تحلیل ها » تولیدی » خبر دریافتی
کد خبر : 467968
دوشنبه - 16 مهر 1397 - 09:31
سرمقاله جهان صنعت/

دلواپسان به مثابه ترامپ

« دلواپسان به مثابه ترامپ » عنوان نگاه نخست روزنامه جهان صنعت به قلم نادر کریمی‌جونی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

دلواپسان به مثابه ترامپ

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مانند دونالد ترامپ دلواپسان مخالفت خود را با اتهام‌زنی آغاز کردند. در واقع همان‌طور که دونالد ترامپ پیش از انجام کار یا اقدام برای رسیدن به هدف، کار خود را با دروغگویی، اتهام‌زنی و جوسازی آغاز می‌کند دلواپسان نیز همین تکنیک را به کار می‌برند.
از مدت‌ها پیش دلواپسان در فضاهای مجازی و واقعی هیاهوی بسیار راه انداخته بودند تا از تصویب لوایح مبارزه با تامین مالی تروریسم جلوگیری کنند. این تلاش‌ها ابتدا با دروغگویی و اتهام‌زنی آغاز شد. در این اتهام‌زنی‌ها، موضوع فروش استقلال کشور، خیانت، تسلیم در برابر بیگانه و تسلیم مقامات نظامی- امنیتی ایران به بیگانگان مطرح شده بود. به علاوه دلواپسان و اصولگرایان افراطی در مورد استیلای بیگانگان هشدار می‌دادند. در این‌باره تکنیک عوام‌فریبی هم مورد استفاده افراطیون قرار گرفت و با صدای بلند اعلام می‌کردند که چنانچه روحانی تضمین دهد مشکلات کشور با تصویب این لوایح حل خواهد شد و در غیر این صورت او (روحانی) عدم کفایت خود را خواهد پذیرفت و از سیاست کناره‌گیری خواهد کرد، ما (افراطیون) حاضر خواهیم بود این لوایح را تصویب کنیم. البته می‌توان در مقابل از دلواپسان خواست چنانچه مخالفت‌شان با رویه‌های متعارف و عاقلانه مشکلات کشور را حل نکرد آن‌گاه دلواپسان و افراطیون برای همیشه با فعالیت‌ها و فضای سیاسی کشور خداحافظی کنند. با این همه استقبال سرد افکار عمومی و سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ادعاها و هشدارهای دلواپسان، افراطیون را از پیگیری اهداف‌شان و جلوگیری از پیوستن ایران به FATF ناامید نساخت. دیروز در مجلس دلواپسان نه فقط به دروغگویی درباره سابقه و نحوه تصویب برجام در مجلس پرداختند بلکه با اتهام‌زنی و جوسازی، تلاش کردند موافقان را از دادن رای به نفع تصویب این لایحه بازدارند. روشن است که همه این اتهام‌زنی‌ها و جوسازی‌‌ها نتوانست افکار عمومی و حتی همکاران دلواپسان در پارلمان را قانع سازد. به همین دلیل دیروز و با وجود اصرار مخالفان و افراطیون، این لایحه به تصویب رسید. گمان نویسنده آن است که اگر دلواپسان مانند ترامپ قدرت داشتند به‌طور یکجانبه بازی را بر هم می‌زدند تا از این تصویب و موفقیت دولت تدبیر و امید جلوگیری کنند.
دلواپسان اکنون نیز مانند نمونه آمریکایی خود برای به هم زدن بازی و زیر پا گذاشتن قواعد دموکراسی تلاش خواهند کرد. در وهله اول دلواپسان به شورای نگهبان فشار وارد می‌کنند تا از نهایی شدن تصویب این لایحه جلوگیری و زمینه بازگشت آن را به صحن مجلس مهیا کند. در این صورت احتمالا حامیان دلواپسان در شورای نگهبان از تایید این لایحه پرهیز خواهند کرد و بدین‌ترتیب لوایح به مجلس بازمی‌گردد و با اصرار نمایندگان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود. این اقدام سرانجام می‌تواند با رای مثبت مجمع، به پایان برسد و زمینه پیوستن ایران به این معاهده بین‌المللی را فراهم کند.
اما همچون ترامپ که از ناکامی‌ها درس نمی‌گیرد و لجوجانه بر سر مواضع خویش پای می‌فشارد دلواپسان نیز کودکانه بر مواضع‌شان لجبازی می‌کنند و منازعه را به زمین‌های دیگر می‌کشانند. همین حالا اخباری درباره اصرار بر استیضاح برخی وزرا و طولانی‌تر شدن فهرست استیضاح‌شوندگان به گوش می‌رسد. دلواپسان علاوه بر این درباره ریزش‌ها و برکناری برخی اعضای کابینه به شایعه‌سازی پرداختند و جنگ روانی گسترده‌ای علیه دولت به راه انداختند.
اینکه چنین اقدامات و راهبردهایی تا چه حد می‌تواند نتیجه‌بخش باشد، بستگی به عوامل گوناگون دارد اما قدر مسلم آن است که نمونه آمریکایی دلواپسان، ترامپ نتوانسته نتایج زیادی از اقداماتش برداشت کند.