به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس از بجنورد، روزنامه محلی خراسان شمالی در شماره امروز (سه‌شنبه) با اشاره به مشکلات روستاهای بخش ترکمن نشین شهرستان راز و جرگلان آورده است؛ در بخش مرزی جرگلان در کنار ۴۶ روستایی که از برخی امکانات محروم‌اند، ۳۷ کلاته با جمعیت ۵۰ تا ۸۰ نفر وجود دارند که بعضی از آن‌ها از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی برخوردار نیستند و حدود ۲۵ کلاته ساکنان دایمی دارند و اهالی ۱۲ کلاته به‌صورت فصلی در آن‌ها زندگی می‌کنند.

در کلاته‌هایی از قبیل مزارجان، کنجلی، تاجلی، سرلی و ایشان قلی کودکانی قد می‌کشند که برخی مدرسه ندارند و به دلیل محرومیت از برق در عصری که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از ارکان استوار ارتباطات به‌حساب می‌آیند، حسرت تماشای تلویزیون به دلشان مانده است و لوازم برقی نوعروس و دامادها دست‌نخورده در کنج خانه‌ها خاک می‌خورد.

ساکنان برخی کلاته‌ها از داشتن تلفن ثابت، آنتن تلفن همراه و دیجیتال، آب شرب لوله‌کشی، خانه بهداشت، نانوایی و راه ارتباطی مناسب محروم‌اند. محرومیت زیرپوست کلاته‌ها به دلیل دورافتادگی پوشیده مانده است.

اغلب اهالی کلاته‌های جرگلان قشری قانع هستند و دامداری شغل اصلی‌شان محسوب می‌شود و تا ۳ سال گذشته راه ارتباطی‌شان مال‌رو بود و اکنون با شرایط مطلوب رفاهی فاصله زیادی دارند و ضریب محرومیتشان بالاست.

یکی از ساکنان کلاته ایپکلی بالا می‌گوید: این کلاته حدود ۳۰ خانوار و ۸۰ نفر جمعیت دارد که از داشتن برق، آب و تلفن محروم هستند.

«ساسان» می‌افزاید: به دلیل نبود تلفن و آنتن تلفن همراه برقراری ارتباط با روستاهای اطراف مشکل و نبود برق زندگی را بسیار سخت کرده است و شب‌ها با چراغ نفت‌سوز و فانوس خانه‌ها را روشن می‌کنیم و تابستان‌ها امکان استفاده از کولر و پنکه وجود ندارد.

یکی از ساکنان کلاته ایپکلی بالا ابراز می‌کند: راه ارتباطی مناسبی نداریم و در فصل زمستان به دلیل وجود گل‌ولای و لغزنده بودن راه برای رفت‌وآمد به روستاهای هم‌جوار و مرکز بخش با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

یکی از ساکنان کلاته سرلی هم می‌گوید: کلاته ما مدرسه ندارد و کودکانمان ناچارند روزانه حدود ۳ کیلومتر را پیاده برای تحصیل در مدرسه روستای اشتوت طی کنند و امیدواریم مسئولان برای این مقوله تدبیری بیندیشند.

«شاه محمد» بابیان این‌که هیچ امکاناتی نداریم تصریح می‌کند: تأمین آب آشامیدنی از مشکلات اساسی است و در برخی کلاته‌ها، ساکنان برای دام‌هایشان با بی‌آبی مواجه می‌شوند.

وی اظهار می‌کند: زندگی در مکانی که آب، برق، تلفن و امکانات بهداشتی و خدمات درمانی ندارد بسیار مشکل است و قابل وصف نیست و باید تلاش شود از شدت محرومیت کاسته شود و این در حالی است که برخی با اسم کلاته آشنا نیستند و هنوز اکثر مسئولان شهرستان پایشان را در کلاته نگذاشته‌اند.

دراین‌باره بخشدار جرگلان می‌گوید: جرگلان حدود ۳۷ کلاته دارد و تعدادی از ساکنان آن‌ها فصلی و تعدادی دایمی هستند.

«پولاد نجاهی» ابراز می‌کند: طی ۳ سال گذشته ضمن بازدید از این مناطق و بررسی مشکلات، راه ارتباطی برای تمام کلاته‌ها احداث و رفت‌وآمد تسهیل شد.

وی با اشاره به این‌که راه ارتباطی ۱۰ کلاته شن‌ریزی شده است، تصریح می‌کند: به کلاته‌هایی از قبیل کمیلی، بردن و ساری ملا برق‌رسانی شده است و برق‌رسانی به کلاته‌های اسماعیلی و ایپکلی بالا را در برنامه داریم.

وی بابیان این‌که کلاته‌های بردن و ساری ملأ مدرسه دارند، اظهار می‌کند: در تلاش هستیم به کلاته‌های بالای ۱۰ خانوار برق‌رسانی کنیم.

انتهای پیام/