موسیقی و هنرهای تجسمی » هنر
کد خبر : 647182
سه شنبه - 30 بهمن 1397 - 19:03
در نشست خبری عنوان شد

دیپلماسی فرهنگی با برپایی جشنواره‌های هنری در مناطق آزاد

مدیر فرهنگی، هنری و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با اشاره به در پیش بودن «جشنواره هنرهای محیطی چابهار» گفت: چابهار از تحریم‌ها معاف است اما می‌خواهند آن را ناامن نشان دهند، بنابراین جشنواره‌های هنری می‌تواند این اقدام را کم اثر کند.

دیپلماسی فرهنگی با برپایی جشنواره‌های هنری در مناطق آزاد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نشست خبری «جشنواره هنرهای محیطی چابهار» با حضور علی حسنلو مدیر فرهنگی، هنری و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، محمود مکتبی دبیر جشنواره و «آلپار پیتر» هنرمند مجارستانی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۳۰ بهمن)‌ برگزار شد.

حسنلو در ابتدای این نشست توضیحی درباره مناطق آزاد ارائه کرد و گفت: کارکرد مناطق آزاد حول مباحث اقتصادی است، به همین دلیل در برنامه‌های فرهنگی و هنری هم به سمت اقتصاد هنر رفتیم و موضوع اقتصادی در فرهنگ و هنر برایمان در اولویت است.

وی افزود: در شرایط کنونی و با توجه به مشکلان اقتصادی، با کاستن از زواید سعی کردیم برنامه‌های هنری مناطق آزاد را حفظ کنیم.
به گفته این مقام مسئول، برپایی رزیدنسی(اقامتگاه)های هنری یکی از برنامه‌های اصلی مناطق آزاد است و هر منطقه از مناطق هفتگانه آزاد، ویژگی خاصی دارد و می‌تواند میزبان هنرمندان باشد.

حسنلو گفت: برگزاری جشنواره اولویت ما نیست و خروجی محور اصلی برنامه‌های ما هست، به‌همین دلیل کارگاه‌های هنری را با اساتید بین‌المللی برگزار می‌کنیم. در ماکو تابستان چنین برنامه‌ای را با هنر دیگری احتمالا نقاشی داریم. در قشم و کیش هم رویدادهایی خواهیم داشت.
وی افزود: حدود دو هفته هنرمندان آنجا مستقر هستند و خروجی کارشان به عنوان اثر هنری در همان منطقه می‌ماند. سعی کردیم در هر کارگاه از هنرمندان آن منطقه هم دعوت داشته باشیم تا در کنار هنرمندان حرفه‌ای قرار بگیرند و آموزش ببینند.

مدیر فرهنگی، هنری و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تصریح کرد: بیشتر هزینه‌های جشنواره از طریق اسپانسرهای خارجی تامین می‌شود.

حسنلو درباره همزمانی این رویداد با سالانه هنرهای تجسمی گفت: چابهار در زمستان آب و هوای مطلوبی دارد و میزبان رویدادهای بین‌المللی است و ترافیکی از برنامه‌ها داریم و تداخل موضوعی ندارند اما همکاری زمانی داریم.

وی گفت: چابهار از تحریم‌های آمریکا معاف است به همین دلیل اراده‌ای وجود دارد که این منطقه را نامناسب و ناامن نشان دهند. ما هنرمندان کشورهای خارجی را به این منطقه می‌بریم تا خودشان از نزدیک منطقه و امنیت آن را ببینند تا به واسطه زبان هنر، تبلیغات و تصاویر واقعی از ایران را به کشورهای دیگر که قرار است مراوده اقتصادی داشته باشیم، مخابره کنیم.

* تغییر نگاه هنرمندان جهان به ایران

مکتبی دبیر جشنواره هم در توضیح رویکردهای جشنواره گفت: چابهار به واسطه طبیعت متفاوت و بی‌نظیری که دارد، انتخاب شد. همچنین می‌خواستیم از پایتخت فاصله بگیریم و هنرمندان بومی را دریابیم.

وی افزود: هنر محیطی بر پایه رابطه زندگی معاصرمان با طبیعت شکل می‌گیرد.
این هنرمند درباره دلایل دعوت از هنرمندان مجارستانی گفت: حدود سه سال پیش طی برنامه‌ای در ترانسیلوانیای رومانی، یک دهه هنر محیطی ایران معرفی شد. در همانجا، ورکشاپ مشترکی با هنرمندان مجارستانی برگزار کردیم و سال بعد یک رخداد مشترک در مجارستان داشتیم. به واسطه رابطه‌ای که شکل گرفت، مشتاق بودیم همانطور که هنرمندان ایرانی در مجارستان معرفی شدند، هنرمندان این کشور هم در ایران معرفی شوند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از آغاز جشنواره، نمایشگاهی از هنرمندان مجار در اصفهان داشتیم و در چابهار هم نمایشگاهی از ۲۶ هنرمند مجارستانی برگزار خواهیم کرد. ۴ نفر از این هنرمندان در چابهار حضور خواهند یافت. ۱۱ هنرمند اصلی دیگر ایرانی هستند. مابقی هم بر اساس فراخوان و رزومه دعوت می‌شوند.

وی درباره تفاوت مجسمه‌سازی با هنر محیطی گفت: تأکید زیادی روی همخوانی و هماهنگی آثار با محیط داریم. بنابراین هنرمندان آزاد هستند تا آثاری را مطابق با دریافتشان از منطقه خلق کنند. بنابراین بر خلق آثاری مه ماندگاری دارند، اصراری نداریم.
دبیر جشنواره هنرهای محیطی چابهار ادامه داد: در اختتامیه که ۱۳ اسفند برگزار می‌شود، یک نمایشگاه در نظر گرفتیم.
مکتبی اظهار داشت: نگاهی که دیگر کشورها به ایران دارند، در این جشنواره‌ها می‌تواند تغییر کند. حتی جذب توریست هم می‌تواند افزایش پیدا کند.

* تفاوت توریست با هنرمند خارجی

آلبار پیتر، استاد دانشگاه و از هنرمندان محیطی شناخته‌شده هم در این نشست گفت: سال ۲۰۱۴ در کره با آقای مکتبی دیدار کردم و درباره ایران بیشتر دانستم. فکر می‌کنم هنر ایران به لحاظ کاری سطح بسیار بالایی دارد.
وی افزود: در ترانسیلوانیا – که جزء کشور رومانی اما شهری با فرهنگ و زبان مجار است – یک مرکز هنری با همسرم دارم. این نخستین همکاری‌ام با ایران است.

کارشناس ارشد مجسمه‌سازی گفت: آثار از دو رویداد هنری (سمپوزیوم آرت) انتخاب شده و قرار است این آثار در نمایشگاه چابهار هم به نمایش درآید.

این هنرمند برجسته مجارستانی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره کاهش صادرات ۳۸ درصدی کشورش به ایران در ۹ ماهه اخیر و امکان دسترسی او به مقامات بلندپایه درباره اصلاح ذهنیت آن‌ها گفت: وقتی به کشورم برگردم، هنر ایران را برای افراد بلندپایه معرفی و پرزنت می‌کنم.

یک مرکز هنری در بوداپست وجود دارد که وی لفزود: مرکز مهمی برای ایران و مجارستان است و آموزش فارسی هم دارد، ماحصل سفر به ایران را با مدیر این مرکز در میان خواهم گذاشت.

مکتبی گفت: وظیفه هنرمندان نمی‌دانم که لزوما بخواهند ذهنیت سیاستمداران را تغییر دهند و مباحث اقتصادی را جابجا کنند. تا همین الان چندین خبر از برنامه در روزنامه‌های مجار کار شده که اثرگذار است.

حسنلو هم اظهار داشت: هنرمندان به دلیل داشتن روحیات مستقل، وابسته به دولت‌ها نیستند و در مجامع هنری که حضور می‌یابند، دیدگاهشان می‌تواند اثرگذار باشد. بنابراین حضور هنرمندان در ایران و دیدن پیشرفت‌ها، تصویر آن‌ها از کشورمان را که تحت تأثیر رسانه‌های غربی است، تغییر می‌دهد.

مدیر فرهنگی، هنری و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد گفت: بر همین اساس، ما توریست دعوت نمی‌کنیم بلکه افرادی را دعوت می‌کنیم که در کشور خودشان تأثیرگذار هستند. این راهی است که برای ما جواب داده و آورده‌اش به نسبت هزینه‌ای که می‌کنیم، بیشتر است.

انتهای پیام/