رانندگان شبکه حمل و نقل جاده‌ای بار و مسافر تأثیر مستقیمی در اقتصاد کشور دارند

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته از رانندگان شاغل در شبکه حمل و نقل جاده‌ای بار و مسافر که با خدمات شایسته و ارزشمند خود تأثیر مستقیمی در اقتصاد کشور دارند، تقدیر کرد.

رانندگان شبکه حمل و نقل جاده‌ای بار و مسافر تأثیر مستقیمی در اقتصاد کشور دارند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان دراین نشست ضمن تبریک هفته «حمل و نقل، رانندگان و راهداری» با اشاره به این‌که حدود ۹۰ درصد حمل و نقل بار و مسافر در کشور از طریق جاده انجام می شود، اظهار داشت: سالانه حدود۶۰۰ میلیون تن بار توسط  ۳۵۰ هزار دستگاه کامیون و حدود یک میلیارد نفر مسافر توسط ۱۰۰ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل مسافر در کشور جابه جا می شود که این حجم عظیم جابجایی و خدمت رسانی به هموطنان با تلاش و همت رانندگان و فعالان تلاشگر بخش حمل و نقل جاده‌ای محقق می‌شود.
وی  بابیان این‌که از سال‌های پیش هوشمندسازی حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در دستور کار سازمان قرار داشته است، افزود: در حال حاضر ۱۶ بازارگاه الکترونیکی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای فعالیت می‌کنند، همچنین اخیرا آئین‌نامه تاسیس شرکت‌های حمل و نقل هوشمند ابلاغ شده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به هوشمندسازی بخش راهداری کشورگفت: با استفاده از سیستم PMS  میزان خرابی رویه راه‌ها بررسی و آنالیز شده و ترمیم و نگهداری آن‌ها اولویت‌بندی می‌شوند.
حسن‌نیا گفت:با بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند در بخش حمل و نقل جاده‌ای هفت میلیارد داده مربوط به تردد در جاده‌ها آنالیز می شود و مبنای سیاستگذاری های این سازمان قرار می‌گیرد.
وی از رونمایی نسخه جدید اپلیکیشن ۱۴۱ در هفته «حمل و نقل، رانندگان و راهداری» خبر داد و افزود: بر اساس قابلیت های سامانه جدید ارتباط دوسویه و تعاملی بین مردم و سازمان برقرار شده و مخاطبان می‌توانند با استفاده از قابلیت‌های مختلف آن، شرایط راه‌ها را به سازمان ارسال کنند.
وی افزود : با اجرای سیاست های درست سعی شده است میزان بهره وری در حوزه جاده ای به وی‍ژه در بخش کامیون ها افزایش یابد به طوری که کامیون ها اگر در گذشته ۶۰ هزار کیلومتر می توانستند فعالیت کنند هم اکنون میزان فعالیت آن ها به ۱۵۰ هزار کیلومتر افزایش یافته که تسهیل و تسریع  فعالیت‌های جابه‌جایی بار را به دنبال داشته است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان این‌که ضریب اشغال صندلی در ناوگان اتوبوسی کشور افزایش پیدا کرده است، گفت: تا پیش از افزایش قیمت سوخت ضریب اشغال صندلی در اتوبوس ها ۶۰ درصد بود که با گران شدن بنزین این ضریب افزایش پیدا کرده است، در واقع سفر با خودروهای شخصی ۱۶ درصد کاهش و تعداد سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده است.
وی در خصوص فعالیت‌های راهداری زمستانی سال جاری گفت: از مجموع ۲۲۰ هزار کیلومتر محورهای مواصلاتی در کشور ۶۰ درصد این محورها تحت تاثیر بارش‌ها و شرایط جوی قرار می‌گیرند که  برای فعالیت‌های راهداری زمستانی امسال ۱۳ هزار نیروی راهداری، ۹۸۰ راهدارخانه و ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری پیش بینی شده است.
وی همچنین با اشاره به اقدامات در نظر گرفته شده برای حوزه راه‌های روستایی در سطح کشور گفت: از تیر ماه امسال نگهداری و ساخت راه‌های روستایی تحویل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شده است که در قالب طرح ابرار اقدام برای راه‌های اولویت دار روستایی به صورت جهادی در سراسر کشور آغاز شده و روزانه در سراسر کشور ۲۰ کیلومتر راه روستایی با ترکیبی از روش‌های امانی و پیمانی آسفالت می‌شود و مقرر است تا پایان سال جاری ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی اولویت‌دار تحویل شود. ​