمندی‌هایش سخن گفت.

او در ابتدا به روایت قصه زندگی چند نفر از افرادی پرداخت که بعد از پشت سر گذاشتن دورانی پرمشقت و سخت در زندگی، دست به جرم و جنایت‌های مختلف زده و در نهایت توانسته‌اند خود را از منجلابی که در آن به سر می‌برده‌اند بیرون بکشند. از «مسعود» گفت که از اعتیاد شدید به انواع مواد مخدر و سالها کارتن خوابی و گورخوابی، اینک سالهاست که اعتیادش را ترک کرده و برای معتادان کارگاه‌های متعدد ترک اعتیاد برگزار می‌کند و شبکه‌های رسانه‌های خارجی در صف مصاحبه با او ایستاده‌اند. همچنین از «نیره» گفت که وقتی می‌فهمد همسرش یک میلیارد تومان پول حرام را وارد زندگی او و فرزندانش کرده، تمامی سرمایه همسرش را به دادگاه نشان می‌دهد تا دادگاه بتواند اموال او را به شرکتی که از آن دزدی کرده بود، برگرداند. او همچنین از دختر جوانی گفت که همراه با خانواده‌اش از شدت فقر دست به خودکشی جمعی زده‌اند و در پایان از آن جمع ۴ نفره، دو نفر مرده و دو نفر به کما رفته‌اند.

مسئول کمیته آموزش انجمن جرم شناسی شرق کشور ضمن روایت قصه زندگی این افراد به نکاتی درباره اهمیت ذهنیت و نگرش انسان به محیط پیرامونش اشاره کرد و گفت: تا کی قرار است من و شما به جای آنکه روحمان را در آغوش گرفته و به رشد و ارتقایش اهمیت بدهیم، به جسممان بپردازیم و با پوشاندن لباسهای شیک و گران قیمت و غرق شدن در تجملات به دیگران فخر بفروشیم.

او افزود: چرا کشور ما باید رکورد واردات لوازم آرایش را بشکند و کشور لبنان رتبه نخست را در مصرف کاغذ برای چاپ و انتشار کتاب در خاورمیانه بدست آورد؟ تا کی باید تمام وقت ارزشمندمان را در فضای مجازی به هدر داده و برای لحظه‌ای خندیدن، قومیت‌های دیگر و هموطنانمان را دست بیندازیم؟!

نبی تاکید کرد: انسان راهی به جز تجربه مستقیم زندگی و پرداخت هزینه آن و یا عبرت آموزی از زندگی دیگران ندارد. مسلماً ما وقت و هزینه‌ای برای تجربه مستقیم زندگی نداریم و باید به سرنوشت دیگران و مسیری که از آن رفته‌اند با دقت توجه کنیم.

او ادامه داد: ما راهی به جز «فهمیدن» نداریم و باید در برابر هرچیزی که قصد دارد فهم ما را دچار مشکل دارد بایستیم. پیامبران هم برای این آمدند تا انسان بتواند حقایق را بفهمد و زندگی‌اش را بر اساس آنها شکل دهد.

او با بیان اینکه اکثر مردم در بروز ناهنجاری‌های اجتماعی نقش دارند، گفت: ما باید بفهمیم که اگر در یخچال خانه‌مان بیش از اندازه نیاز مواد خوراکی وجود دارد، در ازدیاد دزدان شهر، شریکیم. باید بفهمیم که اگر با لباس مارک و یا تجملات خانه‌مان دل کسی را شکستیم، در بروز ناهنجاری‌های اجتماعی شریکیم.

او ادامه داد: بیایید یک بار از خودمان بپرسیم آیا واقعاً پوشیدن لباس برند و زندگی کردن در تجملات، حال ما را خوب می‌کند؟ بیایید بپرسیم آیا اگر روزی این امکانات را نداشته باشیم، یعنی حال بدی در انتظارمان است؟

او تاکید کرد: مشکل ما در نوع نگاهمان به زندگی و محیط پیرامون است. باید نگاهمان را به زندگی تغییر دهیم تا بتوانیم حال خوب را تجربه کنیم. باید واژه‌های نمی‌دانم، نمی‌توانم و نمی‌شود را از دایره لغات ذهنمان خارج کنیم و بدانیم که خداوند موجودی را خلق کرده که قادر به انجام هر کاری هست و ناتوانی در او راهی ندارد.

او از نقش مهم «همنشین» در زندگی انسان سخن گفت و تاکید کرد: یک همنشین می‌تواند شما را به عرش رسانده و یا به خاک بنشاند. پیامبر (ص) می‌فرمایند: انسان به کیش دوستان خود می‌رود. بنابراین اگر با کسی همنشینی کنید که دنیا و ظواهرش برای او ارزش محسوب می‌شود، رفته رفته بو و ذائقه او را به خود می‌گیرید و در عرض مدتی کوتاهی شبیه او خواهید شد.

او اضافه کرد: اما وقتی به یک موسسه خیریه می‌روید و به کسانی که به دلایل مختلف از نعمت یک زندگی معمولی محروم‌اند، کمک می‌کنید، آنوقت حال خوب را تجربه می‌کنید. در اینصورت مهم نیست لباسی که بر تن دارید برند است یا یک لباس معمولی.

در پایان نشست، حاضران سؤالات خود را به صورت مکتوب به علیرضا نبی، کارخانه دار و کارآفرین نمونه ارائه کردند که اصلی‌ترین آنها درباره زندگی شخصی و گذشته این فعال اجتماعی بود. او مختصری از خاطرات دوران کودکی‌اش را شرح داد.