استانها » البرز
کد خبر : 795286
یکشنبه - 20 مرداد 1398 - 14:10

ذبح سنتی دام احتمال شیوع «تب کریمه کنگو» را افزایش می‌دهد

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: با توجه به احتمال شیوع تب کریمه کنگو، افرادی که قصد قربانی کردن دارند، از دام هایی که تحت نظارت سازمان دامپزشکی هستند استفاده کنند.

ذبح سنتی دام احتمال شیوع «تب کریمه کنگو» را افزایش می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، حجت الله براتی  اظهار داشت: با توجه به اینکه در آستانه عید قربان هستیم، نظارت بر دام ها توسط تیم های مشترک دامپزشکی و بهداشت محیط بر محل های خاصی که برای ذبح دام طراحی شده اند صورت می گیرد تا شهروندان به آنجا مراجعه و دام مورد نظر خود را تهیه و ذبح کنند.

وی با اشاره به اینکه دام ها از مناطقی که احتمال آلودگی آن ها وجود دارد به استان وارد می شوند، بیان کرد: دام آلوده فاقد هر گونه علامت و نشان است و احتمال بیماری در آن وجود دارد که باید مراقبت های لازم در این زمینه توسط شهروندان صورت گیرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان البرز مطرح کرد: در مناطق شهری و ایام عید قربان ذبح دام های غیر مجازی که وارد استان می شوند به صورت غیربهداشتی صورت می گیرد و تمامی افرادی که با ذبح سنتی با خون و لاشه این دام ها تماس دارند به شدت در معرض خطر بوده و می توانند باعث انتقال بیماری شوند.

براتی تاکید کرد: افرادی که قصد قربانی کردن به خصوص در این ایام را دارند، از دام هایی که تحت نظارت سازمان دامپزشکی هستند و در مراکز بهداشتی نگهداری می شوند استفاده کنند و از نظر کارشناسان در این زمینه بهره مند شوند تا مشکلی برای آن ها به وجود نیاید.

به گفته وی، دامی که در کشتارگاه ذبح می شود وارد دوره یک شبانه روزی شده و مرحله جمود نعشی را می گذراند که پس از طی کردن این مرحله وجود بیماری در دام به صورت کامل منتفی است اما بر خلاف آن، دام هایی که در منزل سلاخی می شوند، بدون جمود نعشی وارد یخچال شده که این امر موجب نگهداشتن بیماری در وجود دام می شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با تاکید بر اینکه دام آلوده هیچ علامتی ندارد، به شهروندان توصیه کرد که از ذبح های سنتی و غیر اصولی در خیابان ها و کوی و برزن به شدت خودداری کنند زیرا با این اقدام بیماری به دیگران نیز منتقل می شود.

براتی با بیان اینکه ممکن است دام ها به تب کریمه کنگو مبتلا باشند، تصریح کرد: امسال تاکنون در استان البرز بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو مشاهده نشده اما این بدان معنی نیست که کنترل و مراقبت صورت نگیرد؛ مردم مراقب باشند.

وی با اشاره به علائم این بیماری اذعان کرد: موارد مظنون به این بیماری مانند تب و خونریزی و سابقه سفر به مناطق ییلاقی در استان وجود دارد که در مرحله اول بستری و درمان و کنترل اطرافیان صورت می گیرد و سپس انتقال نمونه به انستیتو پاستور انجام می شود و در صورت مثبت بودن پاسخ، اقدامات لازم برای بیمار صورت می گیرد اما تاکنون‌ در استان مورد مبتلا به تب کرمه کنگو نداشته ایم.

انتهای پیام