اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » فاطمه براتی
کد خبر : 1022067
دوشنبه - 25 مهر 1401 - 10:28
رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در گفت‌وگو با ربیع مطرح کرد:

دغدغه‌ پرستاران، ایجاد شرایطی متعادل و منطقی

پرستاران همیشه و در شرایط گوناگون برای سلامتی بیماران تلاش و از خودگذشتگی می‌کنند. بی خوابی، نگرانی و حالم وخیم بیماران نیز در کنار سایر سختی‌های این کار مزید بر علت می‌شود؛ اما پرستاران مهربان‌تر از همیشه تا پای جان ایستاده‌اند. در همه گیری ویروس کرونا تیم‌‌های پزشکی بیش از همیشه فداکاری کردند و برخی جانشان را از دست دادند، بنابراین ضرورت دارد که دستگاه‌های اجرایی و ذی‌ربط دغدغه این قشر را بشنوند و رفع کنند.

دغدغه‌ پرستاران، ایجاد شرایطی متعادل و منطقی

فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پرستاران همیشه و در شرایط گوناگون برای سلامتی بیماران تلاش و از خودگذشتگی می‌کنند. بی خوابی، نگرانی و حالم وخیم بیماران نیز در کنار سایر سختی‌های این کار مزید بر علت می‌شود؛ اما پرستاران مهربان‌تر از همیشه تا پای جان ایستاده‌اند. در همه گیری ویروس کرونا تیم‌‌های پزشکی بیش از همیشه فداکاری کردند و برخی جانشان را از دست دادند، بنابراین ضرورت دارد که دستگاه‌های اجرایی و ذی‌ربط دغدغه این قشر را بشنوند و رفع کنند.

استخدام پرستاران مرتفع شود

دکتر امین کوهساریان، رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران، در همین رابطه به خبرنگار کیمیای وطن می‌گوید: همان طور که همگان مشاهده کردند پرستاران عزیز کشور در جای جای این میهن برای هموطنان چیزی کم نگذاشتند و لازم است که مسئولان امر نیز در جهت فراهم کردن شرایط برای تقویت این روحیه فداکارانه و جهادی ورود کنند.

وی ادامه می‌دهد: علیرغم زحمات انجام شده توسط وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری و همکاری دولت و مجلس و تاکید مقام معظم رهبری، متاسفانه درباره مشکلات مورد تاکید از جمله بحث استخدام که مستقیما با ارائه کیفیت خدمات سلامت مرتبط است اتفاقی نیفتاده و چنان‌که این مورد رفع نشود بحث اجرای قوانین مرتبط را با چالش همراه می‌سازد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران تصریح می‌کند: مدیریت شهری در هر شهر و با توجه به مشکلات خاص شهر می‌تواند بازوی بزرگی در تسهیل امر خدمت‌رسانی پرستاران ایثارگر باشد.

وی می‌افزاید: از جمله مشکلات پرستاران در شهرهای بزرگ، بحث مسکن، محل اقامت، مشکل رفت و آمد (مثل سرویس ایاب و ذهاب و مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک)، نگهداری فرزندان (کمبود مهدکودک مناسب با شرایط کادر درمان) و … است که قطعا با ورود مسئولان مدیریت شهری این مشکلات تسهیل می‌شود.

شورای شهر رایزنی انجام دهد

کوهساریان با اشاره به نقش شورای شهر خاطرنشان می‌کند: در امر مطالبه گری، رایزنی با مسئولان ارشد حوزه شهری مانند نمایندگان و مسئولان دانشگاه‌ها و … می‌تواند برای پیگیری مشکلات مرتبط کمک‌کننده باشد و در امر حل مشکلات شهری هر منطقه نیز زمینه ارائه خدمات مطلوب را برای کادر درمان و پرستاران فراهم کند.

وی اضافه می‌کند: از آنجا که تغییر روحیه مثبت پرستاران قطعا در روحیه بیماران و ارائه خدمت‌رسانی با کیفیت مؤثر است، لذا هر امری که این زمینه را فراهم کند بسیار پراهمیت است. در همین زمینه تسهیل در ارائه خدمات فرهنگی، ورزشی و رفاهی یکی از موارد است و رایزنی با نهادها و سازمان‌های خدمات‌رسان در این مسائل از جمله همین موارد می‌تواند باشد.

شرایط متعادل و منطقی از دغدغه پرستاران است

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با بیان اینکه دغدغه پرستاران، دستیابی به شرایطی متعادل و منطقی جهت ارائه خدمات با کیفیت در جهت ارتقای سلامت مردم است، اظهار می‌کند: عدم اجرای قوانین مصوب در مورد پرستاران، از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور گرفته تا بهره‌وری و تعرفه‌گذاری و عدم اجرای فوق‌العاده خاص و نگرانی از فراموشیِ خدمات شایانی که در بحران کرونا ارائه شد، بخشی از نگرانی‌های این قشر فرهیخته است. افزایش تخت‌های بیمارستانی در حالی که کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری وجود دارد و عدم استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی حوزه پرستاری در تصمیم گیری‌های کلان سلامت و عدم تخصیص جایگاه‌های تصمیم‌ساز به حوزه پرستاری و … بخش دیگری از این دغدغه است.

وی ادامه می‌دهد: توجه به مواردی که مانع مهاجرت پرستاران شود از جمله امنیت شغلی و روانی و پرداخت‌های متناسب و عادلانه و عدم وجود انتظارات غیرقانونی و غیرمنطقی از پرستاران نیز قسمت دیگری از این دغدغه است.

کوهساریان تصریح می‌کند: امیدواریم تا روز پرستار که کمتر از دو ماه آینده است توجه جدی به این موارد شود تا خدمت‌رسانی که حق مردم ماست با کیفیت مطلوب‌تری از جانب پرستاران ارائه شود.

فاطمه براتی