فرهنگ و هنر » میراث فرهنگی و گردشگری
کد خبر : 561046
شنبه - 17 آذر 1397 - 21:37
ثبت ملی سه بنای تاریخی در تهران

دو بنای حاشیه‌دار تهران عاقبت بخیر شدند

دو بنای تاریخی حاشیه‌دار تهران و کاروانسرای شاه‌عباسی بالاخره در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند تا شاید از این به بعد توجه بیشتر و مشکلات کمتری در نوع کاربرد آن‌ها به وجود آید.

دو بنای حاشیه‌دار تهران عاقبت بخیر شدند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اعلام کرد: «کاروانسرای شاه عباسی» ، «کارخانه سیمان شهرستان ری» و «عمارت و سر درهای قرار گرفته در ضلع شمالی و شرقی پلیس آگاهی تهران بزرگ» در خیابان وحدت اسلامی ۱۴ آذر در کمیته ثبت آثار تاریخی تأئید شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

وی با بیان این‌که حفظ و احیاء میراث فرهنگی هیچ منافاتی با توسعه شهری نداشته و باعث تقویت تعلق شهری شهروندان و هویت بخشی به داشته‌های فرهنگی بین اقشار جامعه می‌شود، اظهار کرد: ثبت بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی اولین گام در حفظ و صیانت از میراث فرهنگی کشور است اما نباید تنها به این اتفاق بسنده کرد و برای احیاء و مرمت بناهای تاریخی از مشارکت نهادهای متولی که در بهره‌برداری از این آثار سهیم می‌شوند، استفاده کرد.

کارخانه سیمان شهرری را می‌توان سردمدار حاشیه‌های ایجاد شده در بین این سه بنای تاریخی دانست که در طول یک سال گذشته برای آن‌ به وجود امده‌اند. در طول سال‌های گذشته وضعیت کتیبه‌ی «دم شیر قاجاری» قرار گرفته در این کارخانه که امروز دیگر این فضا را مالک آن کتیبه می‌دانند، حاشیه‌هایی را برای این فضای صنعتی که حتی گاهی اوقات محل تشکیل کلاس‌های دانشجویان رشته‌های مرتبط نیز هست، به وجود آورده بود.

از سوی دیگر، انتخاب این مکان به عنوان لوکیشن هفدهمین قسمت از سریال پایتخت که بسیاری آن را یکی از پرهیجان‌ترین و شوک‌آورترین صحنه‌های سریال پر بیننده پایتخت” می‌دانستند، به نام بیابان‌های “لازقیه” سوریه نیز حاشیه‌های بیشتری را برای این کارخانه ایجاد کرد. در بخشی از این قسمت از سریال، داعشی‌ها کارخانه سیمان شهرری را به گلوله بستند و چند ماشین را منفجر کردند، حتی در قسمت پایانی آن هم خانواده محاصره شده بین داعشی‌ها مجبور به تخریب بخش‌هایی از دیوار می‌شوند تا خود را نجات دهند.

نمایش این صحنه‌ها در سیمای ملی با واکنش‌های فراوانی از سوی دوستداران و حتی مسئولان میراث فرهنگی مواجه شد، چون اتفاقات رخ داده در بنایی تاریخی و واجد ارزش شناخته شده رخ داده بودند که اداره میراث فرهنگی شهرری در آن زمان پرونده‌ی ثبتی آن را در دست تهیه داشت، تا این‌که در نهایت طراح صحنه و کارگردان “پایتخت” اعلام می‌کنند از تاریخی بودن و حتی در تهیه‌ی طرح موزه‌ی میراث صنعتی برای این کارخانه قدیمی اطلاع داشته‌اند و بر همین مبنا همه‌ی صحنه‌های درگیری را به صورت جلوه‌های ویژه جلو برده‌اند.

در اواسط مهرماه، حضور تیم تهران‌گردی مسجد جامعی در عمارت آگاهی شاپور به مناسبت روز تهران با حضور محمدعلی افشانی، شهردار وقت تهران، مسئولان شهری نسبت به مرمت در حال انجام ساختمان قاجاری آگاهی شاپور معترض شدند، آن‌ها معتقد بودند اقداماتی که روی بخش‌های تاریخی این مجموعه در جال انجام است، بر اساس ضوابط میراث فرهنگی نیست. حتی محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم در همان زمان، این بحث را به صحن علنی شورای شهر تهران کشاند و از روند مرمت عمارت کلاه‌ فرنگی شاپور گلایه کرد.

در یک جدال حدود ۱۵ روزه، مسئولان میراث فرهنگی و احمدرضا حشمتی، ناظر میراث فرهنگی در پروژه مرمت عمارت کلاه‌فرنگی آگاهی شاپور،  در مورد این اعتراضات مطرح کردند که «کسی که چهار بنای تاریخی را دیده باشد، به اصول مرمتی مسلط تر است و می‌تواند تشخیص دهد کدام بخش مرمتی جدید و کدام قدیمی‌تر است. ایرادمان را اصولی و کارشناسانه مطرح کنید و اگر کار بدی کرده‌ایم، بگویید.»

آذرماه سال گذشته، محسن هاشمی مدیر پروژه بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان و پیاده‌راه حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در شهرری از پایان مرمت کاروانسرای عباسی در این بخش تاریخی از تهران نیز خبر داد. «مرمت این کاروانسرا با نظارت اداره میراث فرهنگی شهرری از خرداد امسال آغاز و ایوان‌های شرقی، جنوبی، و شمالی ، جداره‌های داخلی و ۱۷کاربری خارجی آن مرمت و بهسازی شد.»

او مرمت این کاروانسرا را بخشی از مجموعه‌ی پروژه‌ی «بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان و پیاده راه حرم عبدالعظیم حسنی» دانسته بود که توسط معاونت تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی از فروردین امسال به اجرا درآمده و اعتباری بالغ بر ۲۹۰ کاربری با پیرایش از الحاقات فرسوده و زواید با تابلوهای یکپارچه و با تزیینات هم پیوند با حرم شاه عبدالعظیم جداره سازی و ساماندهی شدند.»

انتهای پیام/