دلالی‌ها ادامه دارد؟

افزایش قیمت دلار و تأثیر شدید آن بر اقتصاد و تورم و حتی کاهش ارزش پول ملی غیر قابل انکار است؟ در چند ماهه اخیر هر چه زمان پشت سر گذاشته شده است وضعیت بدتر شده است! از همان روزهای اول سال عده‌ای پیش بینی می‌کردند که دلار امسال به بالای چهل و پنجاه هزار تومان می‌رسد.

دلالی‌ها ادامه دارد؟

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، افزایش قیمت دلار و تأثیر شدید آن بر اقتصاد و تورم و حتی کاهش ارزش پول ملی غیر قابل انکار است؟ در چند ماهه اخیر هر چه زمان پشت سر گذاشته شده است وضعیت بدتر شده است! از همان روزهای اول سال عده‌ای پیش بینی می‌کردند که دلار امسال به بالای چهل و پنجاه هزار تومان می‌رسد.هر چند عده دیگری براین باور بودند که دولت انقلابی رئیسی اجازه نمی‌دهد دلار پا بر دارد و به بیش از دوبرابر برسد! این‌ها ساده لوحانی بودند که فکر می‌کردند دولت مقاومت می‌کند و اجازه نمی‌دهد با گران شدن دلار معیشت مردم افت پیدا کند و بیش از این مردم به زحمت بیفتند؟ اما ظاهراً آنها اشتباه می‌کردند و دیدگاه اول درست‌تر و منطقی‌تر می‌اندیشیدند و به دور از تعصب سیاسی اقتصاد را دنبال می‌کنند؟ چرا که برای چندمین بار پیشگویی آنها محقق شد؟ حالا این مردمند که با کاهش ارزش پول ملی نسبت به اول سال و سال قبل افت سنگینی را لمس می‌کنند و سفره‌ها را کوچک و کوچک‌تر می‌کند؟! حالا چه موقع قرار است در کشور ما ثبات نسبی اقتصادی دیده شود خدا داند! مقام معظم رهبری فرموده‌اند دولت فکر بکند و این وضعیت را آرام کند؟ اینکه تورم در همه جای دنیا وجود دارد تردیدی نیست اما با چه شیبی؟ همه کشورها وضع ما را دارند؟ راستی ما کی می‌خواهیم خودمان را از دلار خلاص کنیم؟ وقتی با سایر کشورها تفاهمنامه یا قرارداد اقتصادی منعقد می‌کنیم هنوز مبنای کارمان دلار است؟ نگاه کنیم به قراردادهایی که با کشورها منعقد می‌شود! تقریباً همه با دلار است؟ حتی قیمت کالاهای اساسی تولید داخل با دلار تعیین می‌شود؟ آیا این ظلم به ارزش پول ملی نیست؟ بد نیست و نخواهد بود که با صراحت، تمامی قراردادهای اقتصادیمان با دنیا را با غیر دلار امضا کنیم؟ بلاخره تکلیف خودمان را با خودمان تعیین کنیم. درست است که دلار آمریکا ارز و پول بین المللی است اما به حاشیه بردن آن غیر ممکن نخواهد بود. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دنیا، با مدیریت طولانی‌مدت نرخ تورم و ایجاد افق روشن اقتصادی، ارزش پول ملی ثباتی قابل قبول دارد. هرچند در کوتاه‌مدت بحران‌های اقتصادی و تغییر و تحولات سیاسی در جهان می‌تواند ارزش این پول‌ها را تحت تأثیر قرار دهد اما سابقه نشان داده که بسیاری از این دولت‌ها می‌توانند پس از مدتی کوتاه، ثبات را به اقتصاد خود بازگردانند. امروز ثبات اقتصادی مطالبه ملی است مردم سالهاست در انتظار چنین فرصتی لحظه شماری می‌کنند؟ رهبری فرزانه انقلاب نیز بر این موضوع تاکید و مطالبه گر هستند و باید که تیم اقتصادی دولت و همه اندیشمندان علم اقتصاد که دلشان برای ایران می‌تپد همدل و همراه شودند، عقل‌هایشان را سر هم کنند و تدبیری بیندیشند که این مطالبه محقق شود؟ مطالبه‌ای که تحقق آن می‌تواند نشاط اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی را به ارمغان آورد.

در چنین فضایی نه‌تنها جامعه با این نگرانی که ارزش پس‌اندازش روز به روز کمتر خواهد شد مواجه نیست که در واقع دلیلی برای ورود به بازارهای مختلف برای حفظ سرمایه نیز نمی‌بیند. دیگر وقتی خودرو ثبت نام می‌شود دلال بازی راه نمی‌افتد؟ سفته بازی فعال نمی‌شود؟ سرمایه‌ها در مسیر غیر مولد بکار گرفته نمی‌شود بلکه سرمایه‌های پولی و انسانی در مسیر تولید قرار می‌گیرد و وضعیت بکلی تغییر می‌کند. دیگر قیمت‌ها ساعتی نیست بلکه با یک بر نامه درست و منطقی تغییر می‌کند و کمترین آسیب رسانی را خواهد داشت. اقتصاد ایران در حال حاضر اما شرایط کاملاً متفاوت دارد. نگاهی به وضعیت ارزش ریال در سال‌ها و حتی ماههای گذشته نشان می‌دهد که تنها از زمستان سال ۹۶ تا امروز، نرخ دلار در اقتصاد ایران چندین برابر شده است و به این ترتیب افرادی که قصد داشته‌اند با پس‌انداز ریالی در آینده خرید کنند، عملاً بسیاری از گزینه‌های خود را از دست داده‌اند. در کنار آن، نگاهی به بازارهایی مانند دلار، مسکن، طلا، سکه و خودرو نشان می‌دهد که در مدتی کوتاه، قیمت‌ها در این بازارها چند برابر شده و سرمایه‌گذاری در این بازارها عملاً زیانی را متوجه سرمایه‌گذاران نکرده است که البته اعظم این درآمدها به جیب پولداران و دلالها رفته است و عامه مردم فقط متضرر و خسارت دیده شده‌اند؟

با وضعیتی که امروز ما داریم بسیاری از افراد جامعه که دستشان به دهانشان می‌رسد برای آنکه ضرری بزرگ متحمل نشوند به بازار مسکن، دلار، سکه، طلا و خودرو نه برای رفع نیاز که به چشم سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند و همین موضوع خود به عاملی برای افزایش قیمت‌های مکرر در این بازارها بدل شده است. تداوم این شرایط باعث شده که بسیاری از دلالان و سفته‌بازان نیز در این بازارها همچنان جا خوش کنند و با سوار شدن بر موج‌های تورمی و حتی ایجاد صوری آنها، پولی قابل توجه به جیب بزنند.

باز هم برخلاف تجربه بسیاری از کشورهای توسعه یافته که در آنها، حساب‌های بانک افراد رصد می‌شود و اگر پولی بدون مبنا در آنها جابه‌جا شود، دولت مالیاتی سنگین بر آن وضع می‌کند، در ایران نه تنها حساب‌کشی آنچنانی وجود ندارد که حتی هنوز مالیات بر عایدی سرمایه نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌های مقابله با این شرایط نهایی نشده است.

همین موضوع باعث شده که دولت‌ها فضایی را در ایران ایجاد کنند که در آن کارهای غیرشفاف اقتصادی یک برد و کارهای شفاف و شناسنامه‌دار باخت باشد و در این عرصه دلالان همیشه برنده و مردم محکوم به باخت هستند. بنابر این از دولت عاجزانه می‌خواهیم که برای حل این معضل اساسی اقتصادی، جهادی وارد عمل شود و دل رهبر عزیز و ملت ولایی را شاد کنند. یک بار برای همیشه پرونده دلالیها را ببندید و ایران را از دست سودجوی دلالها نجات دهد.

مظفر حاجیان