دفاع پیچیده امروز

در ایام هفته دفاع مقدس هستیم در این ایام یاد و خاطره همه شهدای ۸ سال دفاع مقدس را گرامی می داریم و به روح پاکشان صلوات می فرستیم. پس از هشت سال جنگ تحمیلی که هیچ دستاوردی برای دشمن نداشت امروز همچنان شاهد اعلام جنگ دشمن درمیدانی پیچیده‌تر و سنگین‌تر با عنوان جنگ ترکیبی در قالب جنگ اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای، سیاسی و… هستیم که این پیچیدگی نیازمند هوشیاری بیشتر دفاع را دارد.

دفاع پیچیده امروز

مظفر حاجیان

در ایام هفته دفاع مقدس هستیم در این ایام یاد و خاطره همه شهدای ۸ سال دفاع مقدس را گرامی می داریم و به روح پاکشان صلوات می فرستیم. پس از هشت سال جنگ تحمیلی که هیچ دستاوردی برای دشمن نداشت امروز همچنان شاهد اعلام جنگ دشمن درمیدانی پیچیده‌تر و سنگین‌تر با عنوان جنگ ترکیبی در قالب جنگ اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای، سیاسی و… هستیم که این پیچیدگی نیازمند هوشیاری بیشتر دفاع را دارد. جنگی که بنیانهای فرهنگی، دینی و اقتصادی ما را هدف گرفته و می خواهد مردم همیشه در صحنه را با مشکلات جدی معیشتی و تنگناهای اقتصادی شدید و حتی مشکلات اخلاقی روبرو کند اما با همه تلاش و اوج تحریم هایش این ملت استوار و محکم راه خود را ادامه می دهد. این تهاجم نشان از ادامه دفاع مقدس است. سال ها پیش هشت سال جنگ نظامی تحمیلی نظام سلطه علیه ملت ایران بدون کوچکترین دستاوردی برای دشمن و با دفاع شرافتمندانه همراه با عزت و سربلندی ملت آزاده ایران پایان یافت و درس عبرتی برای همه آنهایی شد که در دل بیمار و ذهن معیوب خویش هوس حمله و تعرض به مهد شیران و سرزمین آزادگان ایران اسلامی را داشتند گرچه اکنون نیز هر از چندی دشمنان تهدید نظامی می کنند اما می دانند این بار اگر وارد جنگ شوند در کوتاهترین زمان زمینگیر خواهند شد و تمامی منافع منطقه‌ای اشان را از دست خواهند داد. البته دشمن پس از جنگ تحمیلی دست بر نداشت و با تهاجم فرهنگی جنگش را ادامه داد و اکنون نوبت به جنگ تمام عیار اقتصادی و جنگ روانی و ترکیبی از تهاجمات مختلف رسیده است. در این جنگ از تهاجم نظامی پر سر و صدا، انفجارها، تلفات انسانی محسوس، موشک باران و بمباران‌های وحشتناک و رعب‌آور خبری نیست بلکه تهاجمی بسیار نرم و ظاهر فریبنده‌ای دارد که حتی عده‌ای از خودی‌ها نیز منفعل شده و وجود چنین جنگی را انکار می کنند. دفاع همه جانبه تمامی جنبه های دفاعی یک کشور را در برمی گیرد. در این میان یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت ملی، بصیرت و توان اقتصادی است و توان اقتصادی بالا، توانمندی تاثیرگذاری در سایر معادله‌های بین المللی و منطقه‌ای را برای کشور فراهم می سازد. دفاع اقتصادی با مؤلفه‌های بازدارندگی، قدرت مقابله و توانمندی اقتصادی، برای مقابله با تهاجم های اقتصادی دشمن منجر به پایه ریزی بنیانی قوی برای مقاومت در برابر تکانه‌های خارجی می گردد. پاد زهر این جنگ نابرابر را مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی معرفی فرمودند که متاسفانه بدرستی به آن پرداخته نشد و الا امروز شرایط غیر از این بود. در این میان تقابل اقتصادی آمریکا باایران، از حد متعارف آن خارج شده و به جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل شده است که به صراحت نیز بر این جنگ اعتراف می کنند. البته جنگ اقتصادی علیه ملت ایران هم به لحاظ مدت زمانی که بیش از چهار دهه از آغاز آن می گذرد و هم به لحاظ ابعاد گستردهٔ آن خصوصاً از زمستان سال ۱۳۹۰ و هم از نظر صف بندی بین المللی، نمنه‌ای کم نظیر در این نوع جنگ‌هاست.

امروز آمریکا اتاق جنگ خود را در مقابله اقتصادی و جو سازی رسانه‌ای با ایران به حد اعلا و بالاترین سطح ممکن رسانده است اما اقدامات اخیر ایران نشان می دهد تمامی نقشه‌های او نقش برآب شده است زیرا ایران در مجامع بین المللی و ارتباط با کشورها با اقتدار وارد شده و کار بخوبی پیش می رود و امسال در سازمان ملل نتایج این حرکت پیروزمندانه نمایان شد. بی تردید اتاق جنگ آمریکا در حکم خط مقدم جبههٔ اقتصادی آمریکا و شرکای بین المللی آن محسوب می شود. تیم ۱۷۰ نفرهٔ جنگ اقتصادی شامل مجموعه‌ای از وکلا، استراتژیست ها و تحلیلگران اطلاعاتی است که قدرت فوق العاده ای در قطع و مسدودکردن تبادلات ارزی دلاری در سراسر جهان داردو کارش را نیز در مورد ایران در وسیع ترین گستره بین المللی دنبال و اعمال می کند با اینحال این روزها بی تاثیری آنرا در آزاد سازی پولهای کشورمان بخوبی لمس کردیم و مشخص شد آنها به آخر خط و شاید به بن بست رسیده اند و متوجه شده‌اند که هیچیک از اقداماتشان به نتیجه خوشایند آنان نرسیده و نخواهد رسید. جنگ اقتصادی از اول انقلاب وجود داشته است چنانچه حضرت امام خمینی (ره) در همان سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی (۹/ ۳/ ۶۱) دربارهٔ جنگ اقتصادی فرمودند: «شما درحال جنگید الان. یک جنگی که جنگ اقتصادی است. یک محاربه الان مابین اسلام و کفر است که محاربهٔ اقتصادی یکیش است» (صحیفه امام، ج ۱۱، ص: ۴۲۵) در چند سال اخیر نیز مقام معظم رهبری با الهام از مفاهیم ارزشمند الهی و دینی و همچنین احاطه به نقشه‌های دشمن، با اعلام وضعیت جنگی در حوزهٔ اقتصاد، توجه مردم و مسئولان کشور را به این خطر بزرگ و تهاجم گسترده جلب کرده اند و لزوم ایجاد آمادگی‌ها و تدارکات لازم برای مقابله با این جنگ تمام عیار را در مناسبت های مختلف متذکر شده‌اند. ایشان در جلسهٔ تبیین سیاستهای اقتصاد مقاومتی فرمودند: “تحریم ها از قبل بود منتها این تحریم ها از حدود زمستان سال ۹۰ تا امروز، تبدیل شده به جنگ اقتصادی. دیگر آسم آن تحریم هدفمند نیست، یک جنگ تمام عیار اقتصادی است که متوجه ملت ما است.”

نسخه و پادزهر این تحریم‌ها اقتصاد مقاومتی است. اقتصادی که به دست توانای جوانان ما گره‌هایش باز می شود، از درون برمی خیزد و از تجربیات و پیشرفت‌های بیرون در حوزه تکنیک و فناوری استفاده می کند. امروز و در این دفاع اقتصادی نقش مردم بسیار مهم است باید متوجه شایعاتی که دشمن می سازد و در فضای مجازی منتشر می کند بود و با شایعات او حرکت نکرد از طرفی مسئولان باید مردم را در برابر شایعات و تهاجم فضای مجازی و رسانه‌های معاند واکسینه کنند باید به مردم بیش از پیش نزدیک شوند و واقعیت‌ها را با مرم در میان بگذارند تا حرکت تهاجمی جنگ روانی دشمن بجایی نرسد جلب اعتماد عمومی با گفت و شنود نزدیک و بیان صادقانه و عمل صادقانه امکانپذیر است. باید پرونده احتکار، تورم و گرانی، کم فروشی و انواع مختلف تقلب و تخلف اقتصادی بسته شود و نهادهای نظارتی بخوبی بویژه تعزیرات بر عملکرد مجریان و بازار نظارت کنند و هر اشتباهی را در اولین قدم متوقف نمایند باید بر قیمت ها نظارت جدی صورت بگیرد و از تورم افسار گسیخته و اقدامات فرصت طلبانه اقتصادی که برخی سودجو به آن دامن می زنند به شدت جلوگیری و برخورد شود باید مراکز تولید و وارد کننده هایی که از ارز دولت و کشور استفاده می کنند را مکلف کنند چیزی در انبارها نگه ندارند تا ببینند قیمت ها به کجا می رود بلکه نیاز جامعه ملاک عرضه و عدم عرضه باشد. نباید اجازه داد برخی مسئولان غیر مسئولانه تصمیم بگیرند تصمیماتی که نتیجه اش رانت و رانتخواری شود و دود سنگینش به چشم مردم برود.

مظفر حاجیان