سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 669795
پنجشنبه - 23 اسفند 1397 - 09:15
راست گفتار :

دنیای ماشینری سمبلیک و قابل تعمیم به کل جامعه است

کاظم راست گفتار کارگردان سینما عنوان کرد: ماشینری آیینه‌ای از جهان امروز ما است، آدم‌هایی که موقعیت زندگی‌شان تغییر می‌کند و این تغییر باعث عملکرد اشتباه آنها می‌شود.

دنیای ماشینری سمبلیک و قابل تعمیم به کل جامعه است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، نمایش ماشینری به کارگردانی هادی حوری مدتی است در اداره تئاتر خانه نمایش در حال اجرا است و اکنون به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود.

کاظم راست گفتار، کارگردان سینما که به تازگی به تماشای این نمایش نشسته ، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس گفت: مضمون نمایش متوجه شرایط کنونی جامعه ماست. در این نمایش آدم‌ها در موقعیتی قرار می‌گیرند که باعث می‌شود زندگی‌شان عوض شود و این تغییر باعث عملکرد اشتباه آنها می‌شود.

وی با اشاره به دنیای نشانه شناسانه نمایش افزود: به نظرم اشاره به فضای کارگری تنها فرمی سمبلیک بود و نمایش به جهان بزرگتری که به کل جامعه تعمیم پیدا می‌کند اشاره دارد.

وی در ادامه افزود: ماشینری با این تحلیل آیینه‌ای است از جهان امروز ما است و برعکس اگر بخواهیم آن را اشاره‌ای به پرولتاریا و ارزش‌های نظری نظام فکری کارگری مرتبط بدانیم خیلی راه به جایی نمی‌بریم.

وی در ادامه افزود: نمایش ماشینری درباره وضعیت چند کارگر است که تغییرات در بخشنامه‌ها زندگی آنان را دچار نابسمانی می‌کند. ماشینری به زندگی‌های ساده‌ای می‌پردازد که سودجویی و ناآگاهی واحدهای مدیریتی، آن را به پیچیدگی و حواشی نامطلوب می‌کشاند و نشان می‌دهد چگونه اشکال در چرخه تولید آن را به سیستمی ناکارآمد تبدیل می‌کند.

در این نمایش سعید جاودان، ریحانه جعفری، فرزاد دشتی، نگار شهبازی، نوید غفوری، مهلا قدوسی، محمد مهدی کیان، عیسی محمدی و علیرضا موسوی به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: کارگران مشغول کاراند. آنها برای گذران زندگی ناچار به در خواست و دریافت مساعده‌اند. اما بخش نامه‌های اداری مانع این کاراند. از سویی کارگران در پی یافتن تدابیری اند تا بتوانند مساعده‌شان را دریافت کنند. ناهماهنگی‌ها و تدابیر اتخاذ شده باعث ایجاد موقعیت‌ها و ماجراهای عجیبی می‌شود و…

دیگر عوامل این نمایش عبارت‌اند از: دستیار صحنه و لباس: مهتاب خواجه، مدیر صحنه: ایمانه بهنام جم، منشی صحنه فائزه زکاوتی، ساخت دکور: محمد باقر باقری، مشاور رسانه‌ای: احمد عظیمی. همچنین هلیا میرهادی ، طراحی صحنه و لباس و نوید غفوری موسیقی این اثر را بر عهده دارند.

نمایش ماشینری تا ۲۴ اسفند هر روز ساعت ۲۰ در خانه نمایش، اداره تئاتر به آدرس میدان فردوسی، بالاتر از خیابان ایرانشهر، خیابان موسوی(فرصت)، کوچه محمد آقا، پلاک ۲۴ اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/