مدیر مجموعه تخت فولاد در پاسخ به پرسش خبرنگار ربیع عنوان کرد:

در یکسال گذشته به اندازه هفت سال در تخت فولاد آزادسازی انجام شد/ تخت فولاد اصفهان با آرامستان وادی‌السلام نجف خواهرخوانده می‌شوند/نقشه جامع «تخت فولاد» تا پایان تیرماه آماده می‌شود

آرامستان تخت فولاد با ۷۵ هکتار وسعت و با مجموعه‌ای از بناهای آرامگاهی و اساتید دومین قبرستان بزرگ جهان تشیُع به شمار می‌رود؛ این آرامستان با وجود مشاهیر، هنرمندان، علما و اساتیدی که در آن آرمیدند یک ظرفیت ملی و به واسطه وجود آرامگاه برخی شخصیت‌ها، فرا ملی به شمار می‌رود.

در یکسال گذشته به اندازه هفت سال در تخت فولاد آزادسازی انجام شد/ تخت فولاد اصفهان با آرامستان وادی‌السلام نجف خواهرخوانده می‌شوند/نقشه جامع «تخت فولاد» تا پایان تیرماه آماده می‌شود

 زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، آرامستان تخت فولاد با ۷۵ هکتار وسعت و با مجموعه‌ای از بناهای آرامگاهی و اساتید دومین قبرستان بزرگ جهان تشیُع به شمار می‌رود؛ این آرامستان با وجود مشاهیر، هنرمندان، علما و اساتیدی که در آن آرمیدند یک ظرفیت ملی و به واسطه وجود آرامگاه برخی شخصیت‌ها، فرا ملی به شمار می‌رود.

مدیر مجموعه تخت فولاد به مناسبت روز ۲۶ خرداد سالروز ثبت ملی تخت فولاد از فراهم شدن زمینه خواهرخواندگی ۲ آرامستان تاریخی تخت فولاد اصفهان و وادی‌السلام شهر نجف خبرداد و گفت: به همین مناسبت در روزهای ۲۵ و ۲۶ خرداد میزبان شهرداران نجف و کوفه در اصفهان هستیم تا مقدمات خواهرخواندگی آرامستان این شهرها با اصفهان فراهم شود.

ابراهیم عمرانی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ربیع درباره اینکه عملکرد مدیران قبلی برای مجموعه تخت فولاد چگونه بوده است و با توجه به اینکه برخی از شهردارهای مناطق هم ردیف کمک برای ساماندهی به وضعیت تخت فولاد دارند و این بودجه‌ها در چه راستایی هزینه شده است گفت: اکنون وضعیت تخت فولاد از قبرستان شیراز هم خیلی بهتر شده است، در گذشته وضعیت مناسبی بر این محل حاکم نبود و طی ۴ دوره مدیرانی که در این مجموعه فعالیت داشته‌اند برنامه‌هایی برای رونق بخشی به این مجموعه داشته‌اند.

امسال گلوگاه لسان الارض و احمدیه آزاد سازی می‌شود

وی در پاسخ به سؤال دیگرخبرنگار ربیع مبنی برمیزان بودجه‌ای که امسال به مجموعه تخت فولاد اختصاص یافته است گفت: بودجه مجموعه در حوزه فرهنگی و گردشگری ۵ میلیارد، مستند و نگه‌داری ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون، خدمات و نظافت ۴ میلیارد، آزادسازی ۵۰ میلیارد و پروژه‌های عمرانی ۱۷ میلیارد تومان است.

عمرانی با اشاره به اینکه امسال ۱۷ میلیارد تومان برای پروژه‌های نوسازی و مرمت مجموعه تخت فولاد اختصاص یافته است، گفت: فرونشست زمین به تخت فولاد آسیب زده و در این دوسال شاهد نشست قبور بودیم و تا شهریور سال گذشته ۵۰۰ قبل که دچار فرونشست شده بودند، مرمت شد.

وی ادامه داد: امسال آزاد سازی گلوگاه لسان الارض و احمدیه که یک عرصه ۱۰ هزارمتری است و در آن خانه‌های ۴۰ متری وجود دارد که یک معضل به شمار یمرود انجام می‌شود. در برنامه امسال ما این است که کار آزاد سازی ۱۵ پلاک مسکونی ۴۰ متری را با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان به سرانجام برسانیم. لذا با اقدامات انجام شده باید گفت از سال قبل تاکنون به اندازه ۷ سال قبل درمجموعه تخت فولاد آزاد سازی انجام شده است که این مسئله مهمی است.

برگزاری جشنواره ملی شعر تخت‌فولاد

وی درباره برنامه‌های نکوداشت تخت فولاد به این مسئله اشاره داشت که در ۲۵ خرداد ماه در مؤسسه همشهری تهران برنامه نکوداشتی خواهیم داشت همچنین ایجاد مقدمات خواهرخواندگی میان شهرهای اصفهان و نجف با تمرکز بر آرامستان‌های تخت‌فولاد و وادی السلام ازجمله برنامه‌ها در این ایام است. همچنین برگزاری جشنواره ملی شعر تخت‌فولاد از دیگر رویدادهایی است که با استقبال خوبی ازسوی شاعران سرتاسر کشور مواجه شده و آیین اختتامیه آن به‌زودی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۶ خرداد ماه نیز در امارت سعدی سهام با حضور شهرداران نجف و شهر کوفه به‌منظور پررنگ کردن رابطه میان تخت فولاد و قبرستان بزرگ جهان اسلام وادی السلام ویژه‌برنامهٔ را برگزار خواهیم کرد.

مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد با اشاره به اینکه تولید نقشه‌های موضوع محور و راه‌اندازی ایستگاه‌های میزبان از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در این مجموعه است افزود: نقشه جامع مجموعه تخت فولاد تا پایان تیرماه آماده خواهد شد.

معضل نبود یک مجموعه اقامتگاهی در حاشیه تخت فولاد

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد درباره تعیین تکلیف کاروانسرای ملک گفت: مشکل این کاروانسرا اکنون این است که متولیان موقوفه از افرادی شکایت کردند که در این موقوفه کسب و کار می‌کردند و ادعای سرقفلی و مالکیت دارند؛ در سفر اخیر رئیس قوه قضائیه خواستار تسریع در صدور رأی قضایی شدیم زیرا پرونده در مراجع قضایی منتظر صدور رأی است.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی ما نبود یک مجموعه اقامتگاهی در حاشیه تخت فولاد است که اگر کاروانسرای ملک بعنوان یک اقامتگاه شکل گیرد شاهد توریست‌های خارجی هم خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اطلاعات دقیقی نسبت به تخت فولاد نداریم و از حدود ۳۰۰ هزار متوفی، تنها اطلاعات حدود ۱۰۰ هزار مورد را داریم، یادآور شد: یکی از نیازها این بود اطلاعات متوفیان مستند شود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود و در این راستا در سال قبل فراخوانی اعلام و دانشگاه هنر انتخاب شد که تکیه فیض‌علی شاه به‌عنوان نمونه آزمایشی انتخاب شد.

پیوند میان تخت فولاد و گلستان شهدا با اجرای طرح “گذر شهادت”

وی با اشاره به فاصله میان تکیه لسان‌الارض و گلستان شهدا با مجموعه تخت فولاد عنوان کرد: برای حل این مسأله کار مطالعاتی عمیق با عنوان گذر شهادت مطرح شد تا پیوندی میان گلستان شهدا و تخت فولاد برقرار شود و از سه هفته قبل پروژه عمرانی آغاز شد.

عمرانی اظهار داشت: مزار بابافولاد حلوایی که از عرفای بزرگ اصفهان بود، در اداره مخابرات قرار داشت و از دسترس مجموعه خارج بود و اتفاقی برای توافق با مخابرات رقم نخورده بود اما با همکاری مدیر مخابرات کشور و منطقه اصفهان، در فرایندی چند ماهه ساخت بقعه بابافولاد حلوایی آغاز شد.

۵ گنجینه موزه عکس در تخت فولاد

مدیر مجموعه تخت فولاد ادامه داد: بقعه میرزا رفیعا نایینی، استاد علامه مجلسی کنار باند پرواز مجموعه بدر است و در دوره فعلی با نگاه سردار حاجی‌زاده حدود یک ماه توافق کتبی امضا برای مرمت بقعه امضا کردیم و از سمتی در روزهای خاص امکان دسترسی مردم به این بقعه وجود داشته باشد.

وی بیان داشت: به علت اینکه در تخت فولاد موزه وجود ندارد؛ در این راستا ۵ گنجینه موزه عکس تخت فولاد، اسناد و اشیا، سنگ و حجاری، آوا و نما، خط و خوشنویسی طراحی و تا الآن گنجینه عکس با بیش از ۸۰۰ عکس آماده شده است.

وی با بیان اینکه هدف و مأموریت ما حفظ تخت فولاد است، اضافه کرد: در بدو ورود در اواخر ۱۴۰۰ حدود ۳۵۰ سنگ قبر غیرمجار در تخت فولاد شناسایی شد که هیج تناسبی با هویت این آرامستان نداشتند و خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته همه این سنگ‌ها جمع آوری شد.

عمرانی از رونمایی کتابخانه دیجیتال تخت فولاد در ۲۷ خرداد خبرداد و گفت: این کتابخانه دیجیتال سرشار از اسناد تاریخی و ظرفیتی ارزشمند برای دسترسی محققان و علاقه مندان تاریخ است و تاکنون ۲ هزار سند هویتی تخت فولاد در این کتابخانه بارگذاری شده است.

زهرا نصیری