به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از البرز، مجتبی محرمی پیش از ظهر امروز در سمینار علمی «آخرین یافته‌های تحقیقاتی بیماری نیوکاسل» در کرج، با اشاره به وضعیت کشورمان در حوزه تولید سرم و واکسن اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد از واکسن های مورد نیاز طیور در کشور توسط موسسه رازی در البرز تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری نیوکاسل در میان طیور تا حد زیادی کنترل شده است، اظهار کرد: سطح فارم‌های تخم‌گذار تلفات شدید را برای طیور ایجاد می کند.

معاون تحقیقات موسسه سرم سازی رازی، با اشاره به اینکه بیماری های آنفولانزای فوق حاد و نیوکاسل در بین طیور خسارات صنعت طیور را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد، بیان کرد: با اقداماتی در حوزه دامپزشکی انجام شد و همچنین گستردش واکسیناسیون و افزایش تولید واکسن توسط سرم‌سازی‌ها، نسبت به کنترل این بیماری در کشور موفق شدیم.

محرمی در رابطه با سمینار «آخرین یافته‌های تحقیقاتی بیماری نیوکاسل» افزود: محققین و کارشناسان مرتبط، در این سمینار گزارش و عملکرد خود را ارائه می دهند و تبادلات علمی در سطح خوبی صورت خواهد گرفت تا بتواند راهگشای مشکلات و چالش های بعدی باشد.

معاون تحقیقات موسسه سرم‌سازی رازی در ادامه به مقایسه تولید واکسن داخلی و مشابه خارجی که به کشور وارد می‌شوند، اشاره کرد و افزود: واکسن‌های تولید داخل مزیت های بیشتری نسبت به مشابه خارجی خود دارند و دنیا نیز دانش فنی سرم‌سازی ایران را باور کرده است؛ ما در این دانش در بالاترین سطح بین‌المللی قرار داریم.

محرمی اضافه کرد: مهمترین بیماری تنفسی طیور، نیوکاسل است که اگر درست مدیریت نشود مشکلات بسیار جدی ایجاد خواهد کرد.

 انتهای پیام/پ/۱۱۰۲/ح