دریافت شهریه ممنوع!

اصل سی ام قانون اساسی:
دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازدو وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

دریافت شهریه ممنوع!

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هر سال در این ایام موضوع ثبت نام دانش آموزان و شهریه مدارس دولتی و غیر انتفاعی به اوج می رسد و پس از چند روز فروکش می کند؟ برای مدارس دولتی گرفتن شهریه خلاف قانون است که البته با عناوین مختلف ارقامی دریافت می شود که تخلف آشکار است اما با همه شعارهایی که داده می شود اتفاقی نمی افتد؟ کافی است خانواده ای بروند برای ثبت نام و بگوید توانایی پرداخت ندارم آنوقت است که آواره می شود و حتی مدارس دولتی از ثبت نام سر باز می زنند حالا تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! که مدارس غیر انتفاعی چه می کنند؟ اعلام شده شهریه غیر انتفاعی ها بین ۵ تا ۴۸ میلیون تومان است اما هنوز اخبار حکایت از شهریه های نجومی دارد؟ اعدادی چند برابر اعداد و ارقام اعلام شده با عناوین و بهانه های مختلف؟! در حالیکه تحصیل و آموزش رایگان همگانی جزو قانون اساسی کشورمان است؛ آموزشی که همه سطوح علمی دانش آموزان مقاطع مختلف را دربر می گیرد. تعداد بالای دانش آموزان در یک کلاس و درخواست آموزش های فوق برنامه، تقویتی و تفریحی در کنار آن سبب شده است مدارس غیرانتفاعی با هدف کاهش بار آموزشی از دوش مدارس دولتی در ساختار آموزشی کشور آغاز به کار کنند و خانواده هایی که خواستار اینگونه آموزش ها و تقویت آموزشی فرزندشان بودند، از این مدارس استقبال کردند. مدارسی که از دانش آموزان شهریه دریافت می کنند و در مقابل، فضای آموزشی خلوت تر و آموزش های فوق برنامه و تقویتی در اختیار می گذارند.

شهریه ای که این روزها خبرساز شده است و هر روز با اعداد و ارقام عجیب و غریب تر سبب گریزان شدن بیشتر والدین از این مدارس به مدارس دولتی می شود. بیشتر این مدارس با شرط معدل ۲۰ و …ثبت نام می کنند ولی در فارغ التحصیلی؟! تحقیقات میدانی حاکی از آن است برخی مدارس نه تن‌ها آموزش ها، کلاس های تقویتی و فوق برنامه ندارند که گاهی معلمان و مربیان کم تجربه ای را به کار می گیرند و فضای آموزشی متناسب با نیازهای دانش آموزان ندارند؛ حتی به گفته یک مقام آموزشی، از حد مدارس دولتی بالاتر که هیچ، گاهی پایین تر هستند. نرخ های نجومی شهریه مدارس غیرانتفاعی و افزایش گاه بی ضابطه پای خود را به برخی مدارس دولتی با پوشش کمک به مدرسه باز کرده است. شهریه هایی که گاهی مدارس با عنوان پیش ثبت نام دریافت می کنند و تا پایان سال تحصیلی مبالغ هنگفتی با عنوان شهریه تکمیلی دریافت می کنند، قابل تأمل و البته پیگیری و بررسی است. هستند مؤسساتی که با دریافت شهریه های هنگفت و گاه دلاری، امتیازات فوق لاکچری رفاهی و آموزشی ویژه ای دراختیار دانش آموز و خانواده اش قرار می دهند و همان گونه که تبلیغ کرده بودند، سبب ارتقای سطح آموزشی دانش آموز به نسبت دیگر دانش آموزان می شوند که این نیز خود در مقابل کلیدواژه عدالت آموزشی جای بررسی دارد.

نرخ های نجومی شهریه مدارس غیرانتفاعی و افزایش گاه بی ضابطه پای خود را به برخی مدارس دولتی با پوشش کمک به مدرسه باز کرده است؛ چنانچه مدرسه ای که اندکی نامش برسر زبان ها می افتد، به راحتی درخواست مبالغی می کند و به بهانه برپایی کلاس های هوشمند یا معمولی به طبقه بندی دانش آموزان در کلاس های مختلف مبادرت می ورزد. وقتی شهریه ۱۱ میلیون تومانی مدرسه ای ابتدایی بدون هیچ کلاس فوق برنامه ناگهان از سوی مؤسسان آن ۳۰ میلیون اعلام می شود، درخواست ۱ تا ۴ میلیون تومانی و گاهی فراتر از آن از سوی برخی مدارس دولتی برای هوشمندسازی و کمک به مدرسه غیرمتعارف نیست. آقایان نسئول کلاهشان را بالا بگذارند؟ سوال اینست که چرا برخی مدیران به هیچ مصوبه ای پایبند نیستند و درنهایت با چرتکه شخصی نرخ خود را تعیین، اعلام و دریافت می کنند؛ نرخ هایی گاه چنان نامتعارف که از توان خانواده برای پرداخت حتی اقساطی خارج است چه در مدارس دولتی و چه در مدارس غیر انتفاعی؟

آیا مدارس غیر دولتی به اعداد و ارقام اعلام شده بسنده می کنند؟ آنچه مشخص است نظارتی بر نحوه دریافت شهریه مدارس غیر دولتی و البته دولتی هم! وجود ندارد و نه تن‌ها سقف اعلام شده رعایت نمی شود، بلکه برخی مدارس اعدادی خیلی فراتر از اینها دریافت می کنند و سناریوی طبقاتی شدن آموزش هر سال تلخ تر از سال گذشته ادامه می یابد. به دلیل پایین بودن سطح و کیفیت آموزش در برخی مدارس دولتی و نبود نظارت مستمر بر تربیت دانش آموزان، خانواده ها مجبور هستند این هزینه ها را در مدارس مطرح دولتی و غیر دولتی پرداخت کنند و مؤسسان مدارس غیر دولتی و مدیران مدارس دولتی را برای دریافت های عجیب و غریب بیشتر تشویق می کنند.

در حالی که عنوان می شود شهریه مدارس غیر دولتی قرار است میان ۵ تا ۴۸ میلیون تومان یا ۲۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشته باشد، در عمل نرخ ۵ میلیون تومان در هیچ مدرسه ای به چشم نمی خورد و شهریه های دو تا سه برابری با عنوان پیش ثبت نام دریافت می شود. همچنین نگرانی ها یی در زمینه افزایش این اعداد بعد از تیرماه و اعلام قطعی شهریه ها وجود دارد.

اخبار غیر رسمی و تحقیقات میدانی حاکی از شهریه های بالای ۱۰۰ میلیون تومان در برخی مدارس کلان شهرها آن هم با عنوان پیش پرداخت است. شهریه های ۱۵ به ۳۷ میلیون تومان و شهریه های ۱۲ به ۳۲ میلیون تومان و ۳۰ به ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان تغییر کرده و حال نگرانی ها را برای نامتعارف شدن شهریه ها در نبود نظارت در آینده افزایش داده است. اینکه گفته می شود شهریه دریافت نمی شود یا غیردولتی ها قانونی عمل می کنند کافی نیست باید نظارت مستمر بر دریافت شهریه باشد و حتی حسابهای مدارس در این رابطه بررسی شود تا معلوم شود چه می گذرد منتظر شکایت مردم ماندن فرار از مسئولیت است؟ مردم می ترسند گزارش و شکایت کنند چرا که فرزندشان آواره خواهد شد؟

مظفر حاجیان