اینترنت و شبکه » فناوری و ارتباطات
کد خبر : 184896
چهارشنبه - 29 آذر 1396 - 14:31

دیجی‌کالا با فروش ویژه یلدا به دنبال یک تغییر بزرگ است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تا کنون از خود پرسیده‌اید که چرا کمپین‌های فروشگاه‌های بزرگ ایران در یلدا و جمعه سیاه برگزار می‌شوند و اساساً این کمپین‌ها چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ این پرسشی بود که امروز مدیران دیجی‌کالا در نشست خبری با اصحاب رسانه پاسخ صادقانه‌ای به آن دادند؛ پاسخی که ریشه در تلاش […]

دیجی‌کالا با فروش ویژه یلدا به دنبال یک تغییر بزرگ است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تا کنون از خود پرسیده‌اید که چرا کمپین‌های فروشگاه‌های بزرگ ایران در یلدا و جمعه سیاه برگزار می‌شوند و اساساً این کمپین‌ها چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ این پرسشی بود که امروز مدیران دیجی‌کالا در نشست خبری با اصحاب رسانه پاسخ صادقانه‌ای به آن دادند؛ پاسخی که ریشه در تلاش برای تغییر یک عادت در میان کاربران ایرانی دارد.

سعید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا در این باره گفت: «هدف این کمپین‌ها، فروش بیشتر و سود مقطعی نیست. این یک هدف جانبی است. هدف اصلی، جذب مشتری در این صنعت جدید است. ما نیاز داریم در فردی که عادت به خرید آفلاین دارد، انگیزه ایجاد کنیم تا به یک مشتری آنلاین تبدیل شود.»

حمید محمدی هم با تایید همین موضوع گفت: «این نوع کمپین‌ها، باعث می‌شود تا مقاومت افرادی که به خرید آنلاین عادت پیدا نکرده‌اند از بین برود. پس از این کمپین، فرد دیگر دارای یک تجربه خرید اینترنتی است و مقاوم ذهنی کمتری نسبت به یک خرید آنلاین دارد.»

بر اساس نظر کارشناسان، سهم خرده فروشی آنلاین در ایران حدود نیم درصد از کل بازار خرده فروشی است. این در حالیست که دیجی‌کالا در ۱۱ سال گذشته تلاش کرده تا فرهنگ خرید آنلاین را برای کاربران ایرانی به یک عادت تبدیل کند. اما آیا با توجه به سهم ذکر شده، دیجی‌کالا عملکرد قابل قبولی داشته است؟ این موضوع را با مدیرعامل دیجی‌کالا مطرح می‌کنم و او نیز با تایید این درصد به دیجیاتو می‌گوید:

«از عملکرد خودمان اصلاً راضی نیستیم. چراکه عملکرد ما در این رقم زیر یک درصدی برای سهم خرده فروشی آنلاین متبلور است. مرجع مشخص و قابل اعتمادی جهت تعیین این سهم وجود ندارد اما تخمین ما نیز بین نیم تا یک درصد برای بازار آنلاین است. این رقم در ترکیه حدود ۳ درصد، در چین حدود ۱۴ درصد، در انگلستان ۱۲ درصد و در آمریکا ۸ درصد است. در واقع کشورهای جوان و تحصیل‌کرده سهم بالاتری از خرده فروشی آنلاین دارند. کشور ایران با توجه به بافت جمعیتی، جمیعت جوان، تحصیلات و علاقه مردمش به فناوری، باید به سهم ۳ الی ۴ درصدی می‌رسید. از طرفی سهم زیر یک درصدی ما، نشان‌دهنده پتانسیل موجود در بازار خرده فروشی آنلاین است. این سهم پایین همچنین نشان دهنده کم کاری اهالی تجارت الکترونیک در کشورمان است. بخشی از موضوع هم به الگوهای فرهنگی و اجتماعی برمی‌گردد. به هر حال تمایل به خرید اینترنتی به اندازه سایر کشورها در ایران وجود ندارد.»

به گفته مدیرعامل دیجی‌کالا، این فروشگاه برنامه دارد تا در چند روز حراج مربوط به یلدا، حدود یک میلیون کالا به فروش برساند و رقم ۱۵ میلیون بازدید روزانه را ثبت کند. همچنین ۵۰ هزار کالا با نشان یلدا علامت‌گذاری شده‌اند که مشخص می‌کند فقط همین کالاها دارای تخفیف یلدا هستند؛ تخفیفی که بر اساس گفته مدیران ارشد دیجی‌کالا، هدف اصلی‌اش ترغیب کاربرانی است که هنوز خرید آنلاین انجام نداده‌اند و در برابر این تجربه مقاومت می‌کنند.

پس از کنفرانس خبری و در گفتگویی خصوصی‌تر، علت به مشکل خوردن سایت‌های فروشگاهی در زمان‌های پربازدید را از سعید محمدی جویا شدم. او در پاسخ، جمعه سیاه را مثال می‌زند که در آن دیجی‌کالا برای کمتر از یک ساعت از دسترس خارج شد. وی علت را بازدید فراتر از انتظار بیان می‌کند اما علت اصلی پیش آمدن چنین مشکلاتی را عدم وجود سرویس‌های ابری معتبر در ایران به دلیل وجود تحریم‌ها می‌داند:

«دلیل این مشکلات یک چیز است: ما در ایران امکان دسترسی به سرویس‌های ابری شرکت‌های معتبر مثل آمازون و گوگل را نداریم. اگر توجه کنید در جمعه‌های سیاه آمازون یا علی‌بابا این اتفاق‌ها رخ نمی‌دهد. واقعیت این است که آنها سرویس‌های ابری قابل توسعه دارند ولی چنین سرویسی در ایران موجود نیست. سرویس‌های ابری در ایران تنها CDN هستند و نمی‌توانیم وب‌سرویس‌ها را در آن داشته باشیم.»

زومیت/۲۲۵