کوییک آر / R

دستپخت جدید خودروسازان وطنی

شرکت پارس خودرو مدلی از کوئیک را تغییر رنگ داده و با کد R پیش‌فروش می‌کند. ارائه‌ی این محصول احتمالاً راهکاری برای افزایش قیمت، تنوع ظاهری در تولیدات و تشویق خریدار است.

دستپخت جدید خودروسازان وطنی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شرکت پارس خودرو مدلی از کوئیک را تغییر رنگ داده و با کد R پیش‌فروش می‌کند. ارائه‌ی این محصول احتمالاً راهکاری برای افزایش قیمت، تنوع ظاهری در تولیدات و تشویق خریدار است.

از تصاویر منتشرشده به‌آسانی می‌توان فهمید که هیچ‌کدام از قطعات بدنه یا فضای داخلی، شامل ادوات داشبورد، چراغ‌ها و سپر، در کوییک آر بازطراحی نشده‌اند. صرفاً سقف و چند قطعه‌ی کوچک پلاستیکی، شامل قاب آینه بغل، فریم مه‌شکن و زه‌وار سپر جلو به رنگ قرمز درآمده است. این تغییرات که هنوز هزینه‌ی مطالعه و اجرای آن‌ها مشخص نیست، احتمالاً قیمت کوییک آر نسبت به مدل استاندارد را افزایش خواهند داد.

برای افراد علاقه‌مند به خودروها و مدل‌های مشهور در بازار جهانی، حرف R نشانه‌ی امکانات اختصاصی یک محصول است که آن را برای رانندگی در پیست و شرایط مسابقه (Race) ارتقاء می‌دهد. البته نمی‌توان نتیجه گرفت که مدیران ساپیا و پارس‌خودرو، کوییک آر را با الهام از خودروهای خارجی نام‌گذاری کرده‌اند؛ اما باتوجه به تأکید بر رنگ قرمز در این محصول، نوعی الگوبرداری خام و ابتدایی در کوییک آر به‌وضوح دیده می‌شود.

به‌عنوان مثال، هوندا سیویک تایپ آر (Honda Civic Type R) از سال ۱۹۹۷ به سبد محصولات شرکت سازنده اضافه شده است. پنج نسل این خودرو تا امروز، همواره با تفاوت‌های متعدد ظاهری و فنی نسبت به سیویک استاندارد تولید شده‌اند. برای سال ۲۰۱۹، سیویک تایپ آر مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ ۲ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۳۰۶ اسب‌بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر همراه‌با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته دستی است؛ درحالی‌که مدل پایه از هوندا سیویک، پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر دارد. مشابه این شرایط، بین مدل‌های استاندارد و RS از رنو مگان نیز وجود دارد. جالب اینجا است که هر دو خودروی هوندا سیویک تایپ R و رنو مگان RS، از ادوات قرمز رنگ در نمای بیرونی و داخلی استفاده می‌کنند تا تفاوت نسبت به نسخه‌ی پایه را نشان دهند.

قیمت نهایی کوییک آر دنده‌ای هنوز توسط مسئولان سایپا یا پارس‌خودرو اطلاع‌رسانی نشده است. پیش‌فروش این خودرو برای تحویل در هفته‌ی چهارم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ با پیش‌پرداخت ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان انجام می‌شود که ۴ میلیون تومان گران‌تر از کوییک دنده‌ای خواهد بود. سود مشارکت برای تمامی خودروهای سایپا در طرح پیش‌فروش آبان‌ماه ۱۳۹۸، پانزده درصد است.