به گزارش پایگاه خبری ربیع، بسم‌الله الرحمن الرحیم
به فاصله کوتاهی پس از تعریف و تمجید ترامپ از ملک سلمان پادشاه عربستان که وی را «دوست صمیمی» خود معرفی می‌کرد، پلیس ترکیه جسد مثله شده جمال قاشقچی را در حومه اسلامبول کشف کرد.
جمال قاشقچی یکی از منتقدین رژیم فاسد عربستان بود که برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری عربستان در اسلامبول مراجعه کرده بود اما هرگز از آنجا خارج نشد. نامزد وی که در بیرون ساختمان کنسولگری در انتظار قاشقچی بود، مراتب نگرانی خود را از فاجعه‌ای که در شرف وقوع بود به پلیس ترکیه اعلام کرد. پلیس و نظام قضائی ترکیه ضمن پیگیری موضوع، واکنش‌های متناقضی را از کنسولگری عربستان دریافت کردند. ابتدا سعودی‌ها ورود قاشقچی به ساختمان کنسولگری را به کلی انکار کردند سپس ادعا کردند که وی وارد ساختمان شده و پس از انجام کارهایش از آنجا خارج گردیده است. اما پلیس ترکیه با مشاهده فیلم‌های مربوط به دوربین‌های نظارتی که عمدتاً به خاطر افزایش امنیت کنسولگری نصب گردیده، مطمئن شد قاشقچی وارد شده اما خروجی در کار نبوده است.
پیگیری‌های بعدی مطلقاً به جائی نرسید اما سرانجام دیروز اعلام شد پلیس ترکیه پیکر مثله شده جمال قاشقچی را در حومه شهر اسلامبول پیدا کرده است. اگرچه این واقعه، غم انگیز و تکان دهنده‌ای به نظر می‌رسد ولی از خلق و خوی وحشیانه آل سعود چنین رفتاری دور از انتظار نیست و نخستین بار هم نیست که آنها برای سرکوب کردن مخالفین رژیم آل سعود به چنین جنایاتی متوسل می‌شوند.
این جنجال تازه‌ای است که احتمالاً آل سعود برای مسکوت گذاشتن آن و سرپوش گذاشتن بر شرارتهای خود به ریخت و پاش‌های نجومی متوسل خواهد شد و چه بسا که تا همین لحظات هم برای به فراموشی سپردن موضوع، مسئله مختومه تلقی شده باشد و پرونده‌اش تا ابد، مفتوح بماند ولی سرنخی به کنسولگری عربستان مرتبط نشود. آل سعود در ریخت و پاش‌های این چنینی، ید طولائی دارند و در فاجعه خونین منا که بیش از ۷ هزار تن در آن سرزمین به شهادت رسیدند، سعودی‌ها با ریخت و پاش‌های فراوان به دولتها و دولتمردان سست عنصر، مسئله را فیصله دادند و دیگر کمتر کشور یا دولتی به خاطر بی‌کفایتی آل سعود سخنی به میان آورد! آن مسئله با فاجعه کنونی بسیار متفاوت و غیرقابل مقایسه است، چرا که این آخرین دسته گلی که سعودی‌ها به آب داده‌اند، یک جنایت وحشیانه و تمام عیار محسوب می‌شود که راهکاری برای فرار از مسئولیت، قابل تصور نیست. شواهد موجود، ورود قاشقچی جدیدترین قربانی شرارتهای آل سعود به ساختمان کنسولگری را مستنداً ثبت کرده ولی سعودی‌ها به هر حیله‌ای که متوسل شوند، قطعاً با دردسر بزرگی مواجه شده‌اند و به دنبال راهکاری هستند تا برای توجیه اینهمه شرارت و فاصله گرفتن از اصل ماجرا به آن متوسل شوند.
در تاریخ ثبت است که یکی از کارگزاران و نزدیکان آل سعود که به علت مشاهده شدت و دامنه شرارت‌ها و فساد سازمان یافته درون خاندان فاسد آل سعود از آنها فاصله گرفته و در بیرون سالن بود، کتابی درباره ابعاد فساد ریشه‌دار درون ساختار قدرت دربار سعودی منتشر و برخی اسرار سعودی‌ها را برملا کرده بود. ولی با خوش خدمتی برخی گروه‌های مزدبگیر فلسطینی مستقر در لبنان، وی از لبنان ربوده شد و توسط پست دیپلماتیک! به ریاض ارسال گردید و در جمع شاهزادگان فاسد دربار سعودی به صورت دستجمعی برای قتل وی اقدام کردند و سرانجام پرونده برای همیشه با معجزات دلارهای نفتی سعودی‌ها مختومه شد.
اکنون دستگاه دیپلماسی آمریکا هم دچار دردسرهای بزرگی شده و تلاش بر این است که از یکطرف آمریکای ترامپ از این جنایت آشکار فاصله بگیرد و از سوی دیگر تا سرحد امکان به سعودی‌ها کمک شود که از مهلکه و بدنامی بیشتر نجات یابند. واشنگتن اعلام کرده که اگر مسئله صحت داشته باشد، لازم است در روابط با سعودی‌ها تجدیدنظرهائی صورت گیرد. لکن در عالم سیاست، بده بستانهائی در کار است که گاهی مسئله از اساس تکذیب می‌شود یا به گونه‌ای دیگر برای آن داستان سرائی‌های پلیسی را تدارک می‌بینند. «مجتهد» یکی از کسانی که افشاگری‌هایی را از درون خانواده فاسد سعودی‌ها به بیرون منعکس می‌کند، فاش کرده که یکی از شاهزادگان سعودی‌ها به دنبال این جنایت بوده و در پشت پرده این رازها قرار دارد ولی در شرایطی که بن سلمان ولیعهد، ده‌ها شاهزاده و رقیب را به صورت فله‌ای بازداشت کرده و همچنان در بازداشت نگهداشته، این شاهزاده به غیر از خود بن سلمان چه فرد دیگری ممکن است باشد که برای مخالفین بتواند حکم مرگ و مثله شدن صادر کند؟
احتمال قوی‌تر اینکه شاید بر اثر فشار دولت و رسانه‌های ترکیه قرار بر بازرسی احتمالی درون کنسولگری بوده و صلاح بر این دیده شده که پیکر مثله شده جمال قاشقچی به حومه شهر اسلامبول فرستاده شود تا بلکه مسئله صورت و ابعاد دیگری پیدا کند و از کنسولگری رفع محاصره شود! واقعیت امر هرچه باشد، سعودی‌ها دچار بحران تازه‌ای شده‌اند و قتل فجیع قاشقچی را به هر کسی نسبت دهند، در صدر فهرست متهمان اصلی قرار دارند که چگونه ممکن است فردی برای ثبت ازدواجش به کنسولگری عربستان وارد شود ولی عملاً با پای خودش وارد قتلگاهش شده باشد و روزهای بعد، پیکر تکه پاره شده آقای داماد از حومه اسلامبول پیدا شود؟ دربار فاسد سعودی پس از کودتای داخلی بن سلمان علیه سایر شاهزادگان دچار سردرگمی و آشفتگی فراوانی شده و بن سلمان هم از جنون قدرت رنج می‌برد. او هر کاری می‌کند که جانشین بلامنازع ملک سلمان پادشاه فرتوت و از کار افتاده عربستان شود به زیانش تمام می‌شود. کسی چه می‌داند؟ شاید فردا کاسه صبرش لبریز شود و همین بلا را بر سر پدر هم بیاورد! دوستان نادان ترامپ، ظاهراً گوی سبقت را در بلاهت و نادانی از هم ربوده‌اند.