تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1015835
دوشنبه - 15 فروردین 1401 - 16:22

راهکاری برای تحقق شعار سال

اعلام شعار سال در سه کلمه اساسی تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین، مفهوم بسیار بالا و ارزشمندی را بیان می کند. وقتی تولید با دو قید جهت دهنده، تعیین کننده و سرنوشت ساز همراه می شود می تواند مشکل اصلی کشور را حل کند.

راهکاری برای تحقق شعار سال

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اعلام شعار سال در سه کلمه اساسی تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین، مفهوم بسیار بالا و ارزشمندی را بیان می کند. وقتی تولید با دو قید جهت دهنده، تعیین کننده و سرنوشت ساز همراه می شود می تواند مشکل اصلی کشور را حل کند. تولید اگر از مسیر دانش و علم گذر کند یعنی از رهگذر دانشمندان خودمان به تولید برسیم و بدون وابستگی به علم بیرون از مرزها بتوانیم صاحب تولید شویم و از این طریق اشتغال عزیزانمان و نیازهای جامعه را فراهم کنیم در واقع نیازهای اساسی کشور مرتفع خواهد شد. اینجا اشتغالی داریم که داخلی است و دست بیرون را برای ضربه زدن به اقتصاد کشور می بندد. در واقع رهبر حکیم انقلاب اسلامی با نگاهی عالمانه و واقع بینانه، در پیام نوروزی خود با تمرکز بر مشکل اصلی کشور و مردم، شعار سال را باهدف رفع این مشکل تعیین و اعلام کردند.

معظم له در پیام آغازین سال، مهم ترین تلخی های سالی را که گذشت، درد و رنج مردم در مشکل معیشت دانسته و فرمودند: «تلخی هایی هم داشتیم، که از بین همه تلخی ها، آنی را که از همه به نظر من سخت تر و مهم تر است عرض می کنم و آن تنگی معیشت مردم، مسئله گرانی ها و تورم و از این قبیل موضوعات بود که خب باید حتما علاج بشود». با این وصف شعار سال در جهت مرتفع نمودن مشکل مردم است که تولید محور اصلی آن است شعاری که در چند سال گذشته به نوعی مطرح بوده اما چون هنوز به تمامه محقق نشده است با دو قید مهم همراه می شود تا با تحققش مشکل اقتصادی ملت حل گردد. حالا انتظار می رود در پرتو همت مسئولان کشور و آحاد مردم، سال ۱۴۰۱، سال عبور از این مشکل و کاهش چشمگیر آن باشد. مشکل آزاردهنده کشور، مشکل اقتصاد و معیشت مردم است. از منظر امام جامعه تولید کلید اصلی گشایش قفل اقتصاد کشور است. کارشناسان حوزه اقتصاد نیز بر حل مشکل اقتصاد کشور از مسیر تولید تاکید دارند و هموار سازی راه تامین معیشت مردم را در ایجاد تولید می دانند. چنانچه رهبر فرزانه نیز در پیام نوروزی فرمودند: «در این چندساله بنده برای شعار سال، (تولید) را عمدتا محور قرار دادم با یک “قیدی”، یا یک “خصوصیتی”؛ علت هم این است که “تولید” کلید حل مشکل اقتصادی کشور است.» لذا تمرکز راهبردی بر موضوع تولید در شعارهای سال های گذشته، دارای یک منطق قوی علمی و تجربی است.

شعارها در سال های گذشته تا حدودی کارساز بوده و بعضا گره هایی را گشوده، اما در مواردی هم این شعارها، به طور شایسته و بایسته مورد توجه قرار نگرفت و به همین دلیل، مشکلات اقتصادی استمرار یافته است. باتوجه به دولت سیزدهم که دولت مردمی با رویکرد انقلابی و جهادی اینک سرکار است و بار اصلی پیاده سازی این شعار هم بر عهده دولت است، بسیار جای امیدواری وجود دارد که شعار سال ۱۴۰۱، به معنای دقیق کلمه مورد توجه واقع شود. این مهم و انتظار نیز از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفت و فرمودند: «البته این دولت با وضعی که من مشاهده می کنم، با تحرکی که رئیس جمهور محترم و همکارانشان دارند، ان شاءالله پیشرفت خواهد کرد. یعنی این شعار روی زمین نخواهد ماند».

امید آن است که پس از یک دوره طولانی و چندین ساله، سال ۱۴۰۱ از جهت جدی تر گرفته شدن شعار سال برای پیاده سازی و تحقق، سالی کاملا متفاوت از سال های پیشین باشد. مطالبه رهبر عزیزمان از دستگاه ها و روسای قوا و به ویژه از دولت برای حل مشکل اقتصادی، در واقع همان مطالبه حق مردم عزیزمان می باشد. «تولید دانش بنیان با رویکرد اشتغال زایی، راهبرد اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، رسیدن به استقلال اقتصادی و قطع وابستگی‌های آزاردهنده در حوزه اقتصاد و معیشت مردم است.