استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 583963
یکشنبه - 2 دی 1397 - 22:59
روزنامه خراسان شمالی منتشر کرد

دیوارهای شهر خالی از هویت / ظرفیت هنری در دیوارنگاره‌ها مغفول مانده است

روزنامه خراسان شمالی در شماره امروز خود به بررسی موضوع وضعیت استفاده از ظرفیت هنری در بازطراحی و مناسب‌سازی دیوارهای شهری پرداخته به‌نحوی‌که صاحب‌نظران این عرصه از غفلت در استفاده از ظرفیت هنر خبر می‌دهند.

دیوارهای شهر خالی از هویت / ظرفیت هنری در دیوارنگاره‌ها مغفول مانده است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد، روزنامه خراسان شمالی در شماره امروز (یکشنبه) به وضعیت امکان هنرمندی بر روی دیوارهای شهری بجنورد پرداخته و نوشته است؛

چند سالی است که پیکر بی‌جان دیوارهای شهر با قلم‌موی اهالی هنر رنگ گرفته و  نقوشی روی آن حک‌شده است، اما این‌همه ماجرا نیست و در کنار این نقوش هستند خیابان‌هایی که از عناصر هویت‌ساز شهری خالی‌اند و تنها رنگ‌بر دیوارهای شهر خودنمایی می‌کند. ازآنجایی‌که به باور بسیاری از کارشناسان هنری، نقاشی دیواری پل ارتباطی بین گالری‌ها و مردم عادی و معرف فرهنگ و تاریخ یک شهر و کشور است و از سوی دیگر می‌تواند حکم سندی هویت‌ساز باشد، لزوم توجه و بهره‌گیری ازاین‌گونه هنری، با استفاده از ظرفیت جامعه فرهنگی و هنری ضروری به نظر می‌رسد.

یکی از شهروندان بجنوردی ضمن انتقاد از تصویرسازی‌های صورت گرفته بر دیوارهای شهر درباره اهمیت نقاشی دیواری به لحاظ تأثیر قدرتمند بصری آن در آفرینش زیبایی و آرامش فضای شهری می‌گوید: بسیاری از خیابان‌های شهرمان از نقوش خالی هستند و متولیان تنها با پاشیدن رنگ‌بر درودیوار شهر سعی در تغییر فضای آن دارند غافل از این‌که این امر هیچ تأثیری بر آرامش روانی و هویت بخشی به شهر ندارد.

«محمدی» دلیل این امر را بی‌توجهی مسئولان به مقوله هنر می‌داند و خواستار تغییر نگاه مسئولان مربوطه و به‌کارگیری ظرفیت‌های خوب هنری برای تغییر در فضای شهری می‌شود.

یکی از فعالان و علاقه‌مندان به فعالیت‌های هنری از نقاشی‌های دیواری به‌عنوان یک نمایشگاه یاد و اظهار می‌کند: بسیاری از خیابان‌های شهر از این نمایشگاه هنری خالی است، ضمن این‌که آثاری هم که در برخی از دیوارهای شهر نقش بسته متناسب با فضاها و مکان‌های در نظر گرفته‌شده نیست.

هرچند این هنرمند علاقه‌مند، برخی حرکت‌های صورت گرفته با بهره‌گیری از ظرفیت ادبیات کهن را ارزشمند و زمینه‌ساز آشنایی نسل امروز با بخشی از تاریخ و فرهنگ این سرزمین می‌داند اما لازمه فعالیت اهالی هنر در این زمینه را بهره‌گیری از ظرفیت فعالان این عرصه در شاخه‌های مختلف هنری بیان می‌کند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد کمتر به آن توجه شده است.

وی تدوین شناسنامه را برای نقاشی‌های دیواری که بتواند به‌عنوان یک سند هویت، مخاطب را با نقاشی درگیر کند ضروری می‌داند.

«روشن‌ضمیر» از فعالان عرصه خوشنویسی و نقاشی‌خط در سطح ملی است که به‌ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت هنر خوشنویسی و خلأ استفاده از این هنر در فضای شهری می‌پردازد و می‌گوید: از این ظرفیت استفاده نمی‌شود و دلیل آن شاید عجین نبودن افراد با خوشنویسی در فضای شهری و بیگانه بودن  بخش زیادی از مخاطبان با تابلوی نقاشی‌خط است.

وی لازمه آن را تغییر نگاه مدیران شهری و بهره‌گیری از ظرفیت فعالان این عرصه اظهار می‌کند و از اشتیاق خود برای اجرای آثارش در بخشی از شهر سخن می‌گوید، بدون آنکه درگیر فضای کپی‌رایت و حقوق معنوی آن باشد.

یک استاد زبان و ادبیات فارسی هم بابیان این‌که خوب است مسئولان شهر در خصوص نقاشی‌هایی که بر دیوارهای شهر کشیده و به نمایش گذاشته می‌شود با متخصصان و کارشناسان ادبیات مشورت یا با وزارت علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش رایزنی کنند تا در تمام شهرها شاهد طرح‌هایی الهام‌بخش، پیام‌آور و بازگوکننده معانی مهمی از عناصر موجود در این مقوله باشیم، اظهار می‌کند: ادبیات لایه‌های بسیار پنهانی دارد و آنچه را که روی دیوارهای شهر می‌بینم درک این معناست که مسئولان شهر و شهرداری و سایر دستگاه‌های فرهنگی توانسته‌اند وجود عنصر ملیت و بازگشت پررنگ  ذهن  اجتماعی به ملیت و جست‌وجوی دگرباره هویت ایرانی را خوب ببینند اما این کافی نیست.

«اسعدی» به طرح و نقوش به‌کاررفته در برخی از خیابان‌های شهر با بهره‌گیری از ظرفیت شاهنامه اشاره و بر تأثیرگذاری آن تأکید می‌کند و می‌افزاید: یکی دیگر از موضوعاتی که می‌توانیم بر دیوارهای شهر خود تثبیت و در ذهن مردم یادآوری کنیم جلوه‌هایی از ادب و فرهنگ بومی است.

وی ادامه می‌دهد: مشورت، رایزنی و همکاری نهادهای فرهنگی شهر با شاعران و نویسندگان محلی به‌عنوان بخشی از ادبیات بومی و فرهنگ ایران‌زمین ضروری است.

وی خاطرنشان می‌کند: در بسیاری از کشورهای جهان برای تأثیرگذاری بین نهادهای فرهنگی و اجتماعی هماهنگی وجود دارد و امیدوارم مسئولان درک کنند بدون وجود ادبیات و سرمایه‌های ادبی و فرهنگی، شهر آرمانی و ایده آل ما که دربردارنده فرهنگ ایرانی باشد یا ساخته نمی‌شود یا اگر ساخته شود کامل نخواهد بود.

مسئول ستاد زیباسازی شهرداری بجنورد ضمن گلایه از انتقادهای صورت گرفته، می‌گوید: تا زمانی که طرح‌ها ارائه نشود و رودررو باهم لب به سخن نگشاییم، راه به‌جایی نخواهیم برد.

«امینی» می‌افزاید: این در حالی است که تاکنون بسیاری از افرادی که طرح‌هایشان را ارائه کرده‌اند، آثارشان پذیرفته و به تصویر کشیده شده و کسی دست‌خالی برنگشته است.

وی به تصویر کشیدن آثاری متناسب بانام خیابان را از اقدامات صورت گرفته در راستای فرهنگ‌سازی بیان و اضافه می‌کند: این برنامه به شکل گسترده‌تر ادامه دارد و لازمه تحقق آن  قرار گرفتن هنرمندان در کنار ماست.

وی به تشکیل کارگروه تخصصی در ستاد زیباسازی اشاره می‌کند و می‌گوید: در این کارگروه نیازسنجی صورت می‌گیرد و نحوه عملکردها بررسی می‌شود.

انتهای پیام/