دشمن شناسی، ضرورت زمانه/«من لم یعرف الموارد اعتیه المصادر»

دهم رجب المرجب، سالروز میلاد مسعود حضرت امام محمدتقی علیه السلام بر پیروان امامت و ولایت تبریک عرض نموده، نکته‌ای از نکات سراسر نور هدایت از زبان مبارک آن امام همام را اشاره‌ای خواهیم داشت. تردیدی وجود ندارد که دشمنان اسلام و مسلمین در همیشه تاریخ از طریق مختلف دست به دشمنی با اسلام زده‌اند و سعی داشته‌اند فرهنگ دینی اسلام کمتر منتشر شود و امروز نیز با تمام توان وارد عمل شده‌اند زیرا تأثیر اسلام و اسلام آورن ها به شدت و سرعت توسعه یافته است.

دشمن شناسی، ضرورت زمانه/«من لم یعرف الموارد اعتیه المصادر»

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دهم رجب المرجب، سالروز میلاد مسعود حضرت امام محمدتقی علیه السلام بر پیروان امامت و ولایت تبریک عرض نموده، نکته‌ای از نکات سراسر نور هدایت از زبان مبارک آن امام همام را اشاره‌ای خواهیم داشت. تردیدی وجود ندارد که دشمنان اسلام و مسلمین در همیشه تاریخ از طریق مختلف دست به دشمنی با اسلام زده‌اند و سعی داشته‌اند فرهنگ دینی اسلام کمتر منتشر شود و امروز نیز با تمام توان وارد عمل شده‌اند زیرا تأثیر اسلام و اسلام آورن ها به شدت و سرعت توسعه یافته است. در این شرایط شناخت دشمن یک امر ضروری است، دشمن شناسی می‌تواند ما را در مقابل دشمنان مصونیت بخشد و از فریب و ضربه آنان دور کند. چنانچه حضرت امام جواد (ع) یکی از ارکان مهم دفاع را شناخت دقیق دشمن می‌دانند و می‌فرمایند: «من لم یعرف الموارد اعتیه المصادر»«کسی که نقشه‌ها و مواضع کلیدی دشمن را نشناسد، در رسیدن به هدف عاجز است.» دشمن شناسی یکی از ضروریات برای همه است هر شخص و ملت و کشوری باید دشمن خود را بشناسد و از برنامه‌های او مطلع شود تا بتواند خود را در مقابل توطئه‌های او بیمه کند. دشمن را باید شناخت، نقشه‌اش را خواند و خود را در مقابل او تجهیز نمود. امام امیر المومنین علی (علیه السلام) در باره دشمن شناسی می‌فرمایند: کسی که در برابر دشمنش به خواب رود (از او غافل باشد) حیله‌های غافلگیرانه دشمن او را از خواب بیدار می‌کند.

غفلت از برنامه‌های دشمن مساوی با خسران و گرفتاریهای زیاد خواهد شد.چنانچه فایده‌های فراوانی در قبال دشمن شناسی درست، نصیب هر شخص یا ملتی می‌گردد که از آنجمله می‌توان به: کشف توطئه و تاکتیک‌های دشمن،تشخیص حق و باطل، آمادگی برای سرکوبی تحرکات دشمن، عدم غافلگیر شدن و بستن راه نفوذ دشمن، اتخاذ تصمیم درست در مواقع بحرانی، عدم اهمال کاری و کوچک شمردن دشمن، کشف نقاط ضعف و قوت خود و دشمن، بیداری و هوشمندی و آینده نگری در برابر دشمن، استقامت و صبر در مسیر حق، گرفتار و تحت تأثیر اکاذیب، شایعات، افتراء، تحریف و تهمت دشمن واقع نشدن، اتحاد و همدلی در برابر دشمن، برخورد فعالانه با دشمن نه برخورد منفعلانه، مدیریت حوادث و استفاده بهینه از امکانات و استعدادها، عدم همکاری با دشمن، معرفی و پرده برداشتن از چهره دشمن و خلاصه خواسته ناخواسته آب به آسیاب دشمن نریختن، اشاره نمود. اکنون و در این روزها تلاش‌های هدفمند دشمن، بزرگ‌نمایی مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه ما و استفاده از فضای مجازی برای ایجاد انحراف جامعه شدت یتفته است. تردیدی نیست که امروز جامعه ما با مشکلات ملموس اقتصادی و معیشتی روبروست و فارغ از آمارها و نمودارها، گرانی و تورم، کاهش ارزش پول ملی و افزایش فاصله طبقاتی را به وضوح مشاهده و کاملاً” درک و لمس می‌کند و کسی هم نیست که این مشکلات را نبیند یا انکار کند.

در مواجهه با این واقعیت تلخ، رفتار دشمن چگونه است؟ بی تفاوت، منفعل یا کاملاً” فعال و کنشگر؟ مشاهده عملکرد و مواضع دولتمردان نظام سلطه، رسانه‌های وابسته به جبهه دشمن و امتداد این جبهه در داخل کشور واقعیت دیگری را در کنار این واقعیت تلخ نمایان می‌سازد و آن برنامه ریزی و تلاش بی وقفه برای حداکثر بهره برداری از این شرایط و حتی برنامه ریزی در توسعه تحریم‌ها برای ایجاد تنگناهای اقتصادی شدیدتر است چنانچه دایره تحریم‌های دشمن روز به روز وسیع‌تر می‌شود و افراد و گروهها و نهادهای زیادی در لیست بلند بالای تحریم قرار داده می‌شوند؟. نخستین رفتار دشمن، دمیدن در این مساله (مشکلات و کمبودهای اقتصادی و معیشتی که البته حاصل خود اوست) و بزرگ‌نمایی آن است. در باره واقعیت مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود، تورم و گرانی، برنامه دشمن، تشدید شرایط و خسته کردن مردم است. اقدام دشمن در این وضعیت عملیات روانی است به گونه‌ای که تلاش می‌کند بر نگرانی‌ها و مخاطرات مردم بیفزاید و از طریق فضای مجازی و سایر رسانه‌های در اختیار بر مردم ما تأثیر شدید بگذارد و از هر فرصتی نیز استفاده می‌کند. دشمن با استفاده از عوامل نفوذی خود در به هم زدن بازار و تشدید شرایط نیز فعال است؛ این اقدام دشمن در مقطع کنونی است. کمیاب یا نایاب و در نتیجه گران شدن کالاها و اقلام، گران فروشی و کم فروشی و در مواقع خاص کمبود ساختگی از برنامه‌های دشمن برای عصبانی کردن مردم از جمله اقدامات واقعی و مکمل عملیات روانی است که حداقل باید نسبت به آن مشکوک بود! حالا اینجا هم مسئولان باید مراقب باشند و از اینگونه پدیده‌های کاذب جلوگیری کنند و هم مردم!

کار دیگر دشمن را می‌توان در تحریک و تهییج مردم به واکنش‌های میدانی مشاهده کرد که در گذشته نمونه‌هایش را مشاهده نموده‌ایم اما این روزها بی اثر شده است چون مردم بخوبی دست دشمن را خوانده‌اند. دشمن امروز تلاش می‌کند برای معرفی مقصر وضعیت کنونی آدرس غلط بدهد و راه حل را هم در بیرون مرزها و صرفاً” مرتبط با سیاست خارجی نظام جستجو نماید. اظهارات مقامات رسمی آمریکا و رژیم صهیونیستی، محورهای کاری رسانه‌های بیگانه و متأسفانه مواضع برخی دلبستگان و احیاناً” وابستگان داخلی به بیگانگان، پر است از چنین القائاتی! بی برنامگی، تصمیمات نابجا و مشکوک اقتصادی، تصمیمات غلط و دور از انتظاردر اموری که مشکل اصلی نیست و بزرگنمایی آن، سوءاستفاده‌های ارباب قدرت و ثروت، تداوم تورم و افسار گسیختگی قیمت ها و رانت و رانتخواری، سرگردانی نقدینگی و وابستگی بازار به دلار؟! و دهها مورد ریز و درشت دیگر چیزی است که مسئولان مجری، تقنینی و نظارتی و قضایی باید پاسخگو باشند؟ اندکی تامل و دقت و پرسشگری خردمندانه در آنچه دشمن یا رسانه های وابسته به صراحت می گویند، یا توسط کانال ها و گرو ه های نامعتبر مجازی تولید و توزیع می شود و یا امتداد داخلی جبهه بیگانه مدعی می شود کافی است تا رفتار دشمن در این موضوع مبتلابه را به درستی بشناسیم و در برابر آن واکنش صحیح و به هنگام داشته باشیم.

مظفر حاجیان